Kaapelikortin käyttöönotto on helppoa, eikä siihen vaadita älytelevisiota tai nettiyhteyttä. Tarvitset vain kaapelikortin, television sekä kaapeliverkon digiboksin tai televisioon laitettavan kortinlukijan.
Korttilinkitys tarkoitaa sitä, että kaapelikortti ja HD-laite muodostavat parin tietokannassamme. Muut kuin Cable HD Ready -laitteet eivät edellytä korttilinkityksen tekemistä.
Kaapelikortin käyttöönotto
Telia TV kaapelikortin käyttöönotto on helppoa. Tarvitset vain kaapelikortin, television sekä tavallisen kaapeliverkon digiboksin tai televisioon laitettavan kortinlukijan. Kaapelikortin käyttöön ei vaadita älytelevisiota eikä nettiyhteyttä.
Telia TV kaapelikortti toimii vain meidän kaapeli-tv-verkossamme. Kaapelikortti ei toimi antenniverkossa eikä muiden operaattoreiden verkoissa.
Jos tarvitset apua käyttöönotossa, Telia Helppi auttaa ja opastaa sinua tarvittaessa laitteidesi käytössä. Apua saat vaikka kotiin asti asentajan käynnillä ja samalla hän voi auttaa myös muissa teknisissä asioissa.
Korttilinkityksen tekeminen
Korttilinkitys eli kaapelikortin ja HD-laitteen linkitys tarkoittaa sitä, että kaapelikortti ja laite muodostavat parin tietokannassamme. Linkitys mahdollistaa maksu-tv-kanavien katselun Cable HD Ready -laitteella.
Huom. Cable Ready HD -laite on aina linkitettävä, jotta kaapelikortin kanavia voidaan katsoa, vaikka kyseessä ei olisi teräväpiirtokanava.
Tarve korttilinkitykselle johtuu ulkomaisten sisällönomistajien halusta suojella UHD/HD-ohjelmiaan laittomalta jakelulta. Muut kuin Cable HD Ready -laitteet eivät edellytä linkitystä, mutta niillä voi katsella vain ns. peruskanavina välitettäviä UHD/HD-kanavia, ei maksullista sisältöä.
Testatutlaitteet.fi -sivustolta löydät listan Cable HD Ready -testatuista laitteista.
Kirjoita digiboksin linkitysnumero (11 numeroa) muistiin. Löydät numeron yleensä laitteen takana tai alla olevasta sarjanumerotarrasta. Linkitysnumeron edessä on yleensä teksti Chip-ID, Chipset ID tai CAM ID. Huom! Linkitysnumero ei ole sama kuin tarrassa mainittu sarjanumero.
Kirjoita muistiin myös kaapelikortin numero, jonka löydät kortin kääntöpuolelta.
Aseta kaapelikortti digiboksin korttipaikkaan. Pidä digiboksi päällä.
Linkitä kaapelikortti ja digiboksisi kirjautumalla Minun Teliaan. Voit tehdä linkityksen myös soittamalla asiakaspalveluumme. Linkitys tehdään viimeistään seuraavan työpäivän aikana. Saat tekstiviestin, kun HD-linkitys on valmis.
Tarkista HD-kanavien näkyminen.
Jos sinulla on HD-televisio
Varmista, että sinulla on Cable HD Ready -merkinnällä varustettu televisio.
Televisiosi mallista riippuen tarvitset joko CI+- tai Clv1 -salausta tukevan kortinlukijan. Huomioi, että osa vanhemmista televisiosta ei tue CI+-mallin kortinlukijoita (CiV1-salaus). Tarkista televisiosi salaus sivulta Testatut laitteet. Mikäli tarvitset CI+-kortinlukijan, voit tilata sen samalla, kun tilaat kaapelikortin.
Jos televisiosi tukee vain CIv1-mallin kortinlukijaa, voit yhdistää televisioosi HD-digiboksin. CiV1-mallin kortinlukijoiden vuokraaminen on lopetettu, eikä niitä voi ostaa.
Kirjoita CI+-kortinlukijan linkitysnumero muistiin. Löydät numeron CI+-kortinlukijassa olevasta sarjanumerotarrasta. Linkitysnumeron edessä on yleensä teksti Chip-ID, Chipset ID tai CAM ID. Huom! Linkitysnumero ei ole sama kuin tarrassa mainittu sarjanumero.
Kirjoita muistiin myös kaapelikortin numero, jonka löydät kortin kääntöpuolelta.
Aseta kaapelikortti kortinlukijaan ja kortinlukija television korttipaikkaan.
Linkitä kaapelikortti ja kortinlukijasi kirjautumalla Minun Teliaan. Voit tehdä linkityksen myös soittamalla asiakaspalveluumme. Linkitys tehdään viimeistään seuraavan työpäivän aikana. Saat tekstiviestin, kun HD-linkitys on tehty.
Tarkista HD-kanavien näkyminen.
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.
Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.