Black Fridayn loistavat diilit! Katso tarjoukset
Kupariverkko väistää uuden tieltä
Kupariverkko on teknologiana tiensä päässä ja se tullaan korvaamaan uudemmilla ratkaisuilla. Tältä sivulta löydät tietoa siitä, mitä muutos käytännössä merkitsee sinulle.
Tilalle parempia yhteyksiä
Kupariverkko alkaa teknologiana olemaan tiensä päässä. Haluamme jatkossakin tarjota asiakkaillemme parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Siksi päivitämme palveluitamme ja investoimme uusimpiin teknologioihin, kuten 5G:hen ja 4G:hen. Nopeuden ja luotettavuuden lisäksi verkkomme ovat turvallisia.
Mitä kupariverkon tilalle tulee?
Rakennamme verkoillamme pikkasen parempaa Suomea. Laajennamme 5G-verkkoa ja uudistamme 4G-yhteyksiä kotimaisen kumppanimme Nokian kanssa. Samalla kun panostamme uuteen tulevaisuuden teknologiaan, kuten 5G:hen ja 4G:hen, luovumme vanhentuvasta teknologiasta. Korvaamme siis kupariverkon uudella ja paremmalla teknologialla.
Kupariverkkoja korvaavat myös muut toimijat niin valtakunnallisesti kuin kansainvälisestikin. Autamme asiakkaitamme siirtymään uusiin palveluihin ja käytämme voimavaramme tulevaisuuden tekniikkaan.
Miksi kupariyhteydet korvataan?
Kupariverkossa olevat laitteistot ovat elinkaarensa päässä. Vikaantumisherkkyys kasvaa, varaosien saatavuus on heikkoa tai olematonta ja viimeisetkin osaajat ovat vähissä. Lisäksi kupariverkkojen kautta tarjottavien palveluiden ominaisuudet eivät kykene vastaamaan lisääntyneisiin kapasiteetti- ja laatutarpeisiin.
Korvaavien mobiili- ja kuituratkaisujen toimintavarmuus on parempi ja palveluiden muutokset ovat joustavasti ja nopeasti toteutettavissa tarpeen mukaisiksi.
Mistä tiedän, toimiiko laajakaistani kupariverkolla?
Jos kotisi laajakaista on ADSL-, VDSL- tai hybridilaajakaista, se toimii kupariverkolla. Voit tarkistaa laajakaistasi tekniikan viimeisimmältä laskultasi tai kirjautumalla Minun Teliaan.
Usein kysyttyä kupariverkon korvaamisesta
Kupariverkkojen korvaaminen käynnistyi jo vuosia sitten pylväslinjojen purkamisella. Toimenpiteet ovat nyt laajentuneet kuparia käyttävien liityntä- ja verkkoyhteyksien ja laitteistojen korvaamiseen kuitu- ja mobiilipohjaisilla ratkaisuilla. Muutoksia tehdään vaiheittain ja tiedotamme niistä asiakaskohtaisesti.
Uudemmat tekniikat vastaavat paremmin kasvavaan käyttöön niin kapasiteetin kuin verkon ominaisuuksienkin puolesta. Kehitämme jatkuvasti jo ennestään kattavaa kuitu- ja mobiiliverkkoamme.
Katso kotiisi saatavilla olevat yhteydet
Laajakaistan tekniikkaa pääset vaihtamaan soittamalla numeroon 0200 27007 (valinta 1). Palvelemme arkisin klo 9–17 (mpm/pvm). Vaihtoehtoisesti voit jättää meille yhteystietosi osoitteessa telia.fi/parempilaajakaista, niin soitamme sinulle muutaman arkipäivän kuluessa.
Mobiiliverkon kuuluvuuskartasta näet osoitteesi kuuluvuuden ja rakenteilla olevat verkon parannukset.
Jos laajakaistaasi on liitetty Telia TV -palvelu, voit aloittaa muutoksen soittamalla numeroon 0200 27007 (valinta 1). Palvelemme arkisin klo 9–17 (mpm/pvm). Vaihtoehtoisesti voit jättää meille yhteystietosi osoitteessa telia.fi/parempilaajakaista, niin soitamme sinulle muutaman arkipäivän kuluessa.
Apua uuden yhteyden käyttöönottoon
Käyttöönotto-ohjeet
Asiakastuestamme löydät kattavat ohjeet kaikkien tarjoamiemme laajakaistaratkaisujen käyttöönottoon.
Telia Helppi -tukipalvelu
Telia Helppi -tukipalvelun asiantuntijat ympäri Suomen auttavat sinua puhelimitse tai paikan päällä kotonasi.