Mikä on lähetystarkkuus tai kuvanlaatu? Miten nopea nettiyhteyden pitää olla? Löydä vastaukset näihin ja muihin digiboksiin liittyviin usein kysyttyihin kysymyksiin.
Digiboksin usein kysytyt kysymykset
Palvelureititin on modeemi tai reititin, jolla laajakaistaliittymä eli nettiyhteys yhdistetään mm. digiboksiin ja tietokoneeseen. Tutustu palvelureitittimien käyttöohjeisiin:
Telia Play -boksi Telian laajakaistalla
Telia Play -boksi laajakaistalla toimii toimittamallamme digiboksilla ja palvelureitittimellä (Telia X2, TG799Xtream ja Fast 5370 Air). Jos haluat käyttää omaa reititintä omien laitteiden yhteyksille, voit sillata palvelureitittimen LAN4-portin ja kytkeä siihen oman reitittimen. Katso tarkemmat ohjeet siltauksen tekemiseen palvelureitittimen omasta ohjeesta. Digiboksin nettiyhteyden tarvitsee kuitenkin tulla suoraan palvelureitittimeltä.
Telia Play -boksi laajakaistalla -palvelun kanssa ei suositella käytettävän omia langattoman verkon laajentimia, MESH-laiteita tai muita vastaavia. Emme pysty takaamaan palvelun toimivuutta kyseisillä laitteilla.
Jos käytössäsi on Telia Smart Wifi -palvelu, digiboksi suositellaan kytkemään verkkokaapelilla Smart Wifi -laajentimeen.
Telia Play -boksi ilman Telian laajakaistaa
Voit käyttää omia nettilaitteitasi, kunhan nettiyhteytesi on vähintään 1 Mbit/s. Saat riittävän hyvän katselukokemuksen tv-ruudulle 2,5 Mbit/s nopeudella, mutta paras kuvanlaatu on saavutettavissa 8 Mbit/s nopeudella.
Digiboksin liitännöistä riippuen, ulkoiset kaiuttimet voit kytkeä digiboksiin RCA- tai HDMI-liitännällä tai optisella äänikaapelilla. Ulkoisten kaiuttimien käyttö voi vaatia erillisen vahvistimen.
|
Arris 4302 |
Arris 5305W |
SDMC DV8919 |
Verkko- tallennus |
Kyllä | Kyllä | Kyllä |
Kovalevy- tallennus |
Kyllä/Ei* | Kyllä/Ei* | Ei |
UHD- kuvanlaatu |
Ei | Kyllä** | Kyllä |
MTV Katsomo | Ei | Ei | Kyllä |
Netflix | Kyllä | Ei | Kyllä |
Yle Areena | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
Yle Lasten Areena |
Kyllä | Kyllä | Ladattavissa Google Play -sovelluskaupasta |
YouTube | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
* Kovalevytallennus on ollut saatavilla Telia Play -boksi laajakaistalla -palvelussa. Kovalevytallennuksen uusmyynti on päättynyt joulukuussa 2022.
** UHD-kuvalaatu vaatii toimiakseen UHD/4K-television ja vähintään HDMI 2.0a -johdon. Suosittelemme käyttämään UHD-digiboksin mukana tulevaa kaapelia, jos et ole varma vanhan kaapelisi luokituksesta.
Tavallisten tv-kanavien katselu kuluttaa kaistaa noin 2–3 megaa, HD-tasoinen ohjelma maksimissaan 8,5 megaa.
Telia Play -boksi tarvitsee toimiakseen nettiyhteyden, joka tarjoaa riittävän nopeuden televisiokuvan siirtämiseen. Nettiyhteyden nopeuden on oltava vähintään 1 Mbit/s. Saat riittävän hyvän katselukokemuksen tv-ruudulle 2,5 Mbit/s nopeudella, mutta paras kuvanlaatu on saavutettavissa 8 Mbit/s nopeudella.
Jos sinulla on vanhan mallinen Telia Play -boksi, tarjoamme mahdollisuuden vaihtaa laitteen uuteen SDMC DV8919 -boksiin, joka toimii Android TV -käyttöjärjestelmällä.
Uuden boksin tilaaminen
Voit tilata uuden digiboksin helposti Minun Teliasta:
- Kirjauduttuasi valitse valikosta Liittymäni ja palveluni -sivu. Selaa alaspäin TV ja viihde -otsikon alle Telia Play katselutavat -kohtaan. Paina Telia Play -palvelun kohdalla Hallinnoi tilausta -painiketta.
- Valitse, haluatko päivittää Telia Play -sopimuksesi vai vain tilata uuden boksin:
Uusi boksi ja tilauksen päivittäminen: Paina Muuta tilausta -kohtaa. Valitse avautuvalla sivulla ensin, mitä tilausta päivität ja valitse sitten Päivitä sopimukseni uudella digiboksilla. Valitse vielä sinulle sopivin Telia Play -kokonaisuus ja tarkista yhteenveto ennen tilauksen lähettämistä.
