Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Tästä ohjeesta löydät neuvoja yleisimpiin mobiililaajakaistan ongelmatilanteisiin, kuten pätkivään yhteyteen. Vian selvittäminen kannattaa aloittaa näistä vaiheista:

  • Käynnistä reititin/nettitikku uudelleen – moni ongelma voi ratketa jo näinkin helposti.
  • Jos ongelma alkoi yhtäkkiä, tarkista häiriökartalta alueesi tilanne.
  • Tarkista, että reitittimessä/nettitikussa on uusin ohjelmistoversio. Löydät yleisimpien mallien päivitysohjeet laiteohjeistamme.
  • Tarkista, ettei liittymällä ole dataestoa:
    Kirjaudu Minun Teliaan liittymän omistajana. Etene kohtaan Liittymäni ja palveluni ja valitse siitä oikea liittymä. Siirry kohtaan Lisäpalvelusi ja sitten Estot ja rajoitukset, josta voit tarkistaa, ettei liittymällä ole dataestoa.
  • Kokeile SIM-korttia toisella laitteella, jos mahdollista.

Alta löydät tarkempia ohjeita erilaisiin tilanteisiin. Jos niistäkään ei ole apua, tee meille häiriöilmoitus.

Näin teet häiriöilmoituksen

Tarkista osoitteesi kuuluvuustilanne mobiiliverkon kuuluvuuskartalta. Huomioithan sisätiloissa ollessasi, ettei verkkokartta pysty huomioimaan asuntosi rakennusmateriaaleja, ikkunoiden suuntia ja muita sisäkuuluvuuteen vaikuttavia rakenteellisia tekijöitä.

Mobiililaajakaistan toimivuuteen ja nopeuteen vaikuttavat myös:

  • Yhtäaikaisten käyttäjien määrä – mitä enemmän käyttäjiä alueella on, sitä enemmän nopeus saattaa vaihdella.
  • Etäisyys tukiasemasta eli signaalinvoimakkuus
  • Kaikki materiaalit reitittimen ja tukiaseman välillä
  • Käyttöpaikka rakennuksen sisällä
  • Päätelaitteen (esim. puhelin) 4G-radion ominaisuudet (LTE CAT-luokitus)

Voit yrittää parantaa kuuluvuutta lisäantenneilla tai sijoittamalla reitittimen tukiaseman suunnassa olevalle ikkunalle. Kokeilethan toimivuutta eri ilmansuuntiin. Voit myös tarkistaa verkkokartasta, onko osoitteesi lähelle tulossa verkon parannustyötä.

Lue lisää sisäkuuluvuudesta ja sen parantamisesta

Monissa reitittimissä on mahdollisuus lukita laite käyttämään tiettyä verkkoa – esimerkiksi vain 4G:tä. Yleisimpien reitittimien verkkolukitusohjeet löydät laiteohjeistamme.

Jos reititin ei merkkivalojen perusteella yhdistä nettiin ollenkaan, kannattaa kokeilla onko vika SIM-kortissa. Helpoin tapa varmistaa SIM-kortin toimivuus, on testata korttia toisessa tiettävästi toimivassa mobiilireitittimessä.

Huom! Laitteissa on eri kokoisia SIM-korttipaikkoja. Varmista, ettet laita reitittimeen liian pientä SIM-korttia, sillä sitä ei saa välttämättä enää ulos.

Kun olet asettanut SIM-kortin toiseen reitittimeen, tarkista sen merkkivaloista, yhdistyykö laite verkkoon. Laiteohjeistamme löydät myymiemme reitittimien merkkivalojen selitykset. Jos laite ei yhdisty verkkoon, vika vaikuttaa olevan SIM-kortissa. Voit tilata uuden SIM-kortin Minun Teliasta.

Katso SIM-kortin tilausohjeet

Muistathan myös aktivoida uuden SIM-kortin ennen käyttöä.

Jos sinulta ei löydy toista mobiilireititintä SIM-kortin testaamista varten, voit tulla tekemään testaamisen myös Telia Kauppaan. Sieltä saat myös tarvittaessa uuden SIM-kortin mukaan.

