Telia Smart Wifi -laajentimien käyttöönotto ja asennus

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Telia Smart Wifi -laajentimilla parannat kodin langattoman verkon peittoa ja vahvistat yhteyttä paikkoihin, joissa se on heikko. Smart Wifi on toteutettu mesh-tekniikalla ja se tukee langattomia yhteyksiä 2500 Mbit/s nopeuteen asti.

Etupaneeli

  1. 5 GHz
  2. 2,4 GHz
  3. Virtapainike
  4. WPS

Takapaneeli

  1. 2 x 1 Gb LAN-portit
  2. Reset-painike
  3. Virtapainike
  4. Virtajohdon paikka

Palvelun käyttöönottoon tarvitset:

Smart Wifin käyttöönotto tapahtuu Telia Smart Control -sovelluksella, jolla voit myös hallinnoida palvelua. Jos käyttöönotto sovelluksella ei toimi, voit tehdä sen ilman sovellusta laitteiden parituksella.

Sovelluksen käyttöönotto
  1. Lataa ja asenna puhelimeesi Smart Control -sovellus AppStoresta tai Google Play Kaupasta.
  2. Avaa sovellus.
  3. Seuraa sovelluksen ohjeita ja valitse maaksi Suomi.
  4. Kirjaudu sovellukseen Mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla.
  5. Seuraa sovelluksen ohjeita ja aseta kotiverkkosi nimi. Voit myöhemmin muuttaa nimeä sovelluksen asetuksista.
Laajentimien lisääminen sovelluksessa
  1. Aloita painamalla sovelluksen päänäkymässä Telian laitteet -kohdasta.
  2. Valitse asennettavaksi laitteeksi Smart Wi-Fi Extender.
  3. Seuraa sovelluksen antamia ohjeita.
  4. Valmista tuli! Jos käytössäsi on useita laajentimia, toista sama jokaiselle niistä.
Vinkkejä
  • Voit vaihtaa sovelluksessa reitittimen ja laajentimien nimiä. Laajentimien nimeäminen helpottaa niiden erottamista toisistaan.
  • Käyttöönoton jälkeen voit ottaa verkkokaapelin laitteiden väliltä pois ja siirtää laajentimet paikkoihin, joissa haluat parantaa wifin kuuluvuutta. Muista käynnistää laajentimet uudestaan, kun olet sijoittanut ne haluaamiisi kohtiin. 
  • Jos laajennin on liian kaukana reitittimestä tai toisesta laajentimesta, ei yhteys vältämättä toimi. Sovellus neuvoo laajentimien sijoittelussa.

Käytä tätä ohjetta vain, jos käyttöönotto Smart Control -sovelluksella ei onnistunut.

Laajakaistan kytkentä Smart Wifi -laajentimien kanssa:
  1. Kytke reitittimestäsi virta pois hetkeksi ja käynnistä laite uudelleen.
  2. Yhdistä puhelimesi reitittimen wifi-verkkoon.
    Ohjeet wifi-verkkoon liittymiseen
  3. Jos nettiyhteys on uusi, varmista sen toimivuus menemällä jollekin sivustolle. (Jos sama yhteys on ollut sinulla jo aiemmin käytössä, siirry seuraavaan kohtaan.)
  4. Poista suojamuovi laajentimien ympäriltä.
  5. Kytke molemmat laajentimet vuorotellen tai yhtä aikaa keltaisesta LAN-portista verkkokaapelilla reitittimen LAN-porttiin.
  6. Kytke virtajohto laajentimeen ja kytke laajennin päälle virtakytkimestä.
  7. Odota, että etupaneelin virtavalo palaa jatkuvasti. Tässä voi kestää muutamia minuutteja.
  8. Laitteiden välinen paritus on onnistunut, kun laajentimien wifi-valot (5 GHz ja 2,4 GHz) palavat vihreinä.
  9. Anna laajentimien olla kytkettynä reitittimeen noin 20 min käyttöönotossa, jolloin laitteet hakevat ja asentavat päivityksen.

