ADSL-laajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Tämä ohje sopii myös VDSL-tekniikalle.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Eikö nettiyhteys toimi kunnolla? Aloita ongelman selvittäminen tarkistamalla ajankohtaiset häiriötiedotteet ja häiriökartta siltä varalta, että kyseessä on alueellinen häiriötilanne.

Jos kartasta tai tiedotteesta ei löytynyt selitystä, tee seuraavaksi näin:

  1. Irrota virta- ja puhelinjohdot reitittimestä noin puoleksi minuutiksi.
  2. Kytke johdot takaisin reitittimeen ja kytke laitteeseen virta.
  3. Testaa toimiiko yhteys. Jos käytät yhteyttä langattomasti eli wifillä, kokeile yhteyttä kytkemällä verkkokaapeli reitittimen ja tietokoneen välille.

Jos yhteys ei vieläkään toimi, tarkista onko reitittimellä valojen mukaan yhteys verkkoon. Ongelman syy ja jatkoselvitystoimet riippuvat siitä. Alta löydät tarkemmat ohjeet eri tilanteisiin.

Jos reitittimen yhteysvalo (DSL-, ADSL- tai Broadband-niminen valo) ei pala kiinteästi, yhteys reitittimen ja verkon välillä ei toimi. Ongelma voi johtua reitittimestä, puhelinjohdoista tai verkosta. Ensin kannattaa ensin varmistaa, ovatko omat laitteesi kunnossa ja oikein kytketty. Jos niistä ei löydy vikaa, ongelma on todennäköisesti verkossa.

Tarkista seuraavat asiat:

  • Millaisia valoja reitittimessä palaa? Tarkista merkkivalojen merkitykset laitteen käyttöoppaasta.
    • Jos mitään valoja ei pala, vaikka reitittimen sähköjohto on kiinni ja virrat päällä, reititin on todennäköisesti rikki. Testaa yhteyden toimivuutta toisella reitittimellä, jos mahdollista.
    • Jos yhteysvalo ei pala tai vilkkuu rauhallisesti ja muut valot palavat normaalisti, tarkista reitittimen kytkennät. Irrota reitittimestä sekä puhelin- että virtajohto puoleksi minuutiksi ja kytke ne sitten takaisin. Varmista, että puhelinjohdon liittimet ovat molemmista päistä kunnolla kiinni. Jos yhteys ei vieläkään toimi, varmista reitittimen toimivuus.
  • Testaa yhteyttä toisella puhelinjohdolla sekä toisesta pistorasiasta, jos niitä on huoneistossa useita. ADSL-reitittimen kanssa suositellaan käytettäväksi enintään 2 metrin pituista puhelinjohtoa. Reitittimen ei tarvitse olla kytketty tietokoneeseen testauksen aikana, vaan riittää, että reititin saa sähköä ja siihen on kytketty puhelinjohto. Tarkkaile, alkaako reitittimen DSL-valo palamaan kiinteästi toisesta pistokkeesta testattaessa.
  • Jos käytössäsi on 10 tai 24 Mbit/s liittymänopeus, varmista että reitittimesi tukee nopeuden vaatimaa ADSL2+-standardia.

Jos reitittimen yhteysvalo (DSL-, ADSL- tai Broadband-niminen valo) palaa kiinteästi, on reititin yhteydessä verkkoon. Jos yhteys ei kuitenkaan toimi, todennäköisimmät syyt ovat:

  • Reitittimen VPI/VCI asetukset ovat väärät.
  • Reitittimen ja tietokoneen välinen yhteys ei toimi.

Tarkista seuraavat asiat:

  1. Kytke tietokone tai muu päätelaitteesi verkkokaapelilla reitittimen LAN-porttiin, ja testaa toimiiko yhteys. Reitittimessä tulee palaa langallisen yhteyden merkkivalo, kun päätelaite on yhdistetty reitittimeen verkkokaapelilla.
  2. Irrota reitittimestä virta- ja puhelinjohdot noin puoleksi minuutiksi. Kytke johdot sitten takaisin ja varmista, että kiinnität ne reitittimeen oikein.
  3. Jos edelleen reitittimen yhteysvalon mukaan laitteella olisi yhteys verkkoon, mutta netti ei toimi, saattavat reitittimen asetukset olla pielessä. Tämä on todennäköisin syy, jos reititintä on aiemmin käytetty toisen operaattorin liittymässä.
    o Testaa yhteyttä toisella reitittimellä, jossa on varmasti Telian asetukset.
    o Tarkista reitittimesi verkkoasetukset. Lähes kaikkiin reitittimiin voi syöttää oikeat asetukset, kun reititin on kytketty verkkokaapelilla tietokoneeseen. Tarkemmat ohjeet asetusten tekemiseen löydät reitittimen ohjekirjasta tai valmistajan nettisivuilta. Telian verkkoasetukset ovat VPI/VCI 0/33.
    o Kokeile reitittimen resetointia eli tehdasasetuksille palauttamista. Osa reitittimistä hakee automaattisesti verkon asetukset resetoinnin yhteydessä. Varmista laitteen ohjekirjasta, miten resetointi tehdään. Huomioithan, että resetointi nollaa kaikki reitittimen asetuksiin tekemäsi muutokset. Ethän resetoi reititintä itse, jos käytät wifiä etkä osaa määrittää WLAN-suojausasetuksia uudelleen.