Jos mobiililaajakaistasta jaettu langaton lähiverkko eli wifi toimii huonosti tai ei ollenkaan, kokeile yhteyden toimivuutta verkkokaapelilla tai USB-johdolla, jos reitittimessä ei ole porttia verkkokaapelille. Näin voidaan rajata, onko ongelma vain wifissä vai koko yhteyden toimivuudessa.

Wifi-yhteyden toimintaa voi häiritä moni tekijä, kuten heikko signaali, käytettävän wifi-kanavan ruuhka tai yksikin heikosti yhteydessä oleva päätelaite.

Lue lisää wifin ongelmatilanteista

Yhteys mukaan -liittymän perusominaisuuteen kuuluu ulkomaan dataesto, joka estää netin käytön ulkomailla. Jos haluat käyttää nettiä myös ulkomailla, voit poistaa data roaming -eston maksutta kirjautumalla Minun Teliaan ja valitsemalla siellä liittymän ja sen lisäpalvelut. Varmista myös päätelaitteen (esim. puhelin) asetuksista, että roaming datan käyttö on sallittu.

Minun Teliasta liittymäsi tiedoista voit myös tarkistaa, paljonko olet dataa käyttänyt ja paljonko EU/ETA-maissa käytettävää nettipakettia on jäljellä.

Mittareista näet, paljonko olet käyttänyt dataa ja paljonko EU/ETA maissa käytettävästä paketista on jäljellä

Viestintämarkkinalaki edellyttää, että operaattorin on estettävä virusten leviäminen ja niiden aikaansaamat ongelmat sekä estää matkapuhelinverkkoa tai muita yhteisöjä häiriköivät laitteet. Siksi liittymä voidaan sulkea haittaohjelmien vuoksi. Sulku johtuu yleensä viruksen saastuttamasta laitteesta tai spam-sähköpostien lähettämisestä.

Jos liittymäsi on suljettu haittaohjelmien vuoksi, saat siitä ilmoituksen tekstiviestillä sekä kirjeitse. Ilmoituksen saatuasi sinun kannattaa välittömästi vaihtaa salasanat kaikkiin palveluihin, joita olet viime aikoina netissä asioidessasi käyttänyt, ettei tunnuksiasi väärinkäytetä.

Haittaohjelmilta on hyvä suojautua tietoturvaohjelmalla. Kaikkia haittaohjelmia ei pysty kuitenkaan torjumaan tai havaitsemaan, jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää päätelaitteen käyttöjärjestelmän uudelleen asentaminen.

Häiriöilmoitus

Jos aiemmista ohjeista ei ollut apua, tee meille häiriöilmoitus. Ongelman selvittäminen sujuu helpoiten, jos pystyt olemaan laitteidesi äärellä ottaessasi meihin yhteyttä.

Voit ilmoittaa häiriöstä myös yhteydenottopyynnöllä. Pyrimme käsittelemään viestisi muutaman arkipäivän kuluessa. Tarvittaessa otamme sinuun yhteyttä numerosta 020 690 400 ma–pe klo 8–20 tai la klo 9–18.

Jos kyse on pätkivästä tai hidastelevasta yhteydestä, kirjaathan ylös vähintään kolme esimerkkiä siitä milloin, missä, miten ja millä laitteella häiriö esiintyy. Tarkat esimerkit usealta eri päivältä auttavat asian selvittämisessä.

Esimerkki:

5.12 klo. 16:59, Esimerkkikuja 18, 00000 Testipaikka. Yhteys katkeaa reitittimeltä ja laitteilta, joista yksi on myös kytketty verkkokaapelilla. Katkos kesti 2,5 min, jonka jälkeen yhteys palasi. Käytössä Huawei B525 4G-reititin.

Kuuluvuuspalaute

Kannustamme jättämään kuuluvuuspalautetta, jos olet havainnut kuuluvuudessa jo pidempään ongelmia. Kuuluvuuspalautteet ovat tärkeässä roolissa, kun suunnittelemme verkkoomme parannuksia. Voit jättää kuuluvuuspalautteen Minun Teliassa.

Huomioithan, ettei kuuluvuuspalautteen kautta saa yhteyttä asiakaspalveluumme. Palautteen jättämisen yhteydessä voit kuitenkin tilata verkon tulevista päivityksistä ja parannuksista tiedon tekstiviestillä tai sähköpostilla.

Jätä kuuluvuuspalaute

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.