Usein kysyttyä nettiyhteyksistä

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Mietitkö mitä tehdä, jos netti hidastelee tai pätkii? Tai haluatko päivittää nykyistä laajakaistaasi ja pohdit miten se tapahtuu? Näihin ja moneen muuhun usein kysyttyyn kysymykseen löydät vastauksen täältä.

Jos nettiyhteys hidastelee tai pätkii, syitä voi olla useita. Kartoitat vian helposti tutustumalla ohjeisiimme.

Reitittimen tulee tukea sitä tekniikkaa, jolla netti tulee kotiisi. Tarkista aina laitetta hankkiessa sen teknisistä tiedoista, tukeeko se oikeaa tekniikkaa. Kaikki meillä liittymätilauksen yhteydessä tarjottavat nettilaitteet ovat yhteensopivia kyseisen laajakaistatekniikan kanssa. Jos laajakaistatekniikka vaihtuu esimerkiksi muuton vuoksi, entinen laite ei välttämättä toimi uudella yhteystekniikalla.

Puhelinverkon tai -pistokkeen kautta toimivan reitittimen tulee tukea vähintään ADSL2+-tekniikka. VDSL2 Yhteys kotiin -liittymässä reitittimen tulee tukea VDSL2-tekniikkaa. Tarkista tarvittaessa oman laajakaistasi tekniikka Minun Teliasta tai kysy asiakasapalvelustamme.

Kaapeliverkkomme toimii EuroDOCSIS 3.0 -stantardin mukaisesti, joten laitteen tulee tukea ja käyttää tätä tekniikkaa.

Ethernet-yhteyksissä tarvitset reitittimen, jos haluat jakaa nettiyhteyden useamman kuyin yhden laitteen käyttöön.

Jos sinulla ei ole vielä laajakaistaa meiltä, voit tilata laajakaistan ja siihen sopivan reitittimen yhdellä kertaa verkkokaupasta, asiakaspalvelusta tai Telia Kaupasta.

Nytyiseen meiltä hankittuun nettiyhteyteesi sopivan reitittimen voit tilata helposti kirjautumalla Minun Teliaan:

  1. Valitse kirjauduttuasi se laajakaista, jolle tarvitset reitittimen ja paina sen kohdalla olevaa Hallinnoi tilausta -painiketta.
  2. Valitse liittymän hallinnointisivulla Laitteesi-kohta.
  3. Ruksi annetuista vaihtoehdoista tarpeeseesi sopivimmat.
  4. Selaa alaspäin ja valitse Jatka
  5. Saat ilmoituksen, että muiden muutosten teko uuden laitteen toimituksen aikana ei onnistu. Valitse Jatka, jos tämä sopii sinulle. Jos haluat tehdä muutoksia laajakaistaasi vielä ennen uuden reitittimen tai muun laitteen tilausta, valitse Keskytä tilaus.
  6. Valitut laitteet lähetetään nettiyhteyden käyttöosoitteeseen.

Voit päivittää toistaiseksi voimassa olevaa yhteyttä helposti Minun Teliassa. Jos voimassa on määräaikainen sopimuskausi, yhteyttä ei voi päivittää itse. Voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.

  1. Etsi kirjauduttuasi laajakaista, jota haluat päivittää ja paina sen kohdalla olevaa Hallinnoi tilausta -painiketta.
  2. Paina Muuta tilausta -painiketta.
  3. Valitse sopiva nopeus tai paketti ja mene eteenpäin. Voit vaihdella eri vaihtoehtojen välillä ja palata takaisin.
  4. Tilaus lähtee käsittelyyn, kun painat Tilauksesi yhteenveto -sivun alaosasta Lähetä tilaus -painiketta.

Langattoman lähiverkon (wifi, WLAN) ansiosta voit käyttää nettiä langattomasti, eli et joudu kytkemään johtoa päätelaitteesi ja nettilaitteen välille. Kun otat wifi-verkkoa käyttöön, suosittelemme joidenkin muutosten tekemistä reitittimen tai tukiaseman asetuksiin, koska wifi-verkko saattaa olla oletuksena avoin, jolloin kaikki liikenne kulkee salaamattomana ja verkkoon pääsee kuka tahansa joka on wifi-verkkosi peittoalueella.

Ohjeet wifin käyttöönottoon

Toisinaan maanrakennustöiden yhteydessä verkkoomme tulee vaurioita, jotka kohdistuvat useimmiten maakaapeleihin tai jakamokaappeihin. Myös ilmakaapeli voi vaurioitua esimerkiksi puuta kaadettaessa. Vaurioiden ehkäisemiseksi tulee kaivutyöhön valmistautua hankkimalla ennakkoon kaivualueen kaapelikartat sijaintineuvonnasta ja noudattaa sieltä saatavaa ohjeistusta ja varotoimia.

Lisätietoa ja sijaintitietopalvelun yhteystiedot

Kyllä voi. Kiinteään laajakaistaliittymään jaetaan viisi julkista IP-osoitetta. Jos käytössäsi on reitittävä verkkolaite, voit kytkeä siihen useampia laitteita.

Asunnon kaikkia pistokkeita ei ole välttämättä kytketty, jolloin laajakaista toimii vain yhdestä pistokkeesta. Valokuituyhteys saattaa vaatia kytkentöjen muuttamista huoneistojakamosta. Ota yhteyttä isännöitsijään tai omakotitalossa paikalliseen sähköurakoitsijaan, jos tarvitset lisätietoa asiasta.

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.