HUOM! Reititin voi päivittyä Smart Wifi -laajentimien myötä uuteen ohjelmistoon, jonka vuoksi mahdolliset aiemmin tekemäsi muutokset wifi-verkon nimeen ja salasanaan poistuvat.

Kytke laitteesi Telia-xxxxxx-nimiseen wifi-verkkoon, jonka tiedot löydät reitittimen pohjan tarrasta. Jos olet käyttöönottovaiheessa muuttanut wifi-verkon nimeä, yhdistä laitteesi tähän verkkoon.

Nettilaitteiden ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä. Ne korjaavat ja tehostavat laitteen toimintaa ja niiden avulla laitteen tietoturva pysyy ajan tasalla.

Telia Smart Wifi -laajentimet hakevat automaattisesti tarjolla olevat päivitykset ja suosittelemme pitämään asetuksen näin. Ohjelmistopäivityksiä tulee yöaikaan, joten laitteita ei kannata sammuttaa aina yöksi.

Jos kohtaat ongelmia Smart Wifi -palvelun kanssa, tee ensin tehdasasetusten palautus. Se auttaa useimpiin ongelmiin ja nollaa laitteen asetukset.

Tehdasasetukset palautetaan painamalla Reset-painiketta 10 sekunnin ajan pohjaan, kun laite on päällä. Muista tehdä tämä sekä reitittimelle, että molemmille laajentimille. Tehdasasetusten palautuksen jälkeen laajentimien käyttöönotto kannattaa tehdä uudelleen.

Sovellus ei löydä laajentimia tai yhteys toimii vain, kun reitittimen ja laajentimen välillä on verkkokaapeli

Vaikuttaa siltä, että reitittimelle ei ole päivittynyt Smart Wifi -ohjelmisto. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Laajennin ei näy sovelluksessa

Jos laajennin ei näy sovelluksessa, kokeile ensin käynnistää reititin ja laajennin/laajentimet uudestaan. Jos siitä ei ollut apua, tee laajentim(i)en käyttöönotto uudestaan. Jos sekään ei auttanut, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Yhteys on hidas

Tarkista sovelluksesta laajentimen ja reitittimen välinen yhteys. Vihreä viiva laitteiden välillä tarkoittaa hyvää yhteyttä, keltainen kohtalaista ja punainen huonoa.

Jos laajentimien ja reitittimen välillä on heikko yhteys, kokeile muuttaa laitteiden sijoittelua. Laitteiden olisi hyvä olla noin metrin korkeudella lattiasta ja mahdollisimman avoimessa ja esteettömässä paikassa. Usean kerroksen asuntoihin kannattaa hankkia oma laajennin jokaiseen kerrokseen.

Digiboksi ei toimi oikein laajentimien kanssa

Ongelma voi olla esimerkiksi kuvan pätkiminen tai muu häiriö. Smart Wifin kanssa suosittelemme, että Telia Play -boksi laajakaistalla kytketään verkkokaapelilla laajentimen LAN-porttiin wifi-yhteyden sijaan. Jos ongelma ei ratkennut, katso tarkemmat ohjeet Telia Playn ongelmatilanteista.

  • 2500 Mbps (dual-band 2200 Mbps + 300 Mbps) 802.11b, g, a, n, ac
  • 4x4 802.11ac
  • 2x2 802.11n
  • 2x1 Gb LAN
  • 2 x AirTies Air4930 -laajentimia
  • 2 x virtajohto
  • 1 x Ethernet-kaapeli
  • AirTies Safety Sheet ja CE-lehtiset
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Telia Smart Control -sovelluksen ohjeet

Telia X2 - Technicolor DGA4330 -reitittimen käyttöohje

Sagemcom Router Fast 5370 Air -reitittimen käyttöohjeet

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.