Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Tältä sivulta löydät apua mobiilinetin käyttöönottoon mobiilireitittimen, läppärin, tabletin tai muun laitteen kanssa. Ohjeet auttavat sinua, jos liittymäsi on Yhteys kotiin mobiili tai Yhteys mukaan.

Tarvitset mobiililaajakaistan käyttöönottoon mobiilinettiliittymän, siihen kuuluvan SIM-kortin tai sähköisen eSIMin sekä laitteen jossa on SIM-korttipaikka tai tuki eSIMille (esim. reititin, läppäri).

  • Jos kyseessä on etämyynnin (verkkokauppa, puhelin, chat)  kautta ostettu Yhteys mukaan -liittymä, saattaa SIM-kortti tarvita aktivoinnin ensin. Lue lisää SIM-kortin aktivoinnista.
  • Varmista, ettei liittymällä ole dataestoa. Löydät tiedon kirjautumalla Minun Teliaan ja avaamalla liittymän tiedoista Lisäpalvelu-kohdan.


Huom: Kiinteän 5G-yhteyden käyttöönotto tapahtuu eri tavalla.
Tutustu Kiinteän 5G:n käyttöönottoon

Mobiilireitittimellä jaat helposti mobiilinetin käyttöön laitteillesi, kuten läppärille ja tabletille.

  1. Jos sinulla on Yhteys kotiin -liittymä, SIM-kortti on valmiiksi aktivoitu.

    Jos sinulla on Yhteys mukaan -liittymä, joka on ostettu etämyynnistä (verkkokauppa, puhelin, chat) SIM-kortin aktivointi saattaa olla tarpeen (pois lukien numeronsiirrot toiselta operaattorilta, laitesopimukset ja yritysliittymät).
  2. Aseta SIM-kortti reitittimeen laitteen käyttöohjeen mukaisesti. Laiteohjeistamme löydät käyttöönotto-ohjeet meiltä hankituille mobiilireitittimille. Tarkista tarvittaessa laitteen merkki ja malli laitteen pohjassa tai takana olevasta tarrasta, jonka Model-rivi kertoo mallin.
  3. Aktiivisen SIM-kortin ja yhteyden tunnistaa yleensä reitittimen valoista tai info-näytöstä.
  4. Voit liittää laitteitasi mobiilireitittimen jakamaan nettiin langattomasti wifillä tai verkkokaapelilla, jos päätelaitteessa on paikka verkkokaapelille suoraan tai adapterin kautta. Wifi on yleensä suojattu salasanalla, ja suosittelemme pitämään asetuksen niin.

Käytä tätä ohjetta, kun sinulla on Yhteys mukaan -liittymä. Käyttäessäsi mobiilinettiä läppärillä tarvitset:

Toimi näin:

  1. Varmista, tarvitseeko SIM-kortti aktivoida ensin.
  2. Aseta oikean kokoinen SIM-kortti tietokoneen SIM-korttipaikkaan oikein päin. Tarkista tarvittaessa korttipaikkaan liittyvät ohjeet tietokoneesi käyttöohjeesta.
  3. Joissakin tietokoneissa täytyy erikseen valita käytettäväksi yhteydeksi mobiiliyhteys. Riippuen tietokoneen käyttöjärjestelmästä ja mallista, yhteys voidaan kytkeä päälle verkkoasetuksista tai fyysisestä kytkimestä. Lue lisää tietokoneesi käyttöohjeesta.
Mobiiliverkon valinta Windows 11 -käyttöjärjestelmässä
  1. Avaa valittavissa olevat verkot näytön oikeasta alalaidasta painamalla verkon kuvaketta, joka on jokin näistä:
  2. Valitse yhteydeksi mobiiliyhteys, eli ikoni, jossa on eri korkuisia palkkeja vierekkäin:
  3. Voit valita, haluatko tietokoneen yhdistävän automaattisesti mobiiliverkkoon. Jos tietokone kysyy APN arvoa, se on: internet
  4. Nyt tietokone on yhdistettynä mobiiliverkkoon. Mukavaa surffailua!
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä

Lisää samasta aiheesta

Huawei B535 -reitittimen käyttöohje

Huawei B525 -reitittimen käyttöohje

Huawei B315 -reitittimen käyttöohje

ZTE MC801A5G -reitittimen käyttöohje

Telia Laitesopimus -ohjeet

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Netin nopeuden mittaus

Telia Play -boksin käyttöönotto ja asennus

ZTE MC888 5G -reitittimen käyttöohje

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.