HD- ja UHD-kanavien katsominen kaapelikortilla

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Mietitkö miten HD- ja UHD-teräväpiirtokanavien katsominen kaapelikortilla onnistuu? Täältä löydät lisää tietoa asiasta.

  • HD (High Definition) eli teräväpiirto tarkoittaa parempaa kuvan- ja äänenlaatua. Suurin osa ohjelmista lähetetään myös teräväpiirtona.
  • UHD eli Ultra High Definition tarkoittaa videoformaattia, joka on neljä kertaa nykyään yleisesti käytössä olevaa Full HD:tä tarkempi.
Mitä tarvitsen HD-kanavien katsomiseen?

HD-kanavien katsomiseen tarvitaan HD-laite, joka on digiboksi tai televisioon asennettava kortinlukija. Jos käytät digiboksia, huomioithan että myös television on oltava HD-televisio, muuten kuvanlaatu vastaa normaalin kanavan kuvanlaatua.

Muut kuin Cable HD Ready -laitteet eivät edellytä korttilinkitystä, mutta niillä ei voi katsoa teräväpiirtoisia maksukanavia. Käytännössä kaikki Suomessa nykyisin myytävät HD-laitteet ovat Cable HD Ready -hyväksyttyjä, mutta joissain vanhemmissa tai ulkomailta hankituissa laitteissa hyväksyntää ei välttämättä ole. Jos hyväksyntää ei ole, laitteella voi katsoa vain peruskanavatarjonnassa olevia HD-kanavia.

Telia TV kaapelikortin teräväpiirtokanavien lisäksi maksukanavatarjontaamme kuuluu kanavapaketteja, joihin sisältyy HD-kanavia. Tulevaisuudessa monista kanavista on saatavilla ainoastaan HD-versio. Teräväpiirtokanavat tunnistat HD-päätteestä.

Miten saan HD- ja maksu-tv-kanavat näkyviin?

Katsoaksesi kaapelikortin teräväpiirtokanavia, tarvitset jommankumman seuraavista yhdistelmistä:

Vaihtoehto 1

Ilmoitathan kortinlukijan linkitysnumeron asiakaspalveluumme.

Vaihtoehto 2

  • Telia TV kaapelikortti
  • Cable HD Ready -merkitty digitelevisio (etsi merkintä laitteestasi tai katso lista Cable HD Ready -merkityistä digitelevisioista)
  • Televisioon asennettava CI+-kaapelikortinlukija (Huom! Osa vanhemmista televisioista ei tue CI+-mallin kortinlukijoita, vaan niissä toimii ainoastaan vanhempi kortinlukijamalli, Clv1. Tarkista televisiosi hyväksymä malli sivulta Testatut laitteet).
  • Digiboksin kanssa yhteen linkitetty kortinlukija

Ilmoitathan kortinlukijan linkitysnumeron asiakaspalveluumme.

Mitä tarkoittaa UHD?

UHD eli Ultra High Definition tarkoittaa videoformaattia, joka on neljä kertaa nykyään yleisesti käytössä olevaa Full HD:tä tarkempi. Markkinoilla olevat televisiot ovat tukeneet UHD-tarkkuutta jo muutaman vuoden ajan, mutta UHD-sisältöä on ollut toistaiseksi suhteellisen vähän saatavilla. UHD-tarkkuus on vähintään 3840 x 2160 pikseliä, jolloin ääriviivat näkyvät selvemmin ja kuvanlaatu on terävämpi ja yksityiskohtaisempi.

Mitä tarvitsen UHD-kanavien katsomiseen?

Varmista, että sinulla on Telia Kaapeli-TV -liittymä sekä UHD-lähetyksiä tukeva televisio ja kaapeliviritin. UHD-tukea ei välttämättä ole vanhemmissa tai edullisen hintaluokan malleissa. Voit katsoa televisiosi takaosasta mallimerkinnän, jonka avulla voit selvittää onko televisiosi UHD-tuettu. Tarkista myös uutta televisiota ostaessa, että siinä on UHD-tuki. Valmistajat käyttävät UHD:n ohella termejä 4K tai 4K UHD, jotka tarkoittavat samaa asiaa. 

Lisäksi sinun tarvitsee linkittää laitteesi ja kaapelikorttisi yhteen, jotta näet ohjelmat UHD-tarkkuudella.

Jos UHD-kanavat eivät näy, tee kanavahaku uudestaan.

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.