Valokuidun käyttöönotto

Näin otat käyttöön valokuidun ADSL-, VDSL-, Ethernet- ja Kotikuitu-tekniikoissa.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Ennen käyttöönoton aloittamista tarkista, että sinulla on tarvittavat laitteet liittymän käyttämiseen ja liittymän toimitus on valmis.

Jos et ole varma siitä, mikä liittymätapa valokuituyhteydessäsi on käytössä (ADSL, VDSL, Ethernet tai Kotikuitu), voit tarkistaa sen helposti saamastasi tilausvahvistuksesta. Valitse sen mukaan sopivin käyttöönotto-ohje.

  • Tilauksen jälkeen nettiyhteys voi vaatia asennuskäynnin, jolloin asentaja kytkee asuntosi verkkoomme. Saat erillisen vahvistusviestin, kun nettiyhteytesi on käyttövalmis. Voit kuitenkin kytkeä omat laitteesi valmiiksi, mutta nettiyhteys toimii vasta vahvistuksen jälkeen.
  • Ensimmäisellä käyttökerralla suosittelemme testaamaan yhteyden toimivuuden verkkokaapelilla wifin sijaan. Kytke esimerkiksi läppäri tai televisio verkkokaapelilla reitittimeen ja varmista nettiyhteyden toimivuus.
  • Säilytä palvelusopimus ja tilausvahvistus. Löydät sopimusvahvistuksen myös Minun Telian Laskut ja viestit -osiosta. Tilausvahvistus toimitetaan ensisijaisesti sähköpostiisi.
  • Minun Teliassa voit esim. muuttaa liittymän nopeutta tai tilata uuden reitittimen. Voit kirjautua Minun Teliaan pankkitunnuksilla, Mobiilivarmenteella tai sirullisella henkilökortilla.

​​​​​​Siirry ADSL-VDSL-liittymän käyttöönotto-ohjeeseen*

ADSL/VDSL-sisäverkkotekniikka vaatii toimiakseen reitittimen, joka tukee kyseistä tekniikkaa.** Suurin osa nykyään myytävistä reitittimistä tukee molempia, mutta se on tärkeää tarkistaa. Jos olet hankkinut meiltä reitittimen laajakaistan tilauksen yhteydessä, se tukee kyseistä tekniikkaa.

  • ADSL-yhteyttä varten reitittimen tulee tukea ADSL-tekniikkaa (ADSL+ tai ADSL2+)
  • VDSL-yhteyttä varten reitittimen tulee tukea VDSL-tekniikkaa.

Meiltä hankittuihin reitittimiin löydät asiakastuestamme myös mallikohtaiset laiteohjeet.

*Ohjeessa puhutaan ADSL-tekniikasta, mutta käyttöönotto toimii samalla tavalla myös VDSL-kohteissa.

**DSL tarkoittaa puhelinverkkoa, eli yhteys toimii puhelinpistokkeesta. Jos asunnossasi on myös muunlaisia pistokkeita, tarkista käytettävä tekniikka tilausvahvistukselta ja valitse käyttöönotto-ohje sen mukaan.

Tässä ohjeessa opastamme ottamaan käyttöön Yhteys kotiin -laajakaistaliittymän, joka toimii asuntosi datapistokkeesta. Jos asunnossasi on useampi datapistoke, kytkentä aloitetaan huoneistojakamosta. Jos datapistokkeita on koko asunnossa vain yksi, tehdään kytkentä suoraan siihen.


Kuvassa esimerkki sähköpistokkeiden vieressä olevista datapistokkeista. Pistokkeiden ulkomuoto voi vaihdella.


Kuvassa esimerkki kytkentään tarvittavasta verkkokaapelista. Liittimen ja kaapelin väri voi vaihdella.

Käyttöönotto

Käyttöönottoprosessi riippuu siitä, onko kodissasi yksi vai useampia datapistokkeita:

  • Jos datapistokkeita on monta, on asunnossa yleensä myös huoneistojakamo. Silloin käyttöönotto aloitetaan huoneistojakamosta, joka on yleensä eteisessä ja usein sen yhteydessä on myös sulaketaulu.
  • Jos datapistokkeita on vain yksi, huoneistojakamoa ei ole. Tällaisia asuntoja voivat olla esimerkiksi yksiöt. Jos huoneistojakamoa ei ole, hyppää seuraavassa ohjeessa suoraan kohtaan 6.


Esimerkkikuva huoneistojakamosta, joka on sulaketaulun yhteydessä asunnon sähkökaapissa.

