Mikä on lähetystarkkuus tai kuvanlaatu? Miten nopea nettiyhteyden pitää olla? Löydä vastaukset näihin ja muihin digiboksiin liittyviin usein kysyttyihin kysymyksiin.
Laitteita alehintaan nyt joka lähtöön – poimi omasi! Katso tarjoukset
Laitteita alehintaan nyt joka lähtöön – poimi omasi! Katso tarjoukset
Mikä on lähetystarkkuus tai kuvanlaatu? Miten nopea nettiyhteyden pitää olla? Löydä vastaukset näihin ja muihin digiboksiin liittyviin usein kysyttyihin kysymyksiin.
Palvelureititin on modeemi tai reititin, jolla laajakaistaliittymä eli nettiyhteys yhdistetään mm. digiboksiin ja tietokoneeseen. Tutustu palvelureitittimien käyttöohjeisiin:
Voit käyttää omia nettilaitteitasi, kunhan nettiyhteytesi on vähintään 1 Mbit/s. Saat riittävän hyvän katselukokemuksen tv-ruudulle 2,5 Mbit/s nopeudella, mutta paras kuvanlaatu on saavutettavissa 8 Mbit/s nopeudella.
Jos käytät Telia Smart Wifi -laajentimia, kannattaa digiboksi kytkeä verkkokaapelilla laajentimeen.
Digiboksin liitännöistä riippuen, ulkoiset kaiuttimet voit kytkeä digiboksiin RCA- tai HDMI-liitännällä tai optisella äänikaapelilla. Ulkoisten kaiuttimien käyttö voi vaatia erillisen vahvistimen.
|
Arris 4302 |
Arris 5305W |
SDMC DV8919 |
Verkko- tallennus |
Kyllä | Kyllä | Kyllä |
Kovalevy- tallennus |
Kyllä/Ei* | Kyllä/Ei* | Ei |
UHD- kuvanlaatu |
Ei | Kyllä** | Kyllä |
MTV Katsomo | Ei | Ei | Kyllä |
Netflix | Kyllä | Ei | Kyllä |
Yle Areena | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
Yle Lasten Areena |
Kyllä | Kyllä | Ladattavissa Google Play -sovelluskaupasta |
YouTube | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
* Kovalevytallennus on ollut saatavilla Telia Play -boksi laajakaistalla -palvelussa. Kovalevytallennuksen uusmyynti on päättynyt joulukuussa 2022.
** UHD-kuvalaatu vaatii toimiakseen UHD/4K-television ja vähintään HDMI 2.0a -johdon. Suosittelemme käyttämään UHD-digiboksin mukana tulevaa kaapelia, jos et ole varma vanhan kaapelisi luokituksesta.
Tavallisten tv-kanavien katselu kuluttaa kaistaa noin 2–3 megaa, HD-tasoinen ohjelma maksimissaan 8,5 megaa.
Telia Play -boksi tarvitsee toimiakseen nettiyhteyden, joka tarjoaa riittävän nopeuden televisiokuvan siirtämiseen. Nettiyhteyden nopeuden on oltava vähintään 1 Mbit/s. Saat riittävän hyvän katselukokemuksen tv-ruudulle 2,5 Mbit/s nopeudella, mutta paras kuvanlaatu on saavutettavissa 8 Mbit/s nopeudella.
Jos sinulla on vanhan mallinen Telia Play -boksi, tarjoamme mahdollisuuden vaihtaa laitteen uuteen SDMC DV8919 -boksiin, joka toimii Android TV -käyttöjärjestelmällä.
Voit tilata uuden digiboksin helposti Minun Teliasta:
Voit tilata uuden digiboksin myös asiakaspalvelumme kautta tai täyttämällä lomakkeen, niin otamme sinuun yhteyttä.
Unohtuiko Telia Play -käyttäjätunnus tai salasana?
