Telia Rahoitus -laskujen usein kysytyt kysymykset

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Telia Rahoituksen laskujen lähettäjä on Telia Finance Finland. Tästä ohjeesta löydät Telia Rahoituksen laskutukseen liittyviä usein kysyttyjä kysymyksiä vastauksineen.

Katso tarvittaessa myös Telia Rahoituksen yleisohje, josta löydät tietoa palvelusta, sekä ohjeet luoton ottamisesta ja lyhentämisestä aina irtisanomiseen asti.

Tutustu Telia Rahoituksen ohjeisiin

Näet kaikki luottosi tiedot kirjautumalla Telia Financen asiakasportaaliin pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Kirjaudu portaaliin

Telia Rahoituksella laitteita ostaessa luottosopimus solmitaan Telia Finance Finlandin kanssa, joka toimii myös luoton myöntäjänä. Jos käytössä on paperilasku, saat Telia Financelta laskut kirjepostitse. Lisäksi voit saada toisinaan muita kirjeitä Telia Financelta luottosopimukseesi liittyen.

Näet kaikki saamasi Telia Rahoitus -laskut kirjautumalla Telia Financen asiakasportaaliin pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Sieltä löydät uusimman laskun lisäksi myös aiemmat laskusi.

Kirjaudu portaaliin

Laskun etusivulla näet yhteystietosi, asiakasnumerosi ja laskun numeron, päiväyksen ja eräpäivän.

Maksettava vähimmäiskuukausierä

Tästä osiosta löydät maksettavan vähimmäiskuukausierän sekä laskun eräpäivän. Voit halutessasi myös lyhentää luottoasi vähimmäiskuukausierää suuremmalla summalla tai maksaa jäljellä olevan luoton kerralla pois.

Luottosi kokonaismäärä

Tästä osiosta löydät luottosi määrää koskevat tiedot eli luoton määrän laskutuskauden alussa, laskutuskauden aikana tehdyt maksut, mahdolliset uudet luoton määrää kasvattaneet ostot sekä laskutuskauden aikana muodostuneet kulut ja lopuksi luoton kokonaismäärän laskutuskauden lopussa eli laskun muodostumispäivänä.

Luotot kauden lopussa -summa ilmoittaa kokonaisvelan laskun muodostumispäivältä. Jos haluat maksaa koko jäljellä olevan luoton pois, käytä tätä summaa. Jos olet lyhentänyt luottoa laskun päiväyksen jälkeisenä aikana, vähennä tekemäsi lyhennykset tästä summasta.

Tilisiirto

Tästä osiosta löydät tarvittavat tiedot laskun maksua varten eli saajan tilinumeron, nimen ja viitenumeron. Muistathan käyttää maksaessa aina viitenumeroa sekä tarkastaa, että käytät oikeaa saajan tilinumeroa.

Laskuerittely

Laskun takasivulla näet kaikki luottotapahtumasi laskutuskauden aikana. Erittelystä näet tarkemmin, miten luoton kokonaismäärä on laskutuskauden aikana kehittynyt. Näet laskutuskauden aikana tehdyt ostokset ja muodostuneet kulut sekä maksetut lyhennykset sekä maksettavan vähimmäismäärän.

Katso tarkemmat ohjeet laskun tulkintaan

Voit halutessasi maksaa laskulla ilmoitettua vähimmäiskuukausierää suuremman summan tai vaikka koko luoton pois kerralla. Voit myös tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä milloin vain käyttämällä laskun viitenumeroa. 

Jos luottotilin saldo menee positiiviseksi liikasuorituksen tai tilille tehdyn hyvityksen vuoksi, voit nostaa positiivisen saldon asiakaspalvelumme kautta.

Telia Rahoituksen oletuslaskutustapa uusien asiakkaiden osalta muuttuu vuoden 2025 helmikuussa:

  • 13.2.2025 asti uudet asiakkaat saavat ensimmäisen laskun paperilaskuna ja ensimmäinen lasku ei sisällä paperilaskun toimituskuluja. Ensimmäisen laskun saatuasi voit vaihtaa laskutustavaksi sähköpostilaskun tai e-laskun, jotka ovat maksuttomia. Jos pidät laskutustapana paperilaskun, veloitamme seuraavista laskuista laskun toimituskulut.
  • 14.2.2025 alkaen ensimmäinen lasku toimitetaan sähköpostilaskuna, joka tulee osoitteesta noreply@teliafinance.com. Ensimmäisen laskun saatuasi voit halutessasi vaihtaa laskutustavaksi e-laskun tai paperilaskun. Paperilaskusta veloitamme laskun toimituskulut.
Paperilasku

Paperilasku saapuu kirjepostina kotiisi. Paperilaskusta veloitamme laskun toimituskulut, mutta 13.2.2025 asti asiakkuuden ensimmäinen lasku toimitetaan velituksetta paperilaskuna. Jos käytät parhaillaan muuta laskutustapaa ja haluat siirtyä paperilaskuun, voit tehdä muutoksen Telia Financen asiakasportaalissa.

E-lasku

Voit valita laskutustavaksi e-laskun, jolloin saat laskut suoraan verkkopankkiisi, josta niiden maksu onnistuu vaivattomasti. Jos haluat laskutustavaksi e-laskun, tilaa se verkkopankissasi ensimmäisen laskun saatuasi. Valitse laskuttajaksi Telia Finance ja laskutusaiheeksi Telia Rahoitus. E-laskun yksilöintitunnus on henkilötunnuksesi.

Sähköpostilasku

Kun laskutustapana on sähköpostilasku, saat sähköpostiisi ilmoituksen, kun olet saanut uuden laskun Telia Rahoituksen asiakasportaaliin. Löydät laskusi Telia Rahoituksen portaaliin kirjautumalla.

Näin voit aktivoida sähköpostilaskun:

  1. Saadaksesi ilmoitukset saapuneista laskuista sähköpostitse, sinun pitää ensin vahvistaa sähköpostiosoitteesi. Kirjaudu Telia Financen asiakasportaaliin pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  2. Klikkaa Telia Rahoituksen asiakasportaalissa ylävalikon kohtaa Henkilötiedot. Lisää siellä sähköpostisi sille varattuun kenttään ja klikkaa Tallenna.
  3. Palaa Telia Rahoituksen asiakasportaaliin ja siellä Tili-osioon. Valitse laskutustavaksi sähköpostilasku ja klikkaa Tallenna muutokset.

Kirjaudu portaaliin

Voit muuttaa laskutus- tai sähköpostiosoitteesi kirjautumalla Telia Financen asiakasportaaliin pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Kirjaudu sisään

Jos nimesi tai osoitteesi muuttuu, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Huomaathan, että emme voi postittaa laskuja ulkomaille. Jos asut väliaikaisesti ulkomailla, valitse laskutustavaksi sähköposti- tai e-lasku.

Telia Rahoitus -laskulle ei voi myöntää lisää maksuaikaa. Laskut lähtevät kerran kuukaudessa, kuun puolivälissä, jolloin maksun eräpäiväksi tulee kuun vaihde. Jos Rahoituksen lasku jää maksamatta, lähetämme ensimmäisen muistutuslaskun seuraavan kuun puolivälissä, eli noin 14 päivää maksamattoman laskun eräpäivästä.

Lue lisää laskujen perinnästä

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.