Takaisin

Kesäkadut täyttyvät taas myyjistä – Toimi näin, kun jäät feissarin kynsiin

3 min

Amanda Huovila on työskennellyt feissarina neljä vuotta. Hän kohtaa työssään päivittäin satoja ihmisiä ja kertoo nyt, miten feissareiden kanssa tulee toimeen.

Huovila on myynyt lähes kaksi vuotta Telian liittymiä kauppakeskuksissa ja isoissa tapahtumissa. Ystävät ihmettelevät toistuvasti, miksei hän hanki itselleen helpompaa työtä.

”Tämä on parasta duunia, minkä tiedän. Olen sosiaalinen tyyppi ja viihdyn hyvin ihmisten parissa. Tämä työ tarjoaa joka päivä mielenkiintoisia haasteita”, Huovila nauraa.

Huovilan työpäivä kestää 6-7 tuntia, joiden aikana kohtaa satoja ihmisiä. Hän arvioi, että  joka kymmenes ohikulkija jää juttelemaan puhelinliittymistä pidemmäksi ajaksi.

”Alkuaikoina menin liian suoraan asiaan. Nyt ole oppinut kartoittamaan muutamalla nopealla kysymyksellä asiakkaan tarpeet, minkä jälkeen osaan aidosti olla heille avuksi ja hyödyksi”, Huovila kertoo.

Huovila tekee ensimmäiset päätelmänsä myyntikojua lähestyvästä ihmisestä jo kymmenien metrien päästä.

”Teen siinä hetkessä ratkaisun, miten aloitan keskustelun. Hymy ja reipas tervehdys toimivat aina, ja useimmiten aloitan keskustelun kysymällä, miten ihmisen päivä on mennyt. Siinä vaiheessa jo näkee, onko asiakas kiinnostunut jatkamaan juttua puhelinliittymistään”, Huovila kuvailee.

Ikävät kokemukset kuuluvat työhön

Feissarit kohtaavat työssään myös paljon torjuntaa. Huovilakin saa osakseen päivittäin ikäviä reaktioita. Uran alkuaikoina ne pahoittivat helposti hänen mielensä.

”Nyt olen oppinut suodattamaan ikävät kokemukset saman tien ja keskityn heti seuraavaan kohtaamiseen.”

Vaikka ”mitä se sulle kuuluu” kaltaiset tiuskaisut eivät Huovilan mieltä enää pahoita, on hänelle tärkeää päästä työpäivän jälkeen lataamaan akkunsa kuntosalilla, lenkkipolulla tai tanssitunnilla.

”Tarvitsen heti työpäivän jälkeen puoli tuntia omaa aikaa ennen kuin voin siirtyä seuraavaan sosiaaliseen tilanteeseen.”

Parhaat hetket työssä liittyvät tilanteisiin, joissa asiakas antaa hyvää palautetta.
 
”Kun asiakas kertoo, ettei koskaan pysähdy feissarin kohdalle, mutta että mun olemus ja energia sai hänet pysähtymään. Siitähän tässä on kysymys; hyvästä fiiliksestä asiakkaalle ja itselle”, Huovila hymyilee.

Suoraan lukiosta feissariuralle lähtenyt Huovila vakuuttaa, ettei työn vaihtaminen ole käynyt  kertaakaan mielessä. Hän suunnittelee seuraavaksi kaupallisia tai tanssiin liittyviä opintoja työn oheen.

Mistä tunnistaa hyvän feissarin?

Huovila kertoo, että Telialla on töissä hyvin erilaisia feissarityyppejä. Hyvä feissari ei välttämättä ole pirteä ja sosiaalinen.

”Tärkeintä on olla aidosti oma itsensä. Luonnollisuus, empatia ja ratkaisukeskeisyys ovat keskeisiä ominaisuuksia”, Huovila listaa.

Entä miten Huovila itse toimii kohdatessaan feissareita vapaa-ajallaan.

”Katson silmiin ja sanon ei kiitos, nyt mulla on kiire ja toivotan tsemppiä päivään. Toisinaan jään kuitenkin juttelemaan ihan ammatillisesta mielenkiinnosta”, 22-vuotias Huovila pohtii.


Huovilan vastausvinkit kesän feissariviidakossa seikkaileville suomalaisille:

”Ei kiitos, nyt en ehdi jäädä juttelemaan”
”Olen juuri katsonut perheen liittymäasiat kuntoon”
”Firma maksaa mun liittymän”
”Kerro lisää”
 
Mutta ennen kaikkea:

”Kannattaa muistaa, että myyjä on aina asiakkaan puolella. Voit vaikka hörppiä kahvia ja samalla saat edullisemman, paremmilla ominaisuuksilla varustetun liittymän muutamassa minuutissa. Pysähdy edes kerran kokeilemaan”, Huovila hymyilee.

Teksti: Janne Kaijärvi
Kuva: Otto Uotila

 

Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Medialle
Edellinen artikkeli
Esri Finland Oy ja Plugit laatimassa uusia latauspisteitä sähköautoille – Telian data toimii suunnannäyttäjänä
Kuinka sähköautojen latauspisteiden sijoittelu on Suomessa määritelty? Entä mistä paikkatietoja on ...
Seuraava artikkeli
Piilottelu vei Hemmi Palmin sairasvuoteelle saakka – ”Uskalla olla oma itsesi”