Telian liikenteen älyratkaisu palkittiin vuoden parhaana IoT-palveluna

Telian logistiikka- ja kuljetusalalle suunnittelema Connected Vehicle -palvelu on palkittu Suomen parhaana IoT-palveluna. Telian ratkaisu oli finalistina Suomen parhaat mobiilipalvelut -kilpailun kolmessa eri sarjassa. Telia voitti kilpailussa toistamiseen, sillä Telian Liigavahti-applikaatio palkittiin ajanvietepalvelut-kategorian voittajana viime vuonna.

”Tämä on hieno tunnustus uudelle palvelullemme. Mukana kehitystyössä on ollut useita logistiikka- ja palveluyrityksiä, kuten esimerkiksi Neste. Connected Vehicle -ratkaisu todistetusti tehostaa toimintaa ja säästää sekä kustannuksia että ympäristöä. Logistiikka- ja kuljetusala on suuressa murroksessa, joten mahdollisuuksia uusille innovaatioille on paljon”, Telian IoT-myynnistä Suomessa ja Baltiassa vastaava Kalle Mehtola iloitsee.

Telia Connected Vehicle -palvelu tuo älyn raskaaseen kalustoon ja auttaa muun muassa ekologisen ajotavan edistämisessä. Täysin uudenlainen digitaalinen alusta auttaa raskaan liikenteen toimijoita vähentämään polttoaineen kulutusta jopa kymmenen litraa sadalla kilometrillä. Ratkaisuun liitetyissä rekoissa ja linja-autoissa jokaisella kuljettajalla on ohjaamossa yksi näyttö, jolta hän voi seurata reaaliaikaisesti muun muassa polttoaineen kulutusta ja saada ajoneuvoon ja ympäristöön liittyviä tietoja. Palvelua käyttävät esimerkiksi Neste, Onnibus ja Pohjolan Liikenne.

Digital Forum Finland -yhteistyöjärjestön järjestämän kilpailun voittajat palkittiin Helsingissä pidetyn EU:n Digital Transport Days -tapahtuman yhteydessä. Vuotuiseen kilpailuun ehdotettiin yhteensä satoja ehdokkaita kuudessa eri sarjassa ja sen tuomariston puheenjohtajana toimi liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin.

”Laadukas asiakaslähtöinen palvelutuotanto sekä rohkeus kehittää palveluita suoraan myös kansainvälisille markkinoille ovat keskeisiä tekijöitä yhteiskuntamme menestyksen ja kilpailukyvyn kannalta. On ollut hienoa nähdä, minkälaista huippuosaamista Suomesta löytyy niin uusien liikkumisen palveluiden kehittämisessä kuin muutenkin arjen sujuvoittamisessa sekä kansalaisten hyvinvoinnin parantamisessa digitaalisin keinoin. Tämä kilpailu on mainio tapa nostaa esiin hienoja palveluita ja niiden tekijöitä”, toteaa Marin Digital Forum Finlandin tiedotteessa.

 

Lisätietoa palvelusta

Lisätietoja Best Mobile Service Finland -kilpailusta ja sen voittajista

 

 

 

 

Kuvat