Valokuidun tilaus ja toimitus

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Valokuitu tarjoaa huippunopean laajakaistaliittymän, joka mahdollistaa parhaimmillaan 1000 Mbit/s nopeuden.

Oletko tilaamassa laajakaistaksi valokuituliittymää? Tarkista millainen yhteys kotiisi on saatavilla ja tutustu tarvittaessa tarkempiin tilausohjeisiin.

Tarkista saatavuus

Eikö asunto ole vielä valokuituverkossa?

Kotikuidun tilaaminen
Valokuitu taloyhtiöön

  1. Voit tilata laajakaistan verkkosivujemme kautta tekemällä ensin saatavuushaun, josta näet osoitteeseesi tarjolla olevat vaihtoehdot. Asiakaspalvelumme auttaa sinua tarvittaessa.
    Tarkista saatavuus
  2. Saat tilausvahvistuksen sovitulla tavalla ja arvioidun toimitusajankohdan tekstiviestillä. Tilauksesi siirtyy nyt käsiteltäväksi.
  3. Jos laajakaistatilaukseesi kuuluu laitteita kuten reititin, lähetämme ne postitse heti kun tilauksesi on vastaanotettu. Toimitamme sinulle Postin lähetystunnuksen, jolla voit seurata toimituksen etenemistä.
  4. Ilmoitamme sinulle puhelimitse tai tekstiviestillä, mikäli laajakaistatuotteesi toimitus vaatii asentajan suorittamia kytkentätöitä. Kerromme, koska tilaamasi tuote on käytettävissä.
  5. Tilaus siirtyy asentajalle mahdollisia kytkentätöitä varten. Pidä laitteesi kytkettynä seinään ja virrat päällä asennustyön helpottamiseksi.

Tarkat tiedot Kotikuidun tilaamisesta ja rakentamisesta löydät Pientalorakentajan tietoliikenneoppaasta. Opas sisältää tietoa mm. tontille rakennettavasta kuitukaapelista ja talon laitekaapista.

Lataa Pientalorakentajan tietoliikenneopas (pdf)

Voit hakea kotitalousvähennystä asennustyön osuudesta. Verottaja käsittelee osuuden tapauskohtaisesti kotitalousvähennyksen osalta.

Miten tilaan Kotikuidun?

Tiedustele saatavuutta ja tilaa Kotikuitu asiakaspalvelustamme. Voit tarkistaa Kotikuidun saatavuuden myös saatavuushaulla.

Jos Kotikuitu on saatavilla osoitteeseesi, asiakaspalvelijamme sopii kanssasi rakentamisesta alustavasti. Seuraavaksi saat allekirjoitettavaksi sopimuksen, jonka jälkeen tilaus etenee.

Jos valokuitua ei ole vielä alueellasi, voit ilmoittaa kiinnostuksesi Avoimen Kuidun sivuilla. Voit ryhtyä myös kuitulähettilääksi, ja edistää alueesi kuituhanketta jakamalla tietoa ja keräämällä mukaan muita kiinnostuneita.

Mitä tilaukseen kuuluu?

Kotikuidun kytkentämaksu sisältää valokuidun kytkennän rakennuksen tekniseen tilaan saakka sekä kuitumuuntimen. Kodin sisäverkon asennukset eivät kuulu Kotikuidun tilaukseen.

Jos Kotikuidun rakentaminen vaatii yli 100 m rakentamista tontin ulkopuolella, siitä voi tulla myös rakennusmaksua. Hinta perustuu todelliseen arvioon rakentamiskustannuksista.

Voit hankkia samalla tilauksella myös kaapeli-TV:n perusliittymän, jos se on saatavilla alueellasi. Kaapeli-TV-liittymästä maksat kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisen vuosimaksun.

Tontilla tapahtuvat kaivuutyöt ovat asiakkaan vastuulla. Tarkistathan ennen kaivuutöitä, ettei tontilla tai sen läheisyydessä ole vaurioitumisvaarassa olevia kaapeleita. Kaapeleiden sijaintitietoja voi tiedustella esimerkiksi osoitteessa verkkoselvitys.fi.

Talon tietoliikennelaitteiden jakokaapiksi tulee hankkia ovellinen, lukittavissa oleva ja ilmastointiaukoilla varustettu laitekaappi, johon kuitulaite ja mahdollinen kaapeli-TV:n mediamuunnin laitetaan.

Kuukausimaksullinen laajakaistaliittymä ei kuulu kytkentämaksuun vaan on tilattava erikseen.

Kotikuidun rakentamisen jälkeen

Kun Kotikuidun toimitus on valmis, valokuituyhteys on tuotu kiinteistön laitetilassa olevaan kuitumuuntimeen saakka.

Kuitumuuntimelta eteenpäin yhteys jatkuu muualle asuntoon Ethernet-sisäverkolla, tai suoraan reitittimeen. Jos käytössä on sisäverkko, voit kytkeä kotisi datapistokkeita haluamallasi tavalla kuitumuuntimen LAN-portteihin laitetilassa/huoneistojakamossa. Sitten voit käyttää huoneiston seinäpistokkeiden kautta esim. tietokonetta tai jakaa yhteyden langattomasti oman reitittimesi wifi-yhteydellä.

Katso Kotikuidun käyttöönotto-ohje

Apua sisäverkon asentamiseen, wifi-verkon toimintaan sekä muihin kodin teknisiin pulmiin tarjoaa Telia Helppi. Helppi auttaa myös aiemmin tai muualta hankittujen laitteiden kytkennöissä ja käyttöönotossa.

Tutustu Helpin palveluun

Taloyhtiösopimuksella varmistetaan toimintavarmat yhteydet sekä monipuoliset netti- ja tv-palvelut edullisin sopimushinnoin niin taloyhtiölle kuin kaikille asukkaille. Taloyhtiöpalvelumme tarjoaa kiinteistön edustajille asiantuntevan ja vaivattoman asiointikanavan.

Lue lisää taloyhtiöpalvelusta

Jos olet taloyhtiön edustaja, otathan yhteyttä taloyhtiöpalveluumme, niin katsotaan yhdessä teidän tarpeisiinne sopiva ratkaisu.

Tutustu ja jätä tarjouspyyntö

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.