Takaisin

Älylukot mullistavat verkko-ostosten toimituksen: paketit voi pian vastaanottaa kotiin etäältä

2 min

 

 

Abloy Oy, Telia ja Posti käynnistävät yhdessä kokeilun, jossa verkkokauppaostokset toimitetaan kotiin älylukkojen avulla. Älylukon ansiosta paketit voidaan toimittaa suoraan tilaajan eteiseen ilman, että vastaanottajan on oltava kotona. Palvelu helpottaa tilausten vastaanottamista ja säästää tilaajan aikaa. Kokeilu on ensimmäinen laatuaan Suomessa.
 
Kokeilu on merkittävä, sillä verkkokauppa kasvaa Suomessa kymmenen prosentin vuosivauhtia. Tahdin odotetaan kiihtyvän, sillä suomalaiset arvioivat ostavansa verkosta tulevaisuudessa enemmän kuin nykyisin. Vuonna 2025 lähes viidennes (18 %) arvioi ostavansa kaiken tai lähes kaiken verkosta. Tieto selviää Postin Kantar TNS:llä teettämästä Suuri verkkokauppa 2019 -tutkimuksesta.
 
”Kauppa siirtyy yhä kiihtyvämmällä tahdilla digitaalisiin kanaviin. Muutoksiin vastatakseen Posti haluaa luoda uudenlaisia palveluita. Haluamme tämän kokeilun avulla yhdessä kumppaniyritysten kanssa kehittää täysin uudenlaisen verkkokaupan toimitusratkaisun, joka helpottaa ihmisten päivittäistä arkea”, liiketoimintastrategi Eeva Tiainen Postilta sanoo.
 
Kokeilun toimituksissa hyödynnetään Abloyn Yale Doorman -älylukon avaimetonta avausta. Pakettitoimitukselle luotava kertakäyttöinen kulkukoodi toimii ainoastaan paketin jakelijalle toimituksen yhteydessä. Käyttäjälokista asiakas näkee, milloin paketti on toimitettu.
 
”Haluamme olla edelläkävijänä luomassa uusia palveluratkaisuja. Palvelun turvallisuus on meille ehdoton vaatimus. Olennainen osa turvallisuutta on se, että käyttäjä itse hallitsee pääsyä kotiinsa. Siksi pilottihanke tehdään Yale Doorman -älylukolla. Sen ominaisuudet mahdollistavat tämän hallinnan, ja näin asiakas on aina tietoinen siitä, kuka kotiovella käy ja milloin”, kertoo Panu Hällfors, joka vastaa Abloyn palvelu- ja ohjelmistoliiketoiminnasta.

Uusi palvelu työntekijöiden testissä

Palvelua ovat testanneet ensimmäisessä vaiheessa Telian, Abloyn ja Postin työntekijät. Kokeilu toteutetaan Helsingin, Vantaan ja Espoon alueella. ”Tulokset ovat olleet kannustavia. Niiden pohjalta voimme kehittää asiakaskokemukseltaan ensiluokkaisen palvelun, jolla sujuvoitetaan asiakkaiden arkea,” sanoo Hällfors. Yhteistyön seuraavassa vaiheessa palvelua kokeillaan kuluttaja-asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on tuoda palvelu laajemmin käyttöön lähitulevaisuudessa.

Älykodin palvelut kasvattavat suosiotaan

Arkea helpottavat älykodin palvelut kasvattavat suosiotaan jatkuvasti. Abloyn teettämän tutkimuksen* mukaan lähes 30 prosenttia suomalaisista pientaloasujista voisi harkita päästävänsä luottamansa kuljetuspalvelun sisään kotinsa eteiseen lähetyksen jättämistä varten älylukon avulla. Myös Telia on selvittänyt suomalaisten kiinnostusta älykoteja kohtaan.
 
”Kysyimme kuluttajilta, mitä älylaitteita tai palveluita he haluaisivat koteihinsa. Suosituin vastaus oli älylukko. Abloyn ja Postin kanssa yhteistyössä toteuttamamme ratkaisu on osa tarjoamiamme älykodin palveluita, joiden kysyntä kiihtyy. Ne helpottavat varsinkin ruuhkavuosia elävän perheen elämää, kun entistä useampaa kodin toimintaa voidaan hallinnoida etänä ja tietoturvallisesti”, kertoo Telian kehityspäällikkö Kimmo Ahvenlampi.
 
*Abloy Oy:n teettämä tutkimus 2018. Tutkimuksen toteutti YouGov.
 
 
Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Medialle
Edellinen artikkeli
Telia tarjoaa suomalaisille maksutonta viihdettä ja urheilua – Bonnier Broadcastingin yrityskauppa sinetöity
Seuraava artikkeli
Telia Company sai hyväksynnän Bonnier Broadcastingin yrityskaupalle