Vain uusi boksi: Klikkaa Laitteesi-kohtaa, niin pääset tilaamaan uuden digiboksin.
Voit tilata uuden digiboksin myös asiakaspalvelumme kautta tai täyttämällä lomakkeen, niin otamme sinuun yhteyttä.
Uuden boksin käyttöönotto
- Kun uusi digiboksi on saapunut, irrota vanhasta boksista virtalähde, HDMI-kaapeli ja mahdollinen Ethernet-kaapeli. Poista kaukosäätimestä paristot ja kierrätä ne asianmukaisesti.
- Asenna uusi digiboksi ohjeiden mukaan. Käytäthän laitteen mukana toimitettua virtalähdettä. Suosittelemme myös vaihtamaan HDMI-kaapelin. Voit käyttää omaa tai pakkauksen mukana tullutta Ethernet-kaapelia.
Unohtuiko Telia Play -käyttäjätunnus tai salasana?
Katso unohtuneen salasanan ja tunnuksen ohjeet
Vanhan laitteen palautus
Palautathan vanhan boksisi johtoineen meille. Palautus on maksuton, kun käytät sopimustunnusta:
Posti, E-varasto
Sopimustunnus 619604
Satamatie 37
37800 Akaa
Kaikkien TV-asiakkaidemme saatavissa olevat HD-kanavat ovat MPEG4-enkoodattuja. Tämä mahdollistaa laadukkaan HD-ohjelman lähettämisen 6–8,5 Mbit/s nopeudella. Pyrimme aina käyttämään parasta mahdollista tekniikkaa. Kaapeli-tv-verkossamme ja Telia Play -palvelussa käytetään erilaisia bittinopeuksia jakelujärjestelmän siirtokapasiteetista riippuen.
Kuvanlaatu vaihtelee käytettävissä olevan nettiyhteyden mukaan. Palvelussa tuetut videoformaatit ovat tällä hetkellä SD-laadun (maks. 576p) lisäksi HD-laadut 720p ja 1080p. Useimmilla urheilukanavilla kuvan päivitystiheys on 50 fps.
Saatavilla olevat videoformaatit vaihtelevat sisältökohtaisesti sisällöntarjoajasta ja käytettävästä laitteesta riippuen. Suuri osa saatavilla olevasta SD-laadun sisällöstä on pakattu HD-laadun kuvasta, jolloin kuvanlaatu näyttää paremmalta verrattuna esimerkiksi antenniverkon SD-lähetykseen.
Telia Play -boksi ilman Telian laajakaistaa tukee tällä hetkellä V sport -kanavapakettien ja MTV Katsomon urheilukanavia ja niiden catch-up kirjastoja HD-laadulla. Pyrimme jatkuvasti parantamaan TV-palvelumme kuvanlaatua.
HD-lähetykset ovat korkealaatuisia ja täyttävät tv-yhtiöiden laatukriteerit. Kotimaisilla Yle HD-, MTV3 HD- ja Nelonen HD -kanavilla lähetetään kuitenkin sekä aitoja HD-lähetyksiä että normaalitarkkuudesta HD:ksi ylöskonvertoitua ohjelmistoa. Siksi kuvanlaadussa on eri ohjelmien aikana selviä eroja HD- ja SD-kanavan kesken.
UHD, Ultra HD tai Ultra HighDefinition tarkoittaa ultrateräväpiirtoa. UHD:n tarkkuus on 3840 x 2160 pikseliä, joten kuvan yksityiskohdat näkyvät terävämpinä ja tekstuurit ovat hienompia. Tällöin televisiossa näkyy enemmän värejä entistä tarkemmin ja katselukokemus on parempi. UHD:ssa näkyy neljä kertaa enemmän pikseleitä kuin Full HD -televisiossa.
Tukeeko televisioni UHD:tä?
Tarkista televisiota hankkiessasi, että se tukee UHD-tarkkuutta. Jos sinulla on jo televisio etkä tiedä tukeeko se UHD:ta, tarkista laitteen takaa sen malli, jota voit käyttää etsiessäsi tietoa laitteen UHD-tuesta.
Tukeeko digiboksini UHD:tä?
Uusin SDMC DV8919 -digiboksi sekä Arris 5305 -digiboksimme tukee UHD:tä. Digiboksin mallin voit varmistaa laitteen alla olevasta tarrasta tai sen asetuksista.
Tukeeko laajakaistayhteyteni UHD:tä?
UHD-laatuisen kuvan siirtoon tarvitset vähintään 15–24 Mbit/s nopean nettiyhteyden.
Näin vaihdat digiboksin käyttämän langattoman verkon eli wifi-verkon:
- Mene päävalikkoon kaukosäätimen Menu-painikkeella.
- Valitse Asetukset.
- Selaa kohtaan Wi-Fi asetukset ja valitse oikealta haluamasi langaton verkko. Varmista, että valitset 5 GHz taajuudella toimivan verkon, koska palvelu ei toimi 2.4 GHz taajuudella.
- Syötä valitsemasi verkon salasana kohtaan Esijaettu avain ja valitse Ok.