  1. Etsi asunnostasi huoneistojakamo. Se sijaitsee yleensä eteisessä tai asuntosi teknisessä tilassa, jossa on myös sulaketaulu.
  2. Tarkastele huoneistojakamon datapistokkeita ja etsi pistoke, joka on nimetty esim. "Runko”, ”Nousu” tai ”ATK”. Netti saapuu kotiisi todennäköisesti tästä datapistokkeesta eli se on nousuportti. Kytke verkkokaapeli siihen.
  3. Kytke verkkokaapelin toinen pää tietokoneeseen tai reitittimen WAN-porttiin.
  4. Tarkista netin toimivuus. Jos yhteys ei toimi, testaa eri datapistoketta huoneistojakamosta (katso kohta 2.) löytääksesi nousuportin.
  5. Kun olet löytänyt nousuportin ja kytkenyt verkkokaapelin siihen, kytke sitten verkkokaapelin toinen pää siihen huoneistojakamon datapistokkeeseen, joka on nimetty vastaavasti kuin valitsemassasi huoneessa oleva datapistoke.
  6. Kytke valitsemassasi huoneessa reititin tai laitteesi siihen datapistokkeeseen, johon kytkit yhteyden huoneistojakamosta. Mikäli asunnossasi on vain yksi datapistoke, kytke laitteesi siihen.
  7. Käyttöönotto on nyt valmis! Jatka tarvittaessa reitittimen käyttöönottoa sen käyttöohjeen mukaan.
    Katso meiltä tilattujen reitittimien ohjeet

Yllä olevassa esimerkkikuvassa netti tulee asuntoon pistokkeesta "RIMA". Verkkokaapeli on kytketty RIMA-pistokkeesta pistokkeeseen 3, jolloin netti toimii huoneesta, jonka pistoke on merkitty 3-pistokkeeksi.

Huoneistojakamon pistokkeiden määrä vaihtelee asunnosta riippuen. Tilaamasi laajakaistayhteys saapuu asuntoosi ainoastaan yhdestä pistokkeesta, joka on nousuportti. Pistokkeiden nimeämiseen ei ole yhtä tapaa, eli merkinnät asunnossasi voivat olla erilaisia kuin tässä ohjeessa. Nousuportti voi olla nimeltään esim. Runko, R1, Nousu, ATK, Jakamo tai Rima. Nousuportteja voi olla myös kaksi, eli esim. ”Runko 1” ja ”Runko 2”, jolloin toinen niistä voi olla eri operaattorin yhteydelle varattu.

Muut huoneistojakamon datapistokkeet ovat sitä varten, että voit ohjata kotiisi saapuvan nettiyhteyden niiden kautta haluamaasi huoneeseen. Niidenkin merkinnät vaihtelevat ja ne voivat olla selkeästi nimetty tai esimerkiksi lyhenteillä (esim. MH = makuuhuone) tai numeroitu kuten esimerkkikuvassa (1, 2, 3 jne.). Pistokkeet voivat olla myös merkitsemättömiä, jolloin joudut testaamaan miten ne toimivat.

Huoneiston verkko ja huoneistojakamon datapistokkeet ovat osa taloyhtiön sisäverkkoa. Pistokkeiden toimivuus, merkinnät ja sijainnin selvitys ovat taloyhtiön vastuulla. Jos et löydä huoneistojakamoa tai et saa selvää mikä mikäkin pistoke on, olethan siis yhteydessä kiinteistöhuoltoon tai isännöitsijään.

Useamman huoneistopistokkeen käyttö yhtä aikaa

Jos haluat käyttää samaan aikaan useampaa asunnon huoneistopistokkeista, kytke reititin huoneistojakamoon näin:

  1. Kytke verkkokaapeli huoneistojakamon nousuportista (Käyttöönotto kohta 2.)  reitittimen WAN-porttiin.
  2. Kytke verkkokaapeli reitittimen LAN-porttista huonekohtaiseen datapistokkeeseen.
  3. Voit kytkeä huonekohtaisiin datapistokkeisiin niin monta verkkokaapelia, kuin reitittimessä on LAN-portteja (yleensä 4).
  4. Kytke omat laitteesi verkkokaapelilla halutuissa huoneissa suoraan seinän datapistokkeisiin.

Huom. Langaton yhteys eli wifi saattaa toimia huonosti tai ei ollenkaan, jos säilytät reititintä huoneistojakamossa ja etenkin, jos suljet reitittimen metalliseen kaappiin. Suosittelemme kytkemään oman wifi-lähettimen huoneeseen, joissa langatonta yhteyttä käytetään.

Lue lisää wifin käyttöönotosta

Reitittimen kytkentä toimivaan datapistokkeeseen

Kun yhteys toimii halutusta datapistokkeesta haluamassasi huoneessa, voit kytkeä reitittimen suoraan siihen. Kytke verkkokaapeli (samanlainen kuin huoneistojakamossa) huoneen datapistokkeeseen ja toinen pää reitittimen WAN-porttiin. WAN-portin sijainti kerrotaan yleensä laitteen käyttöoppaassa. Jos reitittimesi on tilattu meiltä, löydät tiedon myös laiteohjeistamme:

Omakotitalossa valokuituliittymän käyttöönotto aloitetaan talon teknisestä tilasta, johon valokuitu on tuotu ja jossa on valokuitumuunnin (esim. Inteno XG6846).

Käyttöönotto

Voit kytkeä sisäverkon datapistokkeet haluamallasi tavalla valokuitumuuntimen LAN-portteihin ja kytkeä sitten huoneiston seinäpistokkeisiin esim. tietokoneen tai jakaa yhteyden langattomasti laitteille omalla wifi-reitittimellä.

