Menevätkö yhteydenotot kilpailijalle? 4 vinkkiä yrityksen parempaan tavoitettavuuteen
Olipa asiakkaalla hakusessa kahvila, putkiasentaja tai kirjanpitäjä, hän aloittaa etsimisen todennäköisesti nettihaulla. Siksi läsnäolo verkossa on jokaiselle yritykselle välttämätöntä. Yhtä lailla tärkeää on, että asiakas saa yrityksesi kiinni helposti ja nopeasti.
Telialla yli kaksikymmentä vuotta yritysten tavoitettavuusongelmia ratkonut Pekka Reinikainen antaa neljä neuvoa yrityksesi tavoitettavuuden parantamiseen.
- Valitse oikeat palvelukanavat
Puhelinpalvelu, sähköposti, verkkokauppa, kivijalka, chat – kanavia on monia. Määrä ei kuitenkaan korvaa laatua, vaan yrityksesi kannattaa tarjota sellaiset yhteydenottokeinot, joita sen asiakkaat mieluiten käyttävät.
Nopeus on nykyaikana valttia, joten valitse sellaiset palvelukanavat, joista tulleisiin yhteydenottoihin ehdit vastata kohtuullisessa ajassa. Odotukset vaihtelevat kanavasta riippuen: puheluun tai chat-viestiin pitää vastata saman tien, kun taas sähköpostiin voi reagoida vasta seuraavana päivänä. - Varmista näkyvyytesi verkossa
Lähes kolme neljäsosaa asiakkaista tutustuu tuotteisiin netissä ennen kuin ottaa yhteyttä yritykseen. Voidaan siis kärjistää, että jos yrityksesi ei ole netissä, sitä ei käytännössä ole olemassa.
Omat kotisivut on helppo laittaa pystyyn ilman ohjelmointitaitoja Telia Kotisivulla. Samalla kannattaa hankkia yrityksellesi uniikki verkkotunnus, joka tuo uskottavuutta uusien asiakkaiden silmissä. Vielä kun sivuihin liittää SSL-salauksen, yrityksesi näyttäytyy luotettavana sekä asiakkaan että hakukoneen silmin – salaamaton sivuhan saa Googlen varoittamaan klikkaajaa sekä pudottamaan sen sijoitusta hakutuloksissa.
Elintärkeää Google-näkyvyyttä saat määrittelemällä sivuillesi avainsanat. Jos esimerkiksi haluat, että makeannälkäiset Hervannassa löytävät kampaviinerisi, varmista, että sanat kampaviineri ja Hervanta ovat avainsanojesi joukossa.
Haluatko tietää lisää yrityksen tavoitettavuudesta? Katso webinaaritallenne - Luo hyvä palvelukokemus oikeilla välineillä
Hyvän asiakaskokemuksen ytimessä on tietenkin palvelualtis asenne, mutta helppokäyttöisillä vaihdepalveluillakin voidaan vaikuttaa asiakaspalvelun laatuun.
Puhelin on edelleen ylivoimaisesti suosituin palvelukanava. Kun et pysty vastaamaan, tehokas tapa parantaa soittajan asiakaskokemusta on kertoa automaattisen tiedotteen avulla yrityksesi aukioloajat. Voit myös ottaa käyttöön jonotustoiminnon puheluiden ajaksi, mikä varmistaa asiakkaan yhteydenoton perilletulon paremmin kuin varattu-signaali.
Korkeintaan viiden hengen yritykselle riittää usein edullinen mobiilivaihde Touchpoint, kun taas tätä isompi firma hyötyy Viestintäpalvelu VIPin laajemmista ominaisuuksista. - Johda, seuraa ja kehitä
Seuraa säännöllisesti, kuinka paljon yrityksesi saa yhteydenottoja ja missä kanavissa, kuinka nopeasti niihin vastataan ja kuinka moneen ei kenties ehditä vastata lainkaan. Näin pysyt kärryillä siitä, millä tolalla yrityksesi tavoitettavuus on ja miten sitä voi vielä parantaa. Seurantaa helpottava raportointi kuuluu esimerkiksi Viestintäpalvelu VIPiin.