Telia Esports Series -e-urheilusarjassa pelaavat joukkueet selvillä – E-urheilusta kiinnostuneita Suomessa jo lähes puoli miljoonaa
2.4.2019
Huhtikuussa alkavassa Telia Esports Series -e-urheilusarjassa tällä kaudella pelaavat joukkueet ovat selvinneet. Viime viikolla järjestettyihin karsintoihin osallistui miltei 200 joukkuetta, joista 13 pelasi tiensä kutsujoukkueiden seuraan itse sarjan. E-urheilu kiinnostaa suomalaisia laajasti, selviää Sponsor Insightin Telialle tekemästä tutkimuksesta.
Telia Esports Seriesissä pelataan tällä kaudella kahta peliä, räiskintäpeli CS:GO:ta sekä mobiilipeli Arena of Valoria. CS:GO-sarjassa pelaavat kutsujoukkueet ENCE, SJ Gaming ja Helsingin IFK:n e-sports-joukkue Helsinki Reds sekä karsintojen kautta sarjaan tiensä pelanneet joukkueet KUURA, ajuri, sicilia, Menace ja yksi vielä nimeään miettivä joukkue. CS:GO-sarjan pelejä voi seurata suorina lähetyksinä Subilta perjantaisin iltayhdeksältä 26.4. alkaen.
Arena of Valor -mobiilipeliä sarjassa pelaa kahdeksan karsintojen kautta mukaan selvinnyttä joukkuetta, jotka ovat SJM, PRG, Team Jouppi, Viis Esports, YMCA eSports, SB, Mestarit ja PRG Blue. AoV-sarja alkaa 27.4. ja sen finaalit pelataan kesä-Assemblyssa.
“Karsinnat olivat kovatasoiset. On mahtavaa huomata, kuinka paljon kiinnostusta karsinnat herättivät, ja kuinka hyviä joukkueita Suomesta löytyy. Karsintojen kautta mukaan pääsi niin tuttuja kuin ihan uusiakin nimiä”, kertoo Niklas Segercrantz Telia Finlandin esports-tiimistä.
E-urheilun suosio nousussa
Tutkimusyhtiö Sponsor Insight kertoi maaliskuussa, että varsinkin nuoret miehet ovat innostuneet e-urheilusta. E-urheilu nousi nimittäin 18-29-vuotiaiden miesten joukossa ensimmäistä kertaa kiinnostavimmaksi lajiksi ohi jääkiekon.
Täysi-ikäisiä e-urheilusta kiinnostuneita on Suomessa noin 400 000 – 450 000, selviää Sponsor Insightin Telialle tekemästä tutkimuksesta. E-urheilu kiinnostaa oikeastaan vähän kaikkia; niin korkeakoulutetut kuin ammattikoulutaustaisetkin suomalaiset pelaavat, kuten myös lapsiperheelliset (31 %) ja sinkut (36 %). E-urheilusta tai pelaamisesta kiinnostuneita naisia on kuitenkin vain 15 %.
Pelaaminen on suomalaisille ennen kaikkea harrastus, sillä vain reilu kymmenes vastaajista (12 %) pelaa ensisijaisesti kilpailullisesti. 54 % kilpailullisesti pelaavista vastaajista on alle 25-vuotiaita.
”E-urheilu on ollut Suomessa viime vuosina huimassa nousussa. Varsinkin ENCE:n kansainvälinen menestys ja nousu kolmanneksi maailman ranking-listalla on saanut suomalaiset innostumaan ja seuraamaan e-urheilua. Tämä tukee hienosti visiotamme, jossa haluamme tehdä Suomesta esportsin kärkimaan”, Niklas Segercrantz kommentoi.
Kiinnostavin suomalainen joukkue onkin Sponsor Insightin mukaan ylivoimaisesti ENCE, jota seuraa jopa 42 % vastaajista. Kiinnostavimmaksi pelaajaksi nousi ENCE:n Aleksi Jalli, eli @allucsgo.
Suosikkipeleissä yksi on ylivoimainen
Peligenreistä räiskintäpelit ovat kiinnostavimpia, sillä Sponsor Insightin mukaan 70 % pelaa niitä säännöllisesti. Suosituimmat tietokonepelit ovatkin taistelupelit CS:GO, PUBG, Overwatch, Call of Duty ja Heartstone. CS:GO on ylivoimaisesti suosituin peli. Sitä pelataan myös säännöllisimmin – päivittäin tai useamman kerran viikossa pelaa viidesosa. Neljäsosa CS:GO:ta pelaavista 18-24-vuotiaista pelaa peliä päivittäin. Mitä vanhempi e-urheilun ystävä on, sitä enemmän pelaaminen siirtyy räiskintäpeleistä kohti urheilu- ja strategiapelejä, joiden osuus kasvaa yli 25-vuotialla.
”E-urheilu on terminä vähän kuin yleisurheilu; sen alle mahtuu useita eri lajeja eli eri pelejä. Eri pelien harrastajat ovat ominaisuuksiltaan ja vahvuuksiltaan hyvin erilaisia, sillä osa peleistä painottaa vaativaa ajattelua ja toiset nopeita reaktioaikoja. Taktisissa taistelupeleissä, kuten CS:GO:ssa korostuvat mekaaniset taidot ja taktiikat, kun taas pääosin yksilölajina pelattavissa reaaliaikaisissa strategiapeleissä järjestelmällinen ja tehokas resurssinhallinta ja piinkova strategia ovat valtteja”, kertoo Niklas Segercrantz.
Konsolipeleistä ylivoimaisesti suosituin on NHL. Muita suosittuja ovat Call of Duty, FIFA ja Fortnite. Mobiilipeleistä suosituin on yhä Pokemon Go.
E-urheilua seurataan streamien ja videoiden kautta. Kaksi kolmesta vastaajasta seuraa pelistreameja ja yli 80 % muuta pelaamiseen liittyvää videosisältöä Youtubesta ja/tai suoratoistopalvelu Twitchin kautta. 18-24-vuotiaista jopa 90 % seuraa Twitchiä.
Lisätietoja:
Telia Finlandin viestintä
02040 54000
communications-fi@telia.fi
Niklas Segercrantz
Business Manager, esports, Telia Finland
niklas.segercrantz@teliacompany.com
Tiedot ilmenevät Sponsor Insightin Telialle tekemästä tutkimuksesta, johon vastasi lähes 1400 (1 399) e-urheilua seuraavaa tai pelaamista harrastavaa suomalaista. Vastaajista 28 % oli alle 24-vuotiaita, 41 % oli 24-34-vuotiaita ja 31 % vastaajista oli yli 35-vuotiaita. Tiedonkeruu toteutettiin SEUL:n viestintäkanavien ja Telian asiakasrekisteristä tehdyn satunnaisotannan kautta (60 000 täysi-ikäistä Telian asiakasta). Tutkimus tehtiin marraskuussa 2018.