Katso unohtuneen salasanan ja tunnuksen ohjeet
Palautathan vanhan boksisi johtoineen meille. Palautus on maksuton, kun käytät sopimustunnusta:
Posti, E-varasto
Sopimustunnus 619604
Satamatie 37
37800 Akaa
Kyllä, kanavapaketeilla voi olla määräaikaisen sopimuksen ajan voimassa olevia etuhintoja. Omien kanavapakettiesi hintoja voit tarkastella Minun Teliassa. Sieltä voit myös tilata uusia kanavapaketteja sekä hallinnoida nykyisiä tilauksiasi.
Pyrimme aina käyttämään parasta mahdollista tekniikkaa ja jatkuvasti parantamaan TV-palvelumme kuvanlaatua.
Kaikkien TV-asiakkaidemme saatavissa olevat HD-kanavat ovat MPEG4-enkoodattuja. Tämä mahdollistaa laadukkaan HD-ohjelman lähettämisen 6–8,5 Mbit/s nopeudella. Kaapeli-tv-verkossamme ja Telia Play -palvelussa käytetään erilaisia bittinopeuksia jakelujärjestelmän siirtokapasiteetista riippuen.
Kuvanlaatu vaihtelee käytetyn nettiyhteyden mukaan. Palvelussa tuetut videoformaatit ovat tällä hetkellä SD-laatu (maks. 576p) sekä HD-laadut 720p ja 1080p. Useimmilla urheilukanavilla kuvan päivitystiheys on 50 fps.
Saatavilla olevat videoformaatit vaihtelevat sisällöstä, sisällöntarjoajasta ja käytettävästä laitteesta riippuen. Suuri osa SD-laadun sisällöstä on pakattu HD-laadun kuvasta, jolloin kuva näyttää laadukkaammalta verrattuna esimerkiksi antenniverkon SD-lähetykseen.
Telia Play -boksi tukee V sport -kanavapakettien ja MTV Katsomon urheilukanavia ja niiden catch-up kirjastoja HD-laadulla.
HD-lähetykset ovat korkealaatuisia ja täyttävät tv-yhtiöiden laatukriteerit. Kotimaisilla Yle HD-, MTV3 HD- ja Nelonen HD -kanavilla lähetetään kuitenkin sekä aitoja HD-lähetyksiä että normaalitarkkuudesta HD:ksi ylöskonvertoitua ohjelmistoa. Siksi kuvanlaadussa on eri ohjelmien aikana selviä eroja HD- ja SD-kanavan kesken.
UHD, Ultra HD tai Ultra HighDefinition tarkoittaa ultrateräväpiirtoa. UHD:n tarkkuus on 3840 x 2160 pikseliä, joten kuvan yksityiskohdat näkyvät terävämpinä ja tekstuurit ovat hienompia. Tällöin televisiossa näkyy enemmän värejä entistä tarkemmin ja katselukokemus on parempi. UHD:ssa näkyy neljä kertaa enemmän pikseleitä kuin Full HD -televisiossa.
Tarkista televisiota hankkiessasi, että se tukee UHD-tarkkuutta. Jos sinulla on jo televisio etkä tiedä tukeeko se UHD:ta, tarkista laitteen takaa sen malli, jota voit käyttää etsiessäsi tietoa laitteen UHD-tuesta.
Uusin SDMC DV8919 -digiboksi sekä Arris 5305 -digiboksimme tukee UHD:tä. Digiboksin mallin voit varmistaa laitteen alla olevasta tarrasta tai sen asetuksista.
UHD-laatuisen kuvan siirtoon tarvitset vähintään 15–24 Mbit/s nopean nettiyhteyden.
Näin vaihdat digiboksin käyttämän langattoman verkon eli wifi-verkon:
Voit valita digiboksin valikkokielen lukuisista vaihtoehdoista etenemällä digiboksin asetuksissa polkua Järjestelmän asetukset > Laitteen asetukset > Kieli. Huomioithan kuitenkin, että vaihtaessasi kielen mihin tahansa muuhun kuin suomeen, muuttuvat Telia Playn sovelluksen valikot ruotsinkielisiksi.
Voit valita suomen- tai ruotsinkielisen käyttöliittymän. Kielivalinta vaikuttaa päävalikon teksteihin, mutta esimerkiksi elokuvien kuvaukset ovat aina suomeksi.
