Kiinteän 5G:n asennus ja käyttöönotto

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Kiinteä 5G vaatii asentamisen ennen yhteyden käyttöönottoa. Tilaamisen yhteydessä L- ja XL-nopeuksiin on voinut valita asentamisen itse tai asiakaspalvelun. XXL-nopeuteen kuuluu aina asennuspalvelu.

Tällä ohjeella kerromme tarkemmin asentamisesta sekä yhteyden käyttöönotosta.

Asennuspalveluun kuuluu ulkoyksikön ja PoE-muuntajan asennus sekä kaapeleiden asennukset reitittimelle asti. Ulkoyksikkö asennetaan talon ulkopuolelle ja PoE-muuntaja sekä reititin tulevat olemaan sisällä. Muuntaja on yhteydessä reitittimeen verkkokaapelilla. Huomioithan, että reitittimen käyttöönotto ei kuulu palveluun.

  1. Tilauksen yhteydessä sovitaan alustava asennusaika. 
  2. Laitteet toimitetaan sinulle postitse. Nouda ne ennen asennusajankohtaa.
  3. Asennusajan lähestyessä asentaja ottaa yhteyttä soittamalla ja sopii tarkemmin asennuksesta.
  4. Asennuspäivänä asentaja varmistaa verkon kuuluvuuden kanssasi ennen asennusta. Sen jälkeen selvitetään asennuksen kannalta paras paikka ulkoyksikölle. Asentaja asentaa ulkoyksikön ja muuntajan paikoilleen ja tekee tarvittavat kytkennät.
  5. Kun asennus on valmis, pääset tekemään käyttöönoton reitittimellä ja omilla laitteillasi. Tarvittaessa siinä sinua auttaa Telia Helppi.

Huomioithan lisäksi:

  • Taloyhtiössä tarvitset taloyhtiöltä luvan asennukseen. Jos et omista asuntoa, pyydä lupa kiinteistön omistajalta.
  • Ulkoyksikkö asennetaan talon seinään tai katolle, mahdollisuuksien mukaan kiinteistössä olevaa antenniputkea hyödyntäen, noin 2–6 metrin korkeuteen. Halutessasi asentaminen ikkunaan on myös mahdollinen.
  • Ulkoyksiköstä talon sisälle ethernet-seinärasiaan tuodaan verkkokaapeli (power over ethernet -kaapeli) poraamalla läpivientireikä sinun ja asentajan yhdessä sopimaan paikkaan. Reiän halkaisija on noin 10–15 mm ja se tiivistetään Suomen ilmastoon sopivalla tiivistemassalla. Ulkoyksikkö saa virran verkkokaapelin kautta.
  • Tukiaseman suunta määrittää seinän, jolle ulkoyksikkö asennetaan. 
  • Verkkokaapeli tuodaan sisälle reitittimen lähelle läpiviennistä tai välikaton kautta. Kaapeli pidetään mahdollisimman lyhyenä ja sen enimmäispituus on 50 metriä.
  • Reitittimen ja ulkoyksikön virtoja varten PoE-muuntaja lähellä tarvitsee olla kaksi vapaata pistorasiaa, yksi muuntajalle ja toinen reitittimelle.
  • Ulkoyksiköt ovat pieniä noin 500 g painoisia laitteita. ZTE-merkin ulkoyksikkö kooltaan on noin 19 x 11 x 3,2 cm  ja Nokia Fastmile 5G 18,6 x 11,6 x 4 cm (korkeus x leveys x syvyys) kokoinen.
     


Nokia Fastmile 5G 5G14-B -ulkoyksikkö asennettuna talon ulkoseinään.


Aiemmin laitemallina käytetty ZTE MC7010 -ulkoyksikkö asennettuna talon ulkoseinään.

Postitse saapuva pakkaus sisältää laadukkaan Nokia FastMile 5G -ulkoyksikön asennustarvikkeineen. Jos tilaukseesi kuuluu myös reititin, se saapuu erillisenä pakettina.

Ulkoyksikkö voidaan asentaa asunnon ulkopuolelle seinään, ikkunaan tai parvekkeelle, jolloin se mahdollistaa esteettömimmän ja nopean tiedonsiirron. Ulkoyksikkö toimii yhdessä sisätiloissa olevan reitittimen kanssa, joka muodostaa myös langattoman wifi-verkon laitteillesi.

Asennuksessa auttaa asennusopas, laitteiden mukana tulevat ohjeet sekä Nokia Wireless -sovellus, joka on ladattavissa App Storesta ja Google Play -sovelluskaupasta. Tarvittaessa voit kysyä apua Telia Helppi -palvelun asiantuntijoilta.

Huomioithan lisäksi nämä asiat:

  • Taloyhtiössä tarvitset taloyhtiöltä luvan asennukseen. Jos et omista asuntoa, pyydä lupa kiinteistön omistajalta.
  • Ulkoyksikön suunta vaikuttaa yhteyden laatuun. Nokia Wireless -sovellus ja laitteen valot auttavat parhaan sijainnin valinnassa.
  • Pyri valitsemaan ikkuna, jonka lähellä on sisätiloissa sähköpistoke.
  • Ulkoyksikön ja sisälle tulevan reitittimen yhdistää lattakaapeli, jonka asennat ikkunan tiivisteraosta. Valitse ikkuna jota ei avata usein, jotta kaapeli ei kulu turhaan.
  • Ikkunan tulee olla vähintään nolla-asteinen, jotta tarrat tarttuvat hyvin.
  • Pinnoitetut ikkunat voivat vaurioitua asennustarroista.
  • Varmista, että laite ei voi pudota kenenkään päälle.

kytkentäkaavio
Kytkentäkaavio

Kun kiinteä 5G-liittymä on asennettu toimintavalmiiksi, voit ottaa reitittimen käyttöön, jonka jälkeen nettiyhteys on käytettävissä laitteillasi. Voit käyttää yhteyttä meiltä hankitulla palvelureitittimellä tai muulla sopivalla reitittimellä.

Kytke muuntajalta tuleva verkkokaapeli reitittimen punaiseen WAN-porttiin. Helpot kuvalliset ohjeet reitittimen käyttöön löydät käyttöohjeistamme. Katso laitekohtaisista ohjeista tarkemmat laitetiedot.

Huom: 5G-ulkoyksikkö toimii aina siltaavassa tilassa, eli voit käyttää yhteyttä myös suoraan PoE-muuntajan kautta verkkokaapelin avulla yhdellä päätelaitteella, kuten tietokoneella.


Kytkentäkaavio

  • Nokia Fastmile 5G 5G14-B -ulkoyksikkö
  • PoE-muuntaja ja virtajohto
  • Verkkokaapeli ulkokäyttöön 
  • Verkkokaapeli sisäkäyttöön 
  • Telia X2 -palvelureititin
  • Asennuskiinnikkeet

Nokia Fastmile 5G 5G14-B -ulkoyksikkö

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Kiinteän 5G:n tilaus ja toimitus

Kiinteän 5G:n käyttö ja ongelmatilanteet

Wifin käyttöönotto

Wifin ongelmatilanteet

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.