Netin nopeuden mittaus

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Mietitkö kuinka nopea nettisi saapuva tai lähtevä liikenne on? Täältä löydät ohjeet netin nopeuden mittaamiseen sekä tietoa siirtonopeuden yksiköistä.

Jotta saat nopeustestistä luotettavan tuloksen, suosittelemme tekemään testaamiseen liittyvät esivalmistelut sekä toistamaan testin useita kertoja eri päivinä ja kellonaikoina. Katso tarkemmat ohjeet alta.

Jos laajakaistasi on ADSL/VDSL-, kaapeli-, valokuitu- tai Kiinteä 5G -laajakaista, seuraa näitä ohjeita valmistautuaksesi nopeuden mittaamiseen. 

Valmistele laitteesi mittaamiseen

Sulje kaikki muut käytössä olevat sovellukset. Etenkin tiedostonjako-ohjelmat tai tietokoneelle dataa lataavat sovellukset (esim. suoratoistopalvelut sekä musiikki- tai kuvatiedostojen lataaminen) vaikuttavat maksiminopeuteen oleellisesti.

Kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla reitittimeen, koska langattoman lähiverkon (wifi) tiedonsiirtonopeus saattaa vaihdella enemmän kuin verkkokaapelin kautta yhteyttä käytettäessä. Jos liittymäsi on Ethernet- tai kotikuituliittymä, testaa yhteys ilman reitintä suoraan kuitumuuntimesta tai seinän datarasiasta.

Varmista ettei muilta laitteilta ole liikennettä verkkoon mittaushetkellä, jos reitittimeen on kytketty useampi laite.

Jos sinulla on ADSL/VDSL-liittymä, tarkista myös käytössä olevan puhelinjohdon kunto. Jos johto on pitkä tai jatkettu, vaihda se enintään 2 metrin johtoon.

Teethän mittauksen useita kertoja

Jotta saat nettiliittymäsi nopeudesta mahdollisimman luotettavan tuloksen, mittaus kannattaa tehdä useaan kertaan eri päivinä ja kellonaikoina. Tiedonsiirrossa käytetyt siirtoverkot ja nettiliittymäsi tekniikka vaikuttavat aina jonkin verran myös liittymän todelliseen nopeuteen. Tulokset voivat vaihdella myös käyttämäsi nettiselaimen mukaan.

Jos käytössäsi on mobiililaajakaista tai käytät puhelinliittymääsi kuuluvaa nettiä, seuraa näitä ohjeita valmistautuaksesi nopeuden mittaamiseen.

Valmistele laitteesi mittaamiseen

Sulje kaikki muut käytössä olevat sovellukset. Etenkin tiedostonjako-ohjelmat tai laitteelle dataa lataavat sovellukset (esim. suoratoistopalvelut sekä musiikki- tai kuvatiedostojen lataaminen) vaikuttavat maksiminopeuteen oleellisesti.

Jos kyseessä on mobiililaajakaista johon kuuluu reititin, huomioithan myös tämän:

  • Kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla reitittimeen, koska langattoman lähiverkon (wifi) tiedonsiirtonopeus saattaa vaihdella enemmän kuin verkkokaapelin kautta yhteyttä käytettäessä.
  • Varmista ettei muilta laitteilta ole liikennettä verkkoon mittaushetkellä, jos reitittimeen on yhdistetty useampi tietokone.
Teethän mittauksen useita kertoja

Jotta saat nettiliittymäsi nopeudesta mahdollisimman luotettavan tuloksen, mittaus kannattaa tehdä useaan kertaan eri päivinä ja kellonaikoina. Laita myös testauspaikan osoite muistiin. Matkapuhelinverkon ruuhkaisuus ja sisätiloissa talon rakenteet voivat vaikuttaa liittymän todelliseen nopeuteen. Tulokset voivat vaihdella myös käyttämäsi nettiselaimen mukaan.

Voit testata nettiyhteytesi nopeuden käyttämällä nopeustestiä. Muistathan noudattaa kaikkia ohjeita saadaksesi luotettavan testituloksen.

Tee nopeustesti

Siirtonopeuden yksiköt

Internetissä siirtonopeuksien esittämiseen käytetään useimmiten tavuja sekunnissa eli joko kilotavua/sekunti (kt/s, englanniksi kB/s) tai megatavua/sekunti (Mt/s, englanniksi MB/s).

Siirtonopeuden yksiköiden suhteet lyhyesti:

  • 1 tavu (t) on 8 bittiä (bit)
  • 1 kilotavu (kt) on 1000 tavua(t), 1 kilobitti (kbit) on 1024 bittiä (bit)
  • 1 megatavu (Mt) on 1000 kiloatavu (kt), 1 Mbit on 1024 kilobittiä (kbit)
Liittymän nopeuden ilmoittaminen

Laajakaistan nopeus ilmoitetaan tavallisesti kahdessa osassa, esim. 100/50 Mbit/s. Ensimmäinen numero tarkoittaa tietokoneellesi tulevan liikenteen nopeutta ja jälkimmäinen tietokoneeltasi lähtevän liikenteen nopeutta. Yleensä tärkeämpi nopeus on ensimmäinen eli koneellesi tuleva liikenne. Se määrittää nopeuden jolla nettisivut, elokuvat tai muut tiedostot latautuvat koneellesi. Lähtevää liikennettä tarvitset esimerkiksi silloin, kun pelaat verkkopelejä tai lataat varmuuskopiota pilvipalveluun.

Liittymän ilmoitetut yhteysnopeudet ovat aina teoreettisia maksiminopeuksia.

Teoreettisten maksiminopeuksien lisäksi liittymälle on ilmoitettu nopeuden vaihteluväli. Nopeuden vaihteluväli kuvaa laajakaistan todellisen nopeuden ylä- ja alarajoja.

Teitkö kiinteän netin testaamisen esivalmistelut tai mobiilinetin testaamisen esivalmistelut ja teit testin toistuvasti, mutta tulos jäi siltikin heikoksi? Ei hätää – katso laajakaistatekniikkasi mukaiset ohjeet ongelman ratkaisemiseksi. Jos et muista laajakaistasi tekniikkaa, voit tarkistaa sen liittymäsi tiedoista kirjautumalla Minun Teliaan.

Jos ongelma ei ratkennut yllä mainituilla ohjeilla, tee meille häiriöilmoitus valitsemallasi tavalla:

Kun ilmoitat hidastelevasta yhteydestä, kirjaathan ylös vähintään kolme esimerkkiä siitä milloin, missä, miten ja millä laitteella häiriö esiintyy. Tarkat esimerkit usealta eri päivältä auttavat asian selvittämisessä.

Esimerkki:

5.12. klo. 16:59, Esimerkkikuja 18, 00000 Testipaikka. Yhteys hidasteli niin, että YouTube-videon katselu ei meinannut onnistua. Hidastelua oli havaittavissa pitkin iltaa. Käytössä Huawei B525 4G-reititin.

Jos ongelma koskee mobiiliyhteyttä ja on jatkunut pitkään, kannattaa meille jättää myös kuuluvuuspalaute.

Lue lisää kuuluvuuspalautteesta

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.