Wifi-yhteyden suojaus

Käytä langatonta verkkoyhteyttä turvallisesti näiden ohjeiden avulla.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Kodin nettiyhteys on kätevää jakaa reitittimeltä kodin laitteille langattomasti wifillä. Muista kuitenkin pitää kodin wifi-verkko suojattuna, jotta se on turvallinen.

Jos kodin wifi on suojaamaton, kaikki tieto siirtyy salaamattomana ja verkkoon pääsee kuka tahansa sen alueella oleva. Suojaamaton verkko aiheuttaa tietoturvariskin ja voi myös heikentää yhteyden toimivuutta. Uudemmissa laitteissa langaton verkko on valmiiksi suojattu, mutta reitittimen jakaman wifin oletusnimi ja -salasana kannattaa aina vaihtaa. Wifi-verkon suojaus on asiakkaan vastuulla.

Langattomia verkkoja on tarjolla myös kodin ulkopuolella. Kun käytät julkista wifiä, omasta yksityisyydestä on syytä huolehtia VPN-palvelun avulla.

Kodin wifi-verkon nimi ja salasana

Laite liitetään reitittimen jakamaan wifi-verkkoon verkon nimen ja salasanan avulla. Reitittimen takana tai pohjassa olevasta tarrasta löydät wifi-yhteyden oletusnimen (SSID) ja -salasanan (useimmiten Wlan Key tai Wi-Fi Key).

Suosittelemme vaihtamaan wifin oletusnimen ja -salasanan tietoturvasyistä. Wifi-verkon tietoja voi muuttaa reitittimen hallintasivustolla.

Katso laitekohtaiset ohjeet

Kodin wifi-verkon salaustapa

Wifin salaustapa tarkoittaa toimintoa, jolla reititin salaa wifin kautta kulkevan tiedon. Useimmissa tapauksissa salaustapa on määritetty reitittimen asetuksiin valmiiksi. Suosittelemme käyttämään aina uusinta mahdollista tuettua salausta, koska se on vahvempi.

Vanhin menetelmä WEP (Wired Equivalent Privacy) on täynnä turvallisuusaukkoja. Valitse salaukseksi WPA (WiFi Protected Access), vielä vankempi WPA2 tai niiden yhdistelmä WPA+WPA2. WPA2 käyttää salauksessa AES-algoritmiä (Advanced Encryption Standard). WPA2:n osalta suosittelemme käytettäväksi WPA2-PSK (AES) tai sitä vahvempaa salausta.

Huomioithan, että vanhat reitittimet tai nettiä käyttävät laitteet eivät välttämättä tue uusia salaustapoja.

Voit tarkastella ja muokata salaustavan asetuksia reitittimen hallintasivustolla.

Katso laitekohtaiset ohjeet

Julkiset wifi-verkot

Jos käytät esimerkiksi kirjaston tai hotellin tarjoamaa wifiä, on kyse julkisesta wifi-verkosta. Julkisten wifi-verkkojen käyttöön sisältyy tietoturvariskejä, joita voit torjua käyttämällä VPN-palvelua. VPN salaa netin käyttösi ja suojaa estämällä sivustoja, mainostajia ja hakkereita seuraamasta sinua verkossa.

VPN-toiminto on osa Turvapaketti Total -palveluamme.

Tutustu Turvapaketti Totaliin

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Wifin ongelmatilanteet

Kaapelilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Wifin käyttöönotto

ADSL-laajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Hybridilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Valokuidun käyttö ja ongelmatilanteet

Netin nopeuden mittaus

Kiinteän 5G:n käyttö ja ongelmatilanteet

ZTE MF296R -reitittimen käyttöohje

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.