Jos digiboksisi käyttöliittymä on suomeksi, voit vaihtaa sen ruotsiksi näin:
Jos digiboksisi käyttöliittymä on ruotsiksi, voit vaihtaa sen suomeksi näin:
Jos sinulla on Telia Play -boksi, voit katsoa samalla Telia Play -käyttäjätunnuksella sisältöjä yhtä aikaa yhdellä boksilla sekä kahdella muulla laitteella. Jos sinulla ei ole digiboksia, voit katsoa samalla Telia Play -käyttäjätunnuksella sisältöjä kahdella laitteella yhtä aikaa. V sport -kanavien sisältöä voit kuitenkin katsoa vain yhdellä boksilla ja yhdellä muulla laitteella yhtä aikaa.
Telia Play -käyttäjätunnuksella voi olla kirjautunut enintään viidelle laitteelle yhtä aikaa. Kun kirjaudut uudelle laitteelle, saat siitä ilmoituksen sähköpostiisi.
Kirjautumiseksi lasketaan jokainen laite tai selain, joilla kirjautuminen on tehty. Selaimella kirjautuessa evästeasetusten on oltava kunnossa, eli hyväksyttynä ja tallennettuna. Jos selain tyhjentää evästeet sulkeutumisen yhteydessä, jokainen uusi kirjautuminen lasketaan yhdeksi laitteeksi.
Palvelu muistaa käytössäsi olleet laitteet 24 tuntia. Tarvittaessa voit pyytää kirjautumisten nollausta tekemällä häiriöilmoituksen. Voit hoitaa asian esimerkiksi chat-asiakaspalvelun kautta ollessasi kirjautuneena Minun Teliaan.
Tarvittaessa voit kirjata Telia Play -käyttäjätunnuksesi ulos kaikilta laitteilta osoitteessa teliaplay.fi.
Katso uloskirjautumisen ohjeet
Jos epäilet, että salasanasi on joutunut vääriin käsiin, se kannattaa vaihtaa. Kirjaudu osoitteessa teliaplay.fi ja avaa Asetukset.
Tarvitsetko Telia Play -palvelua niin monella laitteella, että samanaikaisten laitteiden enimmäismäärä ei riitä? Voit siinä tapauksessa hankkia toisen Telia Play -tunnuksen asiakaspalvelumme kautta ja tilata sitten uudelle tunnukselle haluamasi palvelut. Yhdellä asiakkaalla voi olla enintään viisi Telia Play -käyttäjätunnusta.
Sopimussyistä nämä kanavat näkyvät digiboksilla ainoastaan, jos käytössä on Telian laajakaistayhteys. Jos sinulla ei ole nettiyhteyttä meiltä, voit tallentaa kanavien ohjelmia ja katsoa tallenteita Tallennuspalvelun avulla.
Digiboksin ominaisuudet vaihtelevat malleittain. Tarkista ominaisuudet tämän ohjeen kohdasta Digiboksien mallit ja ominaisuudet.
Telia Play -boksin käyttöönotto ja asennus
Telia Play -boksin kaukosäädin
Kanavapaikat, kaapeli-TV-verkko- ja radiotaajuudet
HD- ja UHD-kanavien katsominen kaapelikortilla
Ohjelmien tallentaminen Tallennuspalvelulla
Kanavapaketit ja ohjelmakirjastot
Telia Play -sovelluksen käyttö
Kaapeli-TV:n ongelmatilanteet
Unohtunut Telia Play -käyttäjätunnus tai -salasana
Telia Play -boksin ongelmatilanteet
Unohtunut Telia Playn PIN-koodi
Telia Play -sovelluksen ongelmatilanteet
Telia Playn PIN-koodi ja lapsilukko
Telia Play -virhekoodit
Arris 4302W -digiboksin käyttöohjeet
Arris 5305 -digiboksin käyttöohjeet
SDMC DV8919 -digiboksin käyttöohjeet
Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
Telia Facebookissa
Telia X:ssä
Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.
Yhteisöön