Wifin ongelmatilanteet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Tästä ohjeesta löydät apua, jos langaton lähiverkko eli wifi ei toimi tai jos wifi-yhteys on heikko tai pätkii.

Aloita ongelman ratkaiseminen näin:

  • Menihän wifin salasana oikein? Tämä on hyvä tarkistaa, jos wifi-yhteys ei ole toiminut ollenkaan tietyllä laitteella. Alkuperäinen wifin nimi ja salasana lukevat tarrassa, joka on reitittimen pohjassa, takana tai mahdollisen akun alla. Olet kuitenkin saattanut vaihtaa nimen ja salasanan reitittimen hallintasivulla.
  • Käynnistitkö reitittimen uudelleen? Usein ongelma poistuu, kun katkaiset reitittimestä virran hetkeksi ja käynnistät sen sitten uudelleen. 
  • Toimiiko yhteys verkkokaapelilla? Jos käytät reitittimen nettiyhteyttä vain wifillä, kokeile toimiiko yhteys verkkokaapelilla. Näin selvitetään, onko vika wifissä vai koko yhteydessä. (Jos sinulla on mobiilireititin ilman ethernet-porttia, sen voi yleensä liittää USB-kaapelilla tietokoneeseen.) Jos koko yhteys ei toimi ja laite on hankittu meiltä, tutustu vielä laiteohjeisiimme.

Jos yllä olevat vinkit eivät auttaneet tai joudut tekemään uudelleenkäynnistyksen usein, tarkista seuraavaksi asunnon pohjapiirroksen ja rakenteiden vaikutus kuuluvuuteen, wifin taajuus sekä omat laitteesi ja reititin alla olevilla ohjeilla.

Tällä ohjeella reitittimellä viitataan laitteeseen, joka jakaa kotisi nettiyhteyden käyttöön muille laitteille.

Moni asia asunnossa voi vaikuttaa wifin kuuluvuuteen eli kodin sisäverkkoon. Sellaisia ovat mm. reitittimelle valittu paikka, muut sähkölaitteet, talon rakenteet sekä asunnon koko. Näihin asioihin emme operaattorina voi vaikuttaa, mutta tarjoamme tietoa ja palveluita pulmien ratkaisuun.

Reitittimen paikka

Jotta wifi-yhteys toimii hyvin, kannattaa reititin sijoittaa kodissa fiksusti:

  • Reitittimen on hyvä olla keskeisellä paikalla wifiä käyttäviin laitteisiin nähden.
  • Paikan kannattaa olla avara - esim. lipaston tai pöydän päällä huoneen keskellä tai seinustalla.
  • Reitittimen antennien ympärillä ei saisi olla esteitä, eikä laitetta kannata sijoittaa esimerkiksi kaappiin.
  • Reitittimen ei kannata olla yhteyttä häiritsevien sähkölaitteiden lähellä (esim. mikroaaltouuni, jääkaappi tai itkuhälytin).
  • Parhaan sijainnin reitittimelle löydät eri paikkoja kokeilemalla ja wifi-yhteyttä testaamalla. Huom: Mobiilireititin voi toimia huomattavasti paremmin ikkunan lähellä, josta se saa paremman yhteyden mobiiliverkkoon.
Asunnon koko ja kerrosten määrä

Jos kotisi on iso tai monikerroksinen, reitittimen jakama wifi-signaali ei välttämättä kanna koko asuntoon. Tällöin joissain kodin osissa wifi-yhteys voi olla heikko tai sitä ei ole ollenkaan. Reititin siis toimii normaalisti, mutta sen peittoalue ei riitä kattamaan koko asuntoa.

Wifi-verkon peittoaluetta voi onneksi laajentaa lisälaitteilla. Verkkokaupastamme löydät valikoiman mesh-laitteita.

Apuun Telia Helppi

Halutessasi voit tilata Helpin asiantuntijan ratkomaan kodin sisäverkon pulmat ja rakentamaan käyttöösi parhaan mahdollisen wifi-verkon.

Tutustu Helppiin

Wifi-yhteys jakautuu taajuuksiin ja taajuudet kanaviin. Jos asut lähellä naapureita ja niitä on useampi (varsinkin kerrostaloissa), käytössäsi oleva kanava saattaa ruuhkautua, jolloin wifi-yhteys hidastuu. Lisäksi jotkin vanhemmat laitteet voivat käyttää vain tiettyä taajuutta tai tiettyjä taajuuden kanavia. Kyse on wifi-teknologian rajoitteista, joihin emme operaattorina voi vaikuttaa, mutta tarjoamme tietoa pulmien ratkaisuun.

Jos asut esimerkiksi kerrostalossa ja havaitset wifin toimivuuteen liittyviä ongelmia, apu löytyy usein wifin taajuutta, kanavaa tai kaistanleveyttä vaihtamalla. Alla kerromme näistä lisää.

Taajuudet

Wifi-yhteys jakautuu nykyisellään kahteen taajuuteen:

  • 2,4 GHz taajuudella on parempi kantama.
  • 5 GHz taajuuden kantama on lyhyempi, mutta se mahdollistaa nopeamman yhteyden.

2,4 GHz taajuus voi ruuhkautua tiheästi asutulla alueella, koska monet langattomat laitteet käyttävät tätä samaa taajuutta. Ruuhka voi aiheuttaa wifi-yhteyteesi häiriöitä. 5 GHz taajuuden signaalin kuuluvuus taas voi olla heikko ja aiheuttaa siksi häiriötä. Useimmat reitittimet hakevat automaattisesti parhaiten toimivan taajuuden kun laite muodostaa yhteyttä, mutta ongelmatilanteissa kannattaa kokeilla muuttaa taajuutta ja kanavaa reitittimen hallintasivustolla. Laiteohjeistamme löydät ohjeet meiltä hankituille reitittimille.

