Bonnier Broadcastingin yrityskauppa sinetöity
Telia Company sai 12.11.2019 Euroopan komissiolta hyväksynnän Bonnier Broadcastingin yrityskaupalle. Kauppaan sisältyvät suomalaisen MTV:n lisäksi ruotsalainen TV4 ja suoratoistopalvelu C More.
Yhdessä meistä tulee pohjoismainen edelläkävijä, kun voimme luoda entistä parempia mahdollisuuksia pohjoismaiselle draamalle, viihteelle ja journalismille yhdistettynä ensiluokkaisiin yhteyksiin.
Vuonna 2018 kymmenen katsotuinta ohjelmaa Suomessa olivat kaikki kotimaisia, ja Ruotsissa vastaavasti yhdeksän kymmenestä. Pohjoismaisen sisällön kysyntä jatkuu siis vahvana. Tunnettuja sisältöjä Suomessa ovat mm. Kymmenen Uutiset, Salatut Elämät ja Putous.
Olemme ylpeitä tästä yrityskaupasta. Kunnioitamme yrityskaupassa muodostuvaa uutta rooliamme mediatalon omistajana ja varmistamme journalistisen riippumattomuuden jatkossakin.
Yrityskauppa allekirjoitettiin lopullisesti 2.12.2019. Nyt ryhdymme yhdessä luomaan asiakkaillemme uusia tapoja nauttia sisällöistä – haluamillaan laitteilla, olivatpa he missä tahansa.
Lisätietoja
Telia Finlandin mediapalvelu puh. 020 405 4000
Telia Finlandin viestinnän yhteystiedot
Telia Finlandin uutishuone
Telia Companyn uutishuone
Lisää yrityskaupasta
Telia Company julkisti 20. heinäkuuta 2018 ostavansa Bonnier AB:lta Bonnier Broadcastingin, joka sisältää suomalaisen MTV:n, ruotsalaisen TV4:n ja molemmilla markkinoilla toimivan maksu-tv C More:n SEK 9,2 miljardilla, joka on käteisenä maksettava velaton kauppahinta ja vastaa 15,3x:n EV/EBIT-kerrointa synergiat pois lukien. Bonnier Broadcastingin 31.8.2019 julkistettujen lukujen mukaan EV/EBITA-kerroin oli 8,4x.
Yrityskauppaan sisältyi myös tiettyihin taloudellisiin ja operatiivisiin mittareihin perustuva lisäkauppahinta. Lisäkauppahinnan suuruus määräytyy kaupan allekirjoituksen yhteydessä, jonka odotetaan tapahtuvan 2. joulukuuta 2019.
Yritysostosta odotetaan syntyvän synergioita vuodesta 2020 alkaen ja täysimääräiset SEK 600 miljoonan arvoiset vuosittaiset synergiat arvioidaan saavutettavan vuonna 2022. Synergiat syntyvät kolmelta alueelta: ydinliiketoimintojen vahvistamisesta, C More -palvelun ja TV4 Playn edistämisestä sekä parantuneesta kustannustehokkuudesta. Integraatiokustannusten odotetaan nousevan kaikkiaan SEK 400 miljoonaan vuosina 2020–2021. Toimintojen vapaan kassavirran odotetaan vuonna 2020 olevan SEK 500 miljoonaa ilman synergioita ja integraatiokuluja.
Tiedotteet medialle
2.12.2019 Bonnier Broadcastingin yrityskauppa sinetöity
12.11.2019 Telia Company sai hyväksynnän Bonnier Broadcastingin yrityskaupalle
10.5.2019 Bonnier Broadcasting -yrityskaupan tutkinta siirtyy toiseen vaiheeseen
15.3.2019 Telia ilmoitti Bonnier Broadcastingin yrityskaupan Euroopan komissiolle
20.7.2018 Telia ostaa Bonnier Broadcastingin
Kysymyksiä ja vastauksia
Haluamme olla uuden sukupolven teletoimija, ja tämä yrityskauppa on ollut Telian vuonna 2014 luodun strategian mukainen. Telia Companyn tavoitteena on tarjota kuluttajille parhaat sisältö- ja viestintäpalvelut yhdestä paikasta.
Media uutena toimialana luo meille uusia mahdollisuuksia, sillä yrityskaupan seurauksena meistä tulee vahva paikallinen toimija, joka pystyy paremmin kilpailemaan Pohjoismaissa aktiivisesti toimivien kansainvälisten suuryritysten kanssa.
Yrityskaupan myötä haluamme tuoda asiakkaiden ja katsojien saataville korkealuokkaista draamaa ja viihdettä, laadukasta journalismia ja suosittua urheilua kun yhdistymme Suomessa MTV:n kanssa.
Käynnissä on perustavanlaatuinen muutos siinä, miten sisältöä tuotetaan, jaetaan ja kulutetaan. Se vaikuttaa alallamme kaikkiin toimijoihin: teleoperaattoreihin, mediatoimialaan ja koko yhteiskuntaa koskevaan muutokseen.
Haluamme yhdistää Telian ensiluokkaiset verkot ja laajat myyntikanavat MTV:n ja C Moren suosittuihin mediasisältöihin Suomessa.
Yhdistämällä edelläkävijöinä korkealaatuiset sisällöt ensiluokkaisiin yhteyksiin voimme tarjota asiakkaillemme uudenlaisia tapoja nauttia sisällöistä haluamillaan laitteilla, olivatpa he missä tahansa.
Arvostamme suuresti uutta rooliamme, jonka saamme ostaessamme Bonnier Broadcastingin. Ryhdymme siksi toimenpiteisiin, joilla haluamme varmistaa, että journalistinen riippumattomuus toteutuu medialiiketoiminnassa niin omistajan, hallituksen kuin yhtiön johdon toimesta.
Uudesta liiketoimintayksiköstä tulee Telia Companyn erillinen yksikkö, johon tullaan sisällyttämään myös vastaavan päätoimittajan tehtävät. Telia Companyn jo olemassa kattavat sisäiset eettiset käytännöt sekä compliance-politiikka laajennetaan kattamaan journalistinen riippumattomuus.
Odotusten mukaan kauppa saadaan päätökseen 2. joulukuuta 2019.