Puhelinpistokkeesta toimivan valokuidun ongelmatilanteet (DSL)

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Käytä tätä ohjetta, jos sinulla on valokuituyhteys, joka tulee asuntoosi puhelinpistokkeen kautta.

Jos nettiyhteys ei toimi kunnolla, tarkista ensin ajankohtaiset häiriötiedotteet ja häiriökartta siltä varalta, että kyseessä on alueellinen häiriötilanne.

Jos kartasta tai tiedotteesta ei löytynyt selitystä, tarkista onko reitittimellä valojen mukaan yhteys verkkoon. Häiriön syy ja ratkaisu riippuvat siitä. Alta löydät tarkemmat ohjeet eri tilanteisiin.

Laiteohjeistamme löydät mallikohtaiset ohjeet meiltä hankituille reitittimille.

Jos reitittimen yhteysvalo (DSL- tai Broadband-niminen valo) ei pala kiinteästi, yhteys reitittimen ja verkon välillä ei toimi. Ongelma voi johtua reitittimestä, puhelinjohdoista tai verkosta. Varmista ensin, ovatko omat laitteesi kunnossa ja oikein kytketty.

Tarkista ja tee seuraavat asiat:

  1. Millaisia valoja reitittimessä palaa? Tarkista valojen merkitys käyttöoppaasta.
    • Jos mitään valoja ei pala, vaikka reitittimen sähköjohto on kiinni ja virrat päällä, reititin on todennäköisesti rikki. Jos mahdollista, testaa toimiiko yhteys toisella tekniikkaan sopivalla reitittimellä.
    • Jos yhteysvalo ei pala tai vilkkuu rauhallisesti ja muut valot palavat normaalisti, irrota reitittimestä virta- ja puhelinjohdot noin puoleksi minuutiksi. Kytke johdot sitten takaisin ja varmista, että kiinnität ne oikein. Jos yhteys ei vieläkään toimi, reititin saattaa olla rikki.
  2. Testaa yhteyttä toisesta pistorasiasta, jos niitä on huoneistossa useita. Reitittimen ei tarvitse olla kytketty tietokoneeseen testauksen aikana, vaan riittää, että siihen on kytketty virta- ja puhelinjohdot. Tarkkaile, alkaako reitittimen DSL-valo palaa kiinteästi toisesta pistokkeesta testattaessa.
  3. Testaa yhteyttä toisella puhelinjohdolla. Suosittelemme enintään 2 metrin pituista puhelinjohtoa.
  4. Jos käytössäsi on 10 tai 24 Mbit/s liittymänopeus, varmista että reititin tukee nopeutta ja käytössäsi olevaa tekniikkaa.

Jos reitittimen yhteysvalo eli DSL- tai Broadband-niminen valo ei pala kiinteästi, yhteys reitittimen ja verkon välillä ei toimi. Todennäköisimmät syyt siihen ovat:

  • Reitittimen VPI/VCI asetukset ovat väärät.
  • Reitittimen ja tietokoneen välinen yhteys ei toimi.

Tarkista ja tee seuraavat asiat:

  1. Kytke tietokone tai muu päätelaite verkkokaapelilla reitittimen LAN-porttiin. Reitittimessä pitäisi palaa langallisen yhteyden merkkivalo, kun päätelaite on yhdistetty reitittimeen verkkokaapelilla.

    Jos yhteys ei toimi vain wifillä, katso neuvot wifin ongelmatilanteisiin.
  2. Irrota reitittimestä virta- ja puhelinjohdot noin puoleksi minuutiksi. Kytke johdot sitten takaisin ja varmista, että kiinnität ne reitittimeen oikein.
  3. Jos yhä yhteysvalon mukaan reitittimellä on yhteys verkkoon, mutta netti ei toimi, reitittimen asetukset saattavat olla väärin. Se on todennäköistä, jos reititintä on aiemmin käytetty toisen operaattorin liittymässä.
    • Voit kokeilla resetoida reitittimen, jolloin osa reitittimistä hakee automaattisesti oikeat verkkoasetukset. Katso käyttöoppaasta tarkemmat ohjeet resetointiin. Huomioithan, että resetointi nollaa kaikki muutokset reitittimen asetuksista. Ethän tee resetointia, jos käytät wifiä etkä osaa määrittää WLAN-suojausasetuksia uudelleen.
    • Testaa yhteyttä toisella reitittimellä, jossa on varmasti Telian asetukset.
    • Tarkista reitittimen verkkoasetukset. Lähes kaikkiin reitittimiin voi syöttää verkkoasetukset, kun reititin on kytketty verkkokaapelilla tietokoneeseen. Tarkemmat ohjeet asetusten tarkistamiseen ja muokkaamiseen löydät reitittimen käyttöoppaasta. Telian verkkoasetukset ovat VPI/VCI 0/33.

