Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Tältä sivulta löydät apua mobiilinetin käyttöönottoon mobiilireitittimen, nettitikun tai läppärin kanssa.

Tarvitset mobiililaajakaistan käyttöön nämä asiat:

  1. Toimivan SIM-kortin, jolla on nettiliittymä
    • Varmista, ettei liittymällä ole estoja. Löydät tiedon kirjautumalla Minun Teliaan ja avaamalla siellä liittymän tiedoista Lisäpalvelu-kohdan.
  2. Laitteen, johon SIM-kortin voi laittaa (mobiilireititin, nettitikku, tietokone)
    • Aseta SIM-kortti laitteeseen kortin mukana tulleiden ohjeiden mukaisesti. Varmista, että asetat kortin oikein päin.

Mobiilireitittimiä ei tarvitse asentaa tietokoneelle erikseen. Voit käyttää nettiä langattomasti wifin / WLANin kautta tai verkkokaapelilla, kun reitittimessä on toimiva SIM-kortti. Toimivan SIM-kortin ja yhteyden tunnistaa yleensä reitittimen valoista tai info-näytöstä.

Laitekohtaiset käyttöohjeet sekä merkkivalojen selitteet löydät  laiteohjeistamme. Tarkista tarvittaessa laitteesi merkki ja malli laitteen pohjassa tai takana olevasta tarrasta, jonka Model:-rivi kertoo mallin.

Myymämme nettitikut toimivat ns. Plug and Play -ominaisuudella eli asennettuasi nettitikun tietokoneen USB-porttiin, muodostuu yhteys internetiin automaattisesti. Vanhemmissa nettitikuissa saatat tarvita erikseen asennettavan yhteysohjelman.

Perinteiset nettitikut ovat vanhaa tekniikkaa ja niiden käyttöikä alkaa olemaan tiensä päässä. Nettitikkujen valmistajat eivät myöskään enää tuota uusia ohjeita ja päivityksiä kaikille malleille. Lisäksi on tiedossa, että nettitikut toimivat vaihtelevasti Windows 10 -käyttöjärjestelmällä. Tämän vuoksi suosittelemme päivittämään vanhemmat nettitikkut uudempiin nettilaitteisiin.

Jos käytössäsi on vielä Huawei E3372S tai Huawei E3276 nettitikku, voit katsoa niiden mallikohtaisista ohjeista apua ongelmatilanteisiin. Jos ongelma jatkuu ja tarvitset apua nettitikun käytössä, Telia Helppi voi auttaa ratkaisemaan nettitikun yhteensopivuutta laitteellasi.

Käyttäessäsi mobiilinettiä läppärillä tarvitset:

Aseta SIM-kortti tietokoneen SIM-korttipaikkaan oikein päin. Tarkista korttipaikkaan liittyvät ohjeet tietokoneesi käyttöohjeesta. Varmista, että SIM-kortti on aktivoitu ja että se on oikean kokoinen korttipaikkaan.

Joissakin tietokoneissa täytyy erikseen valita mobiiliyhteys käytettäväksi yhteydeksi. Riippuen tietokoneen käyttöjärjestelmästä ja sen mallista, yhteys voidaan kytkeä päälle verkkoasetuksista tai fyysisestä kytkimestä. Lue lisää tietokoneesi käyttöohjeesta.

Mobiiliverkon kytkentä Windows 10 -käyttöjärjestelmässä
  1. Avaa valittavissa olevat verkot oikeasta alalaidasta painamalla verkon kuvaketta, joka on jokin näistä:
  2. Valitse yhteydeksi mobiiliyhteys, eli valitse:
  3. Voit valita, haluatko tietokoneen yhdistävän automaattisesti mobiiliverkkoon.
  4. Nyt tietokoneen tulisi olla yhdistettynä verkkoon.

Jos tietokone kysyy APN arvoa, se on: internet

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Huawei B535 -reitittimen käyttöohje

Huawei B525 -reitittimen käyttöohje

Huawei B315 -reitittimen käyttöohje

ZTE MC801A5G -reitittimen käyttöohje

Telia Laitesopimus -ohjeet

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

ADSL-laajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Netin nopeuden mittaus

Kaapelilaajakaistan käyttöönotto

Telia Play -boksin käyttöönotto ja asennus

ZTE MC888 5G -reitittimen käyttöohje

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.