Puhelinpistokkeesta tulevan netin käyttöönotto (ADSL)
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.
Tässä ohjeessa kerromme, miten kytket ADSL- tai VDSL-reitittimen ja otat netin käyttöön asunnossa, jossa laajakaistayhteys saapuu puhelinpistokkeen kautta.
Kuvassa kolmipisteinen puhelinpistoke, johon reititin yhdistetään adapterin ja puhelinkaapelin avulla.
Muista myös nämä:
Säilytä palvelusopimus ja tilausvahvistus. Löydät sopimusvahvistuksen Minun TelianLaskut ja viestit -osiosta. Tilausvahvistus toimitetaan ensisijaisesti sähköpostiisi.
Yhteys toimii vasta, kun olet saanut erillisen vahvistuksen liittymän aktivoinnista. Voit kuitenkin kytkeä laitteet toimintavalmiiksi, vaikka yhteys ei ole vielä toiminnassa.
Kuvassa on Telia X2 -reitittimen takapaneeli. Käyttämäsi reititin voi olla erilainen. Tarkistathan reitittimesi käyttöoppaasta DSL-portin paikan.
Kytke virtajohto reitittimen virtaliittimeen ja pistorasiaan. Jos reitittimessä on erillinen virtakytkin, kytke virta päälle. Reitittimeen pitäisi syttyä virtavalo (esim. Power tai PWR) ja mahdollisesti reitittimen tilasta kertova valo (esim. Status tai SYS).
Kytke reitittimen mukana tullut puhelinkaapeli reitittimen DSL-porttiin ja toinen pää adapteriin ja adapteri puhelinpistokkeeseen. Jos yhteys reitittimen ja verkon välillä toimii, useimmissa reitittimissä syttyy yhteydestä kertova valo. Siihen saattaa mennä muutamia minuutteja. Tarkista eri merkkivalojen merkitys reitittimesi käyttöohjeesta. Katso meiltä tilattujen reitittimien käyttöohjeet
Esimerkkikuva kytketystä puhelinkaapelista, joka on kytketty adapterin avulla puhelinpistokkeeseen.
Puhelinkaapeli
Kytke neliparinen verkkokaapeli reitittimen LAN-porttiin ja toinen pää laitteellesi (esim. tietokone). Reitittimissä on yleensä 1–4 LAN-porttia ja porttien vieressä lukee LAN, Ethernet tai Eth. Verkkokaapeli
Ensimmäisellä kerralla suosittelemme käyttämään nettiä verkkokaapelin kautta, jolloin yhteyden toimivuus on helpoin tarkistaa. Kun yhteys on todettu toimivaksi, voit halutessasi ottaa käyttöön langattoman wifi-verkon. Wifi-yhteyttä varten löydät reitittimen langattoman verkon nimen ja salasanan reitittimesi pohjassa tai takana olevasta tarrasta.
Käyttöönoton ongelmatilanteet
Kaapelit
Varmista, että käytät oikeanlaista kaapelia reitittimen ja puhelinpistokkeen välillä. Puhelin- ja verkkokaapeli voivat näyttää samanlaisilta, mutta toiminnoiltaan ne ovat olennaisesti erilaisia.
Tarkista myös, että reitittimen ja päätelaitteen (esim. tietokoneesi) välillä käyttämäsi verkkokaapeli on neliparinen. Neliparisella verkkokaapelilla tarkoitetaan CAT5e- tai uudemman (Cat6 jne.) tason verkkokaapelia. Jos johdon liittimessä näkyy 4 valkoista ja 4 värillistä johtoa, johto on neliparinen.
Kahden reitittimen käyttö
DSL-liittymällä ei voi käyttää kahta reititintä samanaikaisesti. Jos kaksi reititintä on kytketty kerralla samaan asuntoon, nettiyhteys ei välttämättä toimi kummankaan reitittimen kautta.
Puhelinpistoketta ei löydy
Joskus asunnon sisäverkko voi olla toteutettu ethernet-liittimillä. Silloin asunnossa ei ole adapterille sopivaa kolmipisteistä puhelinpistoketta, vaan reitittimeltä tuleva puhelinkaapeli kytketään suoraan ethernet-liittimeen ilman adapteria.
Esimerkkikuva ethernet-pistokkeista seinässä. Pistokkeiden nimeämislogiikka saattaa kotonasi poiketa esimerkistä, tai ne saattavat olla kokonaan nimeämättä.
Yhteensopivat reitittimet
Jos olet tilannut laajakaistatilauksen yhteydessä uuden reitittimen, on se aina yhteensopiva tilatun yhteyden kanssa.
Jos yhteys ei ole toiminut osoitteessasi kertaakaan, tarkistathan vielä laitteesi sopivuuden tekniikalle. ADSL/VDSL-kohteessa laitteen tulee tukea ADSL/VDSL-tekniikkaa. Laitteen tukemat tekniikat löydät sen teknisistä tiedoista.
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
Telia Helppi
Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.