SDMC DV8919 -digiboksi
Voit valita digiboksin valikkokielen lukuisista vaihtoehdoista etenemällä digiboksin asetuksissa polkua Järjestelmän asetukset > Laitteen asetukset > Kieli. Huomioithan kuitenkin, että vaihtaessasi kielen mihin tahansa muuhun kuin suomeen, muuttuvat Telia Playn sovelluksen valikot ruotsinkielisiksi.
Arris 4302W ja Arris 5305 -digiboksit
Voit valita suomen- tai ruotsinkielisen käyttöliittymän. Kielivalinta vaikuttaa päävalikon teksteihin, mutta esimerkiksi elokuvien kuvaukset ovat aina suomeksi.
Jos digiboksisi käyttöliittymä on suomeksi, voit vaihtaa sen ruotsiksi näin:
- Paina kaukosäätimen Menu-näppäintä avataksesi digiboksin päävalikon.
- Selaa päävalikkoa kaukosäätimen nuolinäppäimillä sivulle, kunnes tulet kohtaan Asetukset.
- Selaa Asetuksissa alas kohtaan Valikkokieli.
- Valitse oikealta kieleksi Ruotsi.
- Digiboksi kysyy, haluatko käynnistää palvelun uudelleen. Siirry OK-painikkeen kohdalle ja valitse OK kaukosäätimestäsi.
Jos digiboksisi käyttöliittymä on ruotsiksi, voit vaihtaa sen suomeksi näin:
- Paina kaukosäätimen Menu-näppäintä avataksesi digiboksin päävalikon.
- Selaa päävalikkoa kaukosäätimen nuolinäppäimillä sivulle, kunnes tulet kohtaan Inställningar.
- Selaa Asetuksissa alaspäin kohtaan Menyspråk.
- Valitse oikealta kieleksi Finska.
- Digiboksi kysyy, haluatko käynnistää palvelun uudelleen. Siirry OK-painikkeen kohdalle ja valitse OK kaukosäätimestäsi.
Katseluiden määrä
Jos sinulla on Telia Play -boksi, voit katsoa samalla Telia Play -käyttäjätunnuksella sisältöjä yhtä aikaa yhdellä boksilla sekä kahdella muulla laitteella. Jos sinulla ei ole digiboksia, voit katsoa samalla Telia Play -käyttäjätunnuksella sisältöjä kahdella laitteella yhtä aikaa. V sport -kanavien sisältöä voit kuitenkin katsoa vain yhdellä boksilla ja yhdellä muulla laitteella yhtä aikaa.
Kirjautumisten määrä
Telia Play -käyttäjätunnuksella voi olla kirjautunut enintään viidelle laitteelle yhtä aikaa. Kun kirjaudut uudelle laitteelle, saat siitä ilmoituksen sähköpostiisi.
Kirjautumiseksi lasketaan jokainen laite tai selain, joilla kirjautuminen on tehty. Selaimella kirjautuessa evästeasetusten on oltava kunnossa, eli hyväksyttynä ja tallennettuna. Jos selain tyhjentää evästeet sulkeutumisen yhteydessä, jokainen uusi kirjautuminen lasketaan yhdeksi laitteeksi.
Palvelu muistaa käytössäsi olleet laitteet 24 tuntia. Tarvittaessa voit pyytää kirjautumisten nollausta tekemällä häiriöilmoituksen. Voit hoitaa asian esimerkiksi chat-asiakaspalvelun kautta ollessasi kirjautuneena Minun Teliaan.
Tarvittaessa voit kirjata Telia Play -käyttäjätunnuksesi ulos kaikilta laitteilta osoitteessa teliaplay.fi.
Katso uloskirjautumisen ohjeet
Jos epäilet, että salasanasi on joutunut vääriin käsiin, se kannattaa vaihtaa. Kirjaudu osoitteessa teliaplay.fi ja avaa Asetukset.
Eivätkö laitteet riitä?
Tarvitsetko Telia Play -palvelua niin monella laitteella, että samanaikaisten laitteiden enimmäismäärä ei riitä? Voit siinä tapauksessa hankkia toisen Telia Play -tunnuksen asiakaspalvelumme kautta ja tilata sitten uudelle tunnukselle haluamasi palvelut. Yhdellä asiakkaalla voi olla enintään viisi Telia Play -käyttäjätunnusta.
Sopimussyistä nämä kanavat näkyvät digiboksilla ainoastaan, jos käytössä on Telian laajakaistayhteys. Jos sinulla ei ole nettiyhteyttä meiltä, voit tallentaa kanavien ohjelmia ja katsoa tallenteita Tallennuspalvelun avulla.
Digiboksin ominaisuudet vaihtelevat malleittain. Tarkista ominaisuudet tämän ohjeen kohdasta Digiboksien mallit ja ominaisuudet.
Etkö vielä löytänyt etsimääsi?
Ota yhteyttä
Telia Helppi
Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Chat
Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
Telia somessa
Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
Telia Facebookissa
Telia X:ssä
Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.
Yhteisöön