Varmista ensiksi omien laitteidesi toimivuus. Jos niissä ei ole vikaa, todennäköisesti verkon ja reitittimen välillä on häiriö.

Jos reitittimen DSL-valo vilkkuu tai on kokonaan pimeänä yhteyden pätkiessä, on reitittimen ja verkon välinen yhteys poikki.

Huom: Jos DSL-valo palaa kiinteästi yhteyden pätkiessä, katso ohje tilanteeseen jossa yhteysvalo palaa, mutta yhteys ei toimi.

Tarkista ja tee seuraavat asiat:

  1. Kytke tietokone tai muu päätelaite verkkokaapelilla reitittimen LAN-porttiin. Reitittimessä pitäisi palaa langallisen yhteyden merkkivalo, kun päätelaite on yhdistetty reitittimeen verkkokaapelilla.

    Jos yhteys pätkii vain wifillä, katso neuvot wifin ongelmatilanteisiin.
  2. Irrota reitittimestä puhelin- ja virtajohto vähintään 30 sekunniksi. Kytke johdot sitten takaisin ja odota, että reititin käynnistyy. Jos käytät reitittimen lisäksi muita verkkolaitteita (esim. WLAN-tukiasema tai kytkin), käynnistä myös ne uudestaan.
  3. Testaa puhelinjohdon toimivuus. Jos käytät puhelinjatkojohtoa, vaihda se yhteen enintään 2 metriä pitkään puhelinjohtoon.
  4. Testaa yhteyttä toisesta pistorasiasta, jos niitä on huoneistossa useita. Yleensä yksi rasioista on pääpistorasia ja muut lisäpistorasioita. Pääpistorasia on yleensä eteisessä ja siitä saattaa saada paremman yhteyden. Myös puhelinrasia tai puhelinjohdon pistoke voi olla viallinen.
  5. Testaa vielä yhteyttä toisella reitittimellä, jos mahdollista.

Voit testata liittymäsi nopeuden nopeustestillä. Jos liittymä toimii selvästi hitaammin kuin pitäisi, käy läpi alla oleva vianselvitys. Testaa nopeus uudestaan jokaisen vaiheen jälkeen nähdäksesi, oliko siitä apua. Jos nopeus paranee, sinun ei tarvitse edetä seuraaviin vaiheisiin.

Tarkista ja tee seuraavat asiat:

  1. Käynnistä reititin ja tietokone uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita (esim. kytkin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös ne uudelleen.
  2. Kytke tietokone tai muu päätelaite verkkokaapelilla reitittimen LAN-porttiin. Reitittimessä pitäisi palaa langallisen yhteyden merkkivalo, kun päätelaite on yhdistetty reitittimeen verkkokaapelilla.

    Jos yhteys hidastelee vain wifillä, katso neuvot wifin ongelmatilanteisiin.
  3. Käytätkö reitittimen lisäksi muita verkkolaitteita? Testaa yhteyttä ilman niitä ja kytke tietokone verkkokaapelilla suoraan reitittimeen.
  4. Testaa yhteyttä toisella puhelinjohdolla, varsinkin jos reititin on kytketty puhelinpistokkeeseen jatkojohdolla. Huonolaatuinen tai liian pitkä johto hidastaa yhteyttä. Johdon on hyvä olla enintään 2 metriä pitkä.
  5. Testaa yhteyden nopeus toisella päätelaitteella (tietokoneella, puhelimella tai tabletilla). Irrota testauksen ajaksi muut laitteet reitittimestä ja sen jakamasta wifi-verkosta, jotta vain nopeustestiä tekevä laite on yhdistetty reitittimeen.
  6. Testaa yhteys toisella reitittimellä, jos mahdollista.

Kun olet varmistanut, ettei häiriö johdu kytkennöistä, johdoista tai omista laitteistasi, ilmoita meille häiriöstä. Jos olet kotona laitteiden äärellä ja haluat selvittää asiaa heti, se onnistuu kätevästi Minun Teliassa:

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
  2. Etsi laajakaistaliittymä, jota häiriö koskee ja paina Hallinnoi tilausta -nappia.
  3. Valitse Tilauksen hallinta -otsikon alta Ilmoita häiriöstä chatissa, jolloin chatti aukeaa. Jos botti ei osaa ratkaista ongelmaa, se ohjaa sinut asiakaspalvelijalle.

Kirjaudu sisään

Voit ilmoittaa häiriöstä myös soittamalla asiakaspalveluumme tai täyttämällä sähköisen lomakkeen.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä

Lisää samasta aiheesta

Puhelinpistokkeesta tulevan netin käyttöönotto (ADSL)

Valokuidun käyttö ja ongelmatilanteet

Netin nopeuden mittaus

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Wifin ongelmatilanteet

Wifi-yhteyden suojaus

Kiinteän 5G:n käyttö ja ongelmatilanteet

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.