Varmista ensiksi omien laitteidesi toimivuus. Jos niissä ei ole vikaa, todennäköisesti verkon ja reitittimen välillä on häiriö.
Jos reitittimen DSL-valo vilkkuu tai on kokonaan pimeänä yhteyden pätkiessä, on reitittimen ja verkon välinen yhteys poikki.
Huom: Jos DSL-valo palaa kiinteästi yhteyden pätkiessä, katso ohje tilanteeseen jossa yhteysvalo palaa, mutta yhteys ei toimi.
Tarkista ja tee seuraavat asiat:
- Kytke tietokone tai muu päätelaite verkkokaapelilla reitittimen LAN-porttiin. Reitittimessä pitäisi palaa langallisen yhteyden merkkivalo, kun päätelaite on yhdistetty reitittimeen verkkokaapelilla.
Jos yhteys pätkii vain wifillä, katso neuvot wifin ongelmatilanteisiin.
- Irrota reitittimestä puhelin- ja virtajohto vähintään 30 sekunniksi. Kytke johdot sitten takaisin ja odota, että reititin käynnistyy. Jos käytät reitittimen lisäksi muita verkkolaitteita (esim. WLAN-tukiasema tai kytkin), käynnistä myös ne uudestaan.
- Testaa puhelinjohdon toimivuus. Jos käytät puhelinjatkojohtoa, vaihda se yhteen enintään 2 metriä pitkään puhelinjohtoon.
- Testaa yhteyttä toisesta pistorasiasta, jos niitä on huoneistossa useita. Yleensä yksi rasioista on pääpistorasia ja muut lisäpistorasioita. Pääpistorasia on yleensä eteisessä ja siitä saattaa saada paremman yhteyden. Myös puhelinrasia tai puhelinjohdon pistoke voi olla viallinen.
- Testaa vielä yhteyttä toisella reitittimellä, jos mahdollista.