Valokuidun käyttö ja ongelmatilanteet

Eikö valokuituyhteys toimi kunnolla? Tutustu näihin ohjeisiin ratkaistaksesi ongelman.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Tarkista ongelmatilanteen kohdatessasi aina aluksi ajankohtaiset häiriötiedotteet ja häiriökartta. Jos niissä ei näy yleistä häiriötä, jatka tämän ohjeen lukemista ja tarkista seuraavaksi laitteiden kytkennät. Tästä ohjeesta löydät lisää neuvoja täysin toimimattomaan, hidastelevaan sekä pätkivään yhteyteen.

Jos vika vaikuttaa olevan kytkennöissä tai omissa laitteissasi, Telia Helppi -tukipalvelu auttaa mielellään ratkomaan pulmat.

Valokuituliittymän kytkentä vaihtelee asunnon sisäverkosta riippuen:

  • Asunnossa saattaa olla vain yksi datarasia seinässä, jolloin tietokoneen tai reitittimen voi kytkeä suoraan verkkokaapelilla siihen.
  • Asunnossa saattaa olla erillinen huoneistojakamo, jossa tehdään tarvittavat kytkennät. Huoneistojakamo sijaitsee yleensä eteisen sähkökaapissa tai joskus vaatekomerossa.
  • VDSL2-tekniikassa sisäverkko voi olla toteutettu puhelinverkon avulla, joten yhteys voi taloyhtiön ratkaisusta riippuen tulla puhelinrasiasta tai huoneistojakamosta. Käytä tällöin kytkentään DSL-kaapelia, joka on toimitettu reitittimen mukana.

Jos et ole varma siitä, mikä liittymätapa valokuituyhteydessäsi on käytössä (ADSL, VDSL, Ethernet tai Kotikuitu), voit tarkistaa sen nettiyhteytesi tilausvahvistuksesta.

Valokuidun käyttöönotto-ohjeista löydät tarkemmat tiedot kytkennöistä. Sisäverkko ja huoneistojakamo ovat taloyhtiössä taloyhtiön vastuulla ja omakotitalossa talon omistajan vastuulla. Omakotitalon pistokkeiden toimivuuden, merkinnät ja sijainnin voit tarkistaa sähköpiirustuksista tai ulkopuolisen sähköasentajan avulla. Jos asut taloyhtiössä, ota yhteyttä kiinteistöhuoltoon tai isännöitsijään.

Puhelinpistokkeesta toimiva valokuitu (ADSL/VDSL)

Jos yhteys ei ole toiminut osoitteessasi kertaakaan, tarkista että reitittimesi sopii varmasti laajakaistatekniikallesi. Jos tilasit laajakaistatilauksen yhteydessä reitittimen, on se yhteensopiva tilaamasi yhteyden kanssa.

  • ADSL-yhteyttä varten reitittimen tulee tukea ADSL-tekniikkaa (ADSL+ tai ADSL2+)
  • VDSL-yhteyttä varten reitittimen tulee tukea VDSL-tekniikkaa.

Lue lisää ADSL tai VDSL:n ongelmatilanteista *

*Ohjeessa puhutaan ADSL-tekniikasta, mutta se pätee myös VDSL-kohteisiin.

Datapistokkeesta toimiva valokuitu (Ethernet-tekniikka)

Ethernet-tekniikalla toteutettu valokuituyhteys vaatii yleensä 4-parisen Ethernet-kaapelin toimiakseen reitittimen kanssa. Jos laitteesi (reititin, tietokone yms.) ei saa yhteyttä verkkoon tai yhteys pätkii tai hidastelee, tarkista että datarasiasta laitteeseen tuleva kaapeli sisältää 8 johdinta kummassakin päässä.

Johtimet näet johdon pään läpi kuten kuvissa. Alempi kuva on yhteyden kanssa yhteensopivasta kaapelista. Myös huoneistojakamon kytkennät tulee tehdä 4-parisella Ethernet-kaapelilla.


