Kaapelikortin käyttöönotto ja korttilinkitys

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Kaapelikortin käyttöönotto on helppoa, eikä siihen vaadita älytelevisiota tai nettiyhteyttä. Tarvitset vain kaapelikortin, television sekä kaapeliverkon digiboksin tai televisioon laitettavan kortinlukijan.

Eikö sinulla ole vielä kaapelikorttia?
Ohjeet kaapelikortin tilaamiseen

Korttilinkitys tarkoitaa sitä, että kaapelikortti ja HD-laite muodostavat parin tietokannassamme. Muut kuin Cable HD Ready -laitteet eivät edellytä korttilinkityksen tekemistä.

Telia TV kaapelikortin käyttöönotto on helppoa. Tarvitset vain kaapelikortin, television sekä tavallisen kaapeliverkon digiboksin tai televisioon laitettavan kortinlukijan. Kaapelikortin käyttöön ei vaadita älytelevisiota eikä nettiyhteyttä.

Telia TV kaapelikortti toimii vain meidän kaapeli-tv-verkossamme. Kaapelikortti ei toimi antenniverkossa eikä muiden operaattoreiden verkoissa.

Jos tarvitset apua käyttöönotossa, Telia Helppi auttaa ja opastaa sinua tarvittaessa laitteidesi käytössä. Apua saat vaikka kotiin asti asentajan käynnillä ja samalla hän voi auttaa myös muissa teknisissä asioissa.

Korttilinkitys eli kaapelikortin ja HD-laitteen linkitys tarkoittaa sitä, että kaapelikortti ja laite muodostavat parin tietokannassamme. Linkitys mahdollistaa maksu-tv-kanavien katselun Cable HD Ready -laitteella.

Huom. Cable Ready HD -laite on aina linkitettävä, jotta kaapelikortin kanavia voidaan katsoa, vaikka kyseessä ei olisi teräväpiirtokanava.

Tarve korttilinkitykselle johtuu ulkomaisten sisällönomistajien halusta suojella UHD/HD-ohjelmiaan laittomalta jakelulta. Muut kuin Cable HD Ready -laitteet eivät edellytä linkitystä, mutta niillä voi katsella vain ns. peruskanavina välitettäviä UHD/HD-kanavia, ei maksullista sisältöä.

Testatutlaitteet.fi -sivustolta löydät listan Cable HD Ready -testatuista laitteista.

Lue lisää HD- ja UHD-kanavista

Jos sinulla on HD-digiboksi
  1. Varmista, että sinulla on Full HD tai HD Ready -televisio sekä Cable HD Ready -merkinnällä varustettu digiboksi.
  2. Tilaa kaapelikortti, jos sinulla ei vielä ole sellaista.
  3. Kirjoita digiboksin linkitysnumero (11 numeroa) muistiin. Löydät numeron yleensä laitteen takana tai alla olevasta sarjanumerotarrasta. Linkitysnumeron edessä on yleensä teksti Chip-ID, Chipset ID tai CAM ID. Huom! Linkitysnumero ei ole sama kuin tarrassa mainittu sarjanumero.
  4. Kirjoita muistiin myös kaapelikortin numero, jonka löydät kortin kääntöpuolelta.
  5. Aseta kaapelikortti digiboksin korttipaikkaan. Pidä digiboksi päällä.
  6. Linkitä kaapelikortti ja digiboksisi kirjautumalla Minun Teliaan. Voit tehdä linkityksen myös soittamalla asiakaspalveluumme. Linkitys tehdään viimeistään seuraavan työpäivän aikana. Saat tekstiviestin, kun HD-linkitys on valmis.
  7. Tarkista HD-kanavien näkyminen.
Jos sinulla on HD-televisio
  1. Varmista, että sinulla on Cable HD Ready -merkinnällä varustettu televisio.
  2. Televisiosi mallista riippuen tarvitset joko CI+- tai Clv1 -salausta tukevan kortinlukijan. Huomioi, että osa vanhemmista televisiosta ei tue CI+-mallin kortinlukijoita (CiV1-salaus). Tarkista televisiosi salaus sivulta Testatut laitteet. Mikäli tarvitset CI+-kortinlukijan, voit tilata sen samalla, kun tilaat kaapelikortin.
  3. Jos televisiosi tukee vain CIv1-mallin kortinlukijaa, voit yhdistää televisioosi HD-digiboksin. CiV1-mallin kortinlukijoiden vuokraaminen on lopetettu, eikä niitä voi ostaa.
  4. Kirjoita CI+-kortinlukijan linkitysnumero muistiin. Löydät numeron CI+-kortinlukijassa olevasta sarjanumerotarrasta. Linkitysnumeron edessä on yleensä teksti Chip-ID, Chipset ID tai CAM ID. Huom! Linkitysnumero ei ole sama kuin tarrassa mainittu sarjanumero.
  5. Kirjoita muistiin myös kaapelikortin numero, jonka löydät kortin kääntöpuolelta.
  6. Aseta kaapelikortti kortinlukijaan ja kortinlukija television korttipaikkaan.
  7. Linkitä kaapelikortti ja kortinlukijasi kirjautumalla Minun Teliaan. Voit tehdä linkityksen myös soittamalla asiakaspalveluumme. Linkitys tehdään viimeistään seuraavan työpäivän aikana. Saat tekstiviestin, kun HD-linkitys on tehty.
  8. Tarkista HD-kanavien näkyminen.
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Telia kaapeli-TV-liittymän ja kaapelikortin tilaaminen

Telia Play -boksin käyttöönotto ja asennus

Telia Play -sovelluksen käyttöönotto

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.