Kanavat

Taajuuksilla on käytettävissä tietty määrä kanavia. Yksittäinen kanava ruuhkautuu, jos sitä käyttää samaan aikaan moni langaton laite (esim. itkuhälyttimet, sensorit, ohjaimet).

Jos kanava on ruuhkautunut, ratkaisuna on yleensä kytkeä 5 GHz taajuus erilleen ja valita sille kanava, jolla ei ole ruuhkaa. Reititin hakee käynnistyessään käyttöön parhaiten toimivan eli vähiten käytetyn kanavan. Yleensä kanavan voi valita myös reitittimen hallintasivun kautta. Laiteohjeistamme löydät ohjeet meiltä hankituille reitittimille.

Kaistanleveys

Kaistanleveys tarkoittaa tietyn kanavan kapasiteettia. Jos wifi-yhteys pätkii, voi käytössä oleva kanavan kaistanleveys olla liian suuri ja yhteys häiriintyä herkemmin. Tämän vuoksi yhteys saattaa pätkiä. Kannattaa kokeilla alentaa kaistanleveyttä (esim. 40 MHz --> 20 MHz). Tällöin yhteydestä voi tulla aiempaa hitaampi, mutta vakaampi. Useimmissa reitittimissä kaistanleveyttä voi muokata laitteen hallintasivulta. Laiteohjeistamme löydät ohjeet meiltä hankituille reitittimille.

Tarkista omista laitteista
  • Toimiiko wifi millään laitteella? Jos ongelma ilmenee vain yhdellä laitteella, kannattaa kokeilla saako kyseinen laite yhteyttä mihinkään muuhun wifi-verkkoon. Jos ei, vika on todennäköisesti kyseisessä laitteessa.
  • Ovatko tietokoneen ajurit ajan tasalla? Ajureiden päivitykset voi tarkistaa laitevalmistajan sivuilta.
  • Mitä nopeusstandardia laitteesi sekä reitittimesi tukevat? Vanhemmat laitteet eivät tue uusimpia wifi-stantardeja, vaikka reititin olisikin uusi. Yksi vanhalla stantardilla toimiva laite voi hidastaa myös uudempien laitteiden wifi-yhteyttä. Wifi-stantardi voi olla myyntipaketissa mainittuna esim. "Wifi-4" tai "WiFI-6". Isompi numero tarkoittaa uudempaa stantardia.
  • Miten tietoturva- ja palomuuriohjelman asetukset ovat? Reaaliaikaiset skannausohjelmat hidastavat yhteyttä. Suosittelemme kuitenkin pitämään tietoturvaohjelmat päällä.
  • Mitkä laitteet käyttävät eniten dataa? Esim. korkealaatuisten suoratoistojen katsominen usealla laitteella vaatii paljon suorituskykyä reitittimeltä. Jos tarvitset suuria nopeuksia usealla laitteella, tarvitsee myös reitittimen olla suorituskykyisempi.
  • Onko laitteissasi uusimmat ohjelmistoversiot? Tarkista laitteen asetuksista, onko uusia päivityksiä saatavilla.

Omien laitteidesi käytössä apua tarjoaa Telia Helppi.

Tarkista reitittimestä
  • Palaako reitittimessä wifi-yhteyden merkkivalo? Jos valo ei pala, tarkista reitittimen hallintasivulta, onko yhteys aktiivinen. Joissakin reitittimissä voi olla myös oma painike Wifi-verkon päälle/pois kytkemiselle. Jos valo palaa, tarkista hallintasivulta langattoman verkon nimi ja salasana ja täsmääkö ne omalla laitteella yhdistettävään verkkoon. Hallintasivujen ohjeet löydät laiteohjeistamme.
  • Onko reitittimessä uusin ohjelmistoversio? Tietoa meiltä hankittujen nettilaitteiden ohjelmistopäivityksistä löydät laiteohjeistamme. Jos olet hankkinut laitteesi muualta, voit etsiä tietoa sen ohjelmistopäivityksistä laitevalmistajan sivuilta. Tarvittaessa päivityksissä auttaa Telia Helppi.
  • Kokeilitko tehdasasetusten palautusta? Tehdasasetuksien palautus voi auttaa jos reititin on ollut pitkään jo käytössä tai se jumittaa käynnistyksen yhteydessä. Tehdasaestuksien palautus, eli resetointi tehdään yleensä painamalla pientä reset-nappia pohjassa 10-30sek. Tarkemmat ohjeet oman reitittimen resetointiin löydät käyttöohjeista. Meiltä hankittujen laitteiden resetointiohjeet löydät laiteohjeistamme. Huomioithan, että tämän myötä kaikki reitittimen asetuksiin tekemäsi muutokset häviävät (esim. wifin nimi ja salasana).
  • Kuinka vanha reititin on? Reitittimen käyttöikä on noin 3–5 vuotta. Vanhaan reitittimeen voi liittyä myös tietoturvariski, jos laitteeseen ei enää saa ohjelmistopäivityksiä ja valmistajan tuki on päättynyt. 

Jos yllä olevista ohjeista ei ollut apua, langattoman yhteyden merkkivalo ei pala tai jos reitittimesi on kovin vanha, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme. Suosittelemme, että olet laitteiden äärellä kun otat yhteyttä sillä, silloin häiriön rajaaminen on nopeampaa.

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.