Yhteyspiste-palvelu mahdollistaa ja helpottaa sovelluksien etäkäyttöä ja valvontaa mobiiliverkossa. Käyttökohteita ovat esimerkiksi:
- Mökin valvontakamerat ja riistakamerat
- Taloautomaation sovellukset
- Etähallinta ja etäkäynnistykset
- Avoimet portit sallivat VPN-yhteydet
- Verkkopelaaminen
Toimiakseen palvelu vaatii soveltuvan mobiililiittymän ja datapaketin. Lisäksi päätelaitteessa yhteysosoitteen (APN) asetuksen on oltava ”opengate”, jonka avulla voi käyttää mobiiliverkossa kaksisuuntaista datayhteyttä, hyödyntää avoimia portteja ja saada käyttöön valitusta palvelusta riippuen vaihtuvan tai kiinteän julkisen IP-osoitteen. Palvelu on käytettävissä 2G-, 3G-, 4G- ja 5G-verkoissa.
Yhteyspiste-palvelusta on kaksi eri versiota:
Yhteyspiste
- Hyvä lisäpalvelu esim. valvontasovelluksiin, riistakameroille ja verkkopelaamiseen
- Yrityksille VPN-toimivuus
- Vaihtuva julkinen IP, kaksisuuntaisuus ja avoimet portit
- Sopii verkkopelaamiseen
Yhteyspiste Plus
- Lisäpalvelu mobiilitoimistoihin sekä langattomiin ratkaisuihin
- Kiinteä julkinen IP, kaksisuuntaisuus ja avoimet portit
Katso hinnat
Yhteyspisteen toiminta edellyttää, että mobiililaitteen asetuksissa APN-yhteysosoite on opengate. Lisäksi laitteeseen täytyy päivittää muutama muu asetus. Päivitä laitteeseen nämä asetukset ohjekirjan avulla:
- Lähtevä sähköposti: Sähköpostiosoite, johon laite lähettää sähköpostia (esim. valvontakameran kuvat)
- Käyttäjätunnus: Jätetään yleensä tyhjäksi
- Salasana: Jätetään yleensä tyhjäksi
- APN: opengate
- Palvelin: smtp.tele.fi
- Portti: 25
Jos tarvitset apua laitteiden käyttöönottoon tai asetuksiin, muista Telia Helppi.
Muista huolehtia käyttämäsi laitteen tietoturvasta asianmukaisella tavalla. Internetistä päin tuleva mahdollinen haittaliikenne kasvattaa käytettyä tiedonsiirtomäärää ja siten myös kuluttaa nettipakettia. Suosittelemme palvelun käyttöön vain suuria tai käyttömäärältään rajoittamattomia nettipaketteja.
Kohtasitko Yhteyspisteen käytössä ongelmia? Tästä löydät ratkaisut yleisimpiin ongelmatilanteisiin.
- Jos verkkoyhteys ei toimi ollenkaan, sammuta laitteesta virta, käynnistä se uudelleen ja kokeile toimiiko yhteys.
- Jos olet juuri ottanut palvelun käyttöön, varmista mobiililaitteen asetuksista, että APN-yhteysosoite on ”opengate”, eikä esimerkiksi ”internet”.
- Varmista, että Yhteyspiste-palvelu on kytkettynä liittymään. Voit varmistaa sen esimerkiksi kirjautumalla Minun Teliaan ja tarkastamalla sieltä kyseisen liittymän lisäpalvelut. Jos sinulla on meiltä useita liittymiä ja olet vasta hankkinut Yhteyspisteen, varmista ettei palvelua ole kytketty väärään liittymään.
- Voit varmistaa käytössä olevan IP-osoitteen alkuosasta, käyttääkö yhteys Yhteyspistettä. Jos IP-osoitteen alkuosa Telian verkossa on jotain muuta kuin 10 tai 100 (eli osoite ei ole muotoa 10.XXX.XXX.XXX tai 100.XXX.XXX.XXX), on Yhteyspiste käytössä. Löydät IP-osoitteen tiedon laitteesi verkkoasetuksista.