Användarvillkor: Minun Telia -appen och biometriska data

Uppdatera 6.4.2020

Du kan logga in på Minun Telia-appen med ansiktsigenkänning eller fingeravtrycksautentisering, beroende på vilken teknik som stöds av din enhet. Telia har inte tillgång till biometriska data som lagras på din enhet och hanterar eller behandlar dem inte.

Ansiktsigenkänning och fingeravtrycksautentisering aktiveras då du accepterar användarvillkoren. Det är frivilligt att använda sig av den här funktionen och du kan alltid välja att logga in i Minun Telia-appen med andra sätt som Telia erbjuder, t.ex. Mobil ID och Telias användarnamn.

Informationen i Minun Telia-appen är personlig. Appens användare får inte tillåta att en annan användare loggar in på appen. Därför får andra användares uppgifter inte läggas till den information om ansikte eller fingeravtryck som enheten godkänner, och enhetens kod får inte ges ut till andra användare. Om ansiktsigenkänning används för autentisering ska enheten inte överlämnas till en tredje part, för att skydda din kundinformation och för att förhindra att andra personer får tillgång till den. Om ansikts- eller fingeravtrycksautentisering är aktiverad för Minun Telia-appen, ska den inte användas i enheter som har flera användare.

Alla åtgärder som vidtas med biometrisk identifiering är bindande för dig som kund.

Telia har alltid rätt att utan förvarning förhindra användning av biometrisk identifiering på en eller flera enheter eller i en eller flera tjänster.

Tjänsteleverantören ansvarar inte för eventuell skada om användaren av Minun Telia-appen tillåter en annan användare att kringgå eller använda ansiktsigenkänning eller fingeravtrycksautentisering.

Du kan stänga av biometrisk autentisering i Minun Telia-appen på följande sätt:

  • Inaktivera funktionen i appen inställningar eller
  • Avinstallera appen.