2-parinen Ethernet-kaapeli, joka voi aiheuttaa yhteyden toimimattomuuden, hidastelun ja pätkimisen.


4-parinen Ethernet-kaapeli, jolla yhteys toimii normaalisti.

Ethernet-tekniikalla toteutetuissa liittymissä tarvitaan tietokone, jossa on Ethernet-verkkokortti sekä suoraan kytketty Ethernet-kaapeli, joka kytketään datapistorasiaan.

Jos olet ottamassa yhteyttä ensimmäistä kertaa käyttöön tai se ei ole koskaan toiminut, tarkista ensimmäiseksi onko huoneistossa käytössä huoneistojakamo ja ovatko kytkennät siellä oikein.

Jos yhteys on aiemmin toiminut, käynnistä ensimmäiseksi tietokone (ja mahdolliset muut verkkolaitteet) uudelleen ja tarkista, että Ethernet-kaapeli on kunnolla kiinni. Johtojen irrottaminen reitittimestä hetkeksi voi myös auttaa. Jos käytössä on muita verkkolaitteita, kytke tietokone suoraan datarasiaan ilman niitä.

Pätkivän yhteyden voi aiheuttaa moni tekijä. Voit selvittää asiaa näin:

  1. Käynnistä tietokone uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita (esim. reititin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös ne uudelleen pidettyäsi niiden virtajohtoa irrotettuna noin puoli minuuttia. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan datarasiaan ilman muita verkkolaitteita.
  2. Tarkista, että tietokoneen ja seinässä olevan datarasian välillä oleva Ethernet-kaapeli on kunnolla kiinni ja ehjä. Testaa yhteyttä tarvittaessa toisella Ethernet-kaapelilla.
  3. Testaa yhteyttä suoraan huoneistojakamosta.
  4. Palauta reitittimelle tehdasasetukset. Huomioi, että tämä poistaa kaikki reitittimelle vaihdetut asetukset, esim. langattoman verkon nimen. Verkon nimeksi tulee se, mikä on laitteen takana/pohjassa olevasssa tarrassa ilmoitettu.
  5. Kirjaa häiriöilmoitus Minun Teliassa tai ota yhteyttä asiakaspalveluumme chatissa tai puhelimitse.

Jos yhteys hidastelee, voit selvittää ongelman syytä näillä ohjeilla.

Katso ohje netin nopeuden mittaukseen ja tarkista liittymäsi nopeus nopeustestillä. Jos saat selvästi alhaisemman latausnopeuden kuin liittymässä pitäisi olla, tee vianselvitys seuraavasti:

  1. Käynnistä tietokone uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita (esim. reititin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös ne uudelleen pitäen niitä noin puoli minuuttia virratta. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan datarasiaan ilman muita verkkolaitteita.
  2. Kytke laitteesi verkkokaapelilla reitittimeen tai suoraan nousuporttiin, jos asunnossasi on huoneistojakamo.
  3. Kokeile toistaa nopeustesti toisella selaimella ja/tai laitteella.

Huom: Nopeiden 500–1000 M yhteyksien testaaminen vaatii CAT6-kategorian verkkokaapelin sekä tietokoneen, jossa on vähintään 1 G verkkokortti

Testattua ja varmistettuasi, ettei häiriö johdu kytkennöistä, omista laitteistasi tai johdoista, ilmoita meille häiriöstä. Jos olet kotona laitteiden äärellä ja haluat selvittää asiaa heti, se onnistuu kätevästi Minun Teliassa:

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
  2. Etsi se laajakaistaliittymä, jota häiriö koskee ja paina Hallinnoi tilausta -nappia.
  3. Valitse Tilauksen hallinta -otsikon alta Ilmoita häiriöstä chatissa, jolloin chatti aukeaa. Jos botti ei osaa tarjota tilanteeseesi apua, se ohjaa keskustelun asiakaspalvelijalle.

Kirjaudu sisään

Voit ilmoittaa häiriöstä myös soittamalla asiakaspalveluumme tai täyttämällä sähköisen lomakkeen.

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.