Esimerkkejä kytkennöistä löydät Pientalorakentajan tietoliikenneoppaasta.
Lataa Pientalorakentajan tietoliikenneopas (pdf)

Kytkentä yhdelle pistokkeelle

Jos haluat käyttää yhteyttä vain yhdestä pistokkeesta asunnossa, kytke yksi verkkokaapeli kuitumuuntimelta haluttuun sisäverkon* pistokkeeseen. Pistokkeiden merkintätavat vaihtelevat, mutta merkintä voi olla esim. "OH" (Olohuone), "1.2" "Rasia 2". Huoneiden verkkopistokkeet pitäisi myös olla merkitty vastaavasti.

*Jos asunnossasi ei ole ethernet-sisäverkkoa, tee kytkentä suoraan kuitumuuntimelta reitittimelle. 

  1. Etsi kuitumuunnin asunnostasi. Yleensä se sijaitsee eteisessä tai talon teknisessä tilassa.
  2. Kytke verkkokaapeli kuitumuuntimen LAN-porttiin. Kytke sitten verkkokaapelin toinen pää siihen sisäverkon pistokkeeseen, joka vastaa valitsemasi huoneen datapistoketta.


    Esimerkkikuva kytkennästä. Vasemmalla puolella kuvataan kuitumuuntimella tehtyä kytkentää ja oikeanpuoleisessa huoneessa tehtyä kytkentää reitittimelle ja siitä eteenpäin digiboksille.
  3. Siirry huoneistossa sen datapistokkeen luokse, joka vastaa huoneistojakamossa tekemääsi kytkentää. Kytke verkkokaapelin toinen pää päätelaitteellesi (esim. tietokone) tai reitittimen WAN-porttiin.
  4. Testaa yhteyden toimivuus. Jos yhteys ei toimi, tarkista että huoneistojakamossa ja huoneistossa käyttämäsi portit ovat merkitty samoin. Jos merkinnät puuttuvat, oikea pistoke selviää kokeilemalla.

Usean huoneistopistokkeen käyttö yhtä aikaa

Jos haluat käyttää asunnossa nettiä useasta datapistokkeesta samaan aikaan, kytke jokaista pistoketta kohden verkkokaapeli kuitumuuntimen LAN-portin ja haluamasi huoneistojakamon pistokkeen välille.

Huom! Jos pidät reititintä kodin teknisessä tilassa ja haluat käyttää yhteyttä langattomasti wifillä, ei wifi-yhteys välttämättä toimi kunnolla. Suosittelemme kytkemään oman wifi-lähettimen huoneeseen, joissa langatonta yhteyttä käytetään.

Lue lisää wifi-yhteyden käyttöönotosta

Jos asuntosi sisäverkkotekniikka on ADSL/VDSL, katso ohjeet ADSL-laajakaistan ongelmatilanteisiin.

Tästä ohjeesta löydät apua ethernet-liittymän kotikuidun käyttöönoton ongelmatilanteisiin.

Käytithän oikeaa kaapelia?

Reitittimen mukana voi tulla verkkokaapelin lisäksi puhelinkaapeli, mutta sitä ei kuulu käyttää ethernet-liittymän tai kotikuidun kanssa. Puhelinkaapeli aiheuttaa ongelmia ja yhteys ei välttämättä toimi ollenkaan. Tunnistat puhelinkaapelin kapeammasta liittimen päästä.

Tarkista myös, että käyttämäsi verkkokaapeli on 4-parinen. Neliparisen johdon liittimessä näkyy 8 johtoa, joista yleensä 4 on valkoista ja 4 värillistä.

Eikö oikeaa datapistoketta löydy?

Asunnon sisäverkko ja huoneistojakamon pistokkeet ovat osa kiinteistön sisäverkkoa. Taloyhtiössä ne ovat taloyhtiön vastuulla ja omakotitalossa talon omistajan vastuulla.

Omakotitalon pistokkeiden toimivuus, merkinnät ja sijainti on yleensä kerrottu sähköpiirustuksissa. Tarkista siis piirrokset tai selvitä sisäverkon kytkennät ulkopuolisen sähköasentajan avulla. Jos asut taloyhtiössä, ota yhteyttä kiinteistöhuoltoon tai isännöitsijään ja pyydä selvitystä sisäverkon toiminnasta asunnossasi.

Ovatko kytkennät oikein, mutta pääset vain Telian kirjautumis- tai aktivointisivulle?

Tässä tapauksessa liittymää ei ole vielä tilattu asuntoon tai sen toimituksessa on virhe, jonka vuoksi nettiyhteys ei toimi.

Jos asut taloyhtiössä jossa on käytössä taloyhtiönetti, muistathan että jokaisen asukkaan tulee tehdä oma liittymäsopimus, vaikka taloyhtiönetin perusnopeus sisältyisikin vuokraan tai vastikkeeseen.

Jos liittymän tilaus on kunnossa mutta nettiyhteys ei toimi, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Valokuidun tilaus ja toimitus

Valokuidun käyttö ja ongelmatilanteet

Taloyhtiönetti asukkaalle

Telia Play -boksin käyttöönotto ja asennus

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.