Varmista ensiksi omien laitteidesi toimivuus. Jos niissä ei ole vikaa, on ongelma todennäköisesti verkon ja reitittimen välillä.

Jos reitittimen DSL-valo vilkkuu tai on kokonaan pimeänä yhteyden pätkiessä, on reitittimen ja verkon välinen yhteys silloin poikki. Löydät siinä tilanteessa tästä ohjeita pätkivän yhteyden selvittämiseen.

Huom! Jos DSL-valo palaa kiinteästi yhteyden pätkiessä, katso ohje tilanteeseen jossa yhteysvalo palaa, mutta yhteys ei toimi.

  1. Irrota reitittimestä puhelin- ja virtajohto vähintään 30 sekunniksi. Kytke johdot sitten takaisin ja odota, että reititin käynnistyy. Jos käytät reitittimen lisäksi muita verkkolaitteita (esim. WLAN-tukiasema tai kytkin), käynnistä myös ne uudestaan.
  2. Testaa puhelinjohdon toimivuus. Jos käytössä on puhelinjatkojohto(ja), vaihda ne yhteen enintään 2 metriä pitkään puhelinjohtoon.
  3. Jos huoneistossa on useita puhelinpistorasioita, testaa yhteyttä myös niistä. Yleensä yksi rasioista on pääpistorasia ja muut lisäpistorasioita. Pääpistorasia on yleensä eteisessä ja siitä voi saada paremman yhteyden, jos välijohdot seinien sisällä ovat huonot. Myös puhelinrasia tai puhelinjohdon pistoke voi olla viallinen.
  4. Jos ongelma ei vieläkään ratkennut, testaa vielä yhteyttä toisella reitittimellä.

Voit testata liittymäsi nopeuden nopeustestillä. Jos liittymä toimii selvästi hitaammin kuin pitäisi, käy läpi alla oleva vianselvitys. Testaa nopeus uudestaan jokaisen vaiheen jälkeen nähdäksesi, oliko siitä apua. Jos nopeus paranee, sinun ei tarvitse edetä seuraaviin vaiheisiin.

  1. Käynnistä reititin ja tietokone uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita (esim. kytkin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös ne uudelleen.
  2. Jos käytössäsi on muitakin verkkolaitteita, testaa yhteyttä kytkemällä tietokone Ethernet-kaapelilla suoraan ADSL-reitittimeen.
  3. Testaa yhteyttä toisella puhelinjohdolla, varsinkin jos reititin on kytketty puhelinlinjaan jatkojohdolla. Huonolaatuinen tai liian pitkä johto reitittimen ja puhelinpistokkeen välissä aiheuttaa usein yhteyden hidastelua. Puhelinjohdon on hyvä olla enintään 2 metriä pitkä.
  4. Testaa yhteyden toimivuus toisella päätelaitteella (tietokoneella, puhelimella tai tabletilla). Irrota testauksen ajaksi muut laitteet reitittimestä ja sen jakamasta wifi-verkosta, jotta vain nopeustestiä tekevä laite on yhdistetty reitittimeen.
  5. Testaa yhteyttä toisella reitittimellä.

Testattua ja varmistettuasi, ettei häiriö johdu kytkennöistä, omista laitteistasi tai johdoista, ilmoita meille häiriöstä. Jos olet kotona laitteiden äärellä ja haluat selvittää asiaa heti, se onnistuu kätevästi Minun Teliassa:

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
  2. Etsi se laajakaistaliittymäsi, jota häiriö koskee ja paina Hallinnoi tilausta -nappia.
  3. Valitse Tilauksen hallinta -otsikon alta Ilmoita häiriöstä chatissa, jolloin chatti aukeaa. Jos botti ei osaa tarjota tilanteeseesi apua, se ohjaa keskustelun asiakaspalvelijalle.

Kirjaudu sisään

Voit ilmoittaa häiriöstä myös soittamalla asiakaspalveluumme tai täyttämällä sähköisen  lomakkeen.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

ADSL-laajakaistan tilaus ja toimitus

Puhelinpistokkeesta tulevan netin käyttöönotto (ADSL)

Valokuidun käyttö ja ongelmatilanteet

Netin nopeuden mittaus

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Wifin ongelmatilanteet

Wifi-yhteyden suojaus

Kiinteän 5G:n käyttö ja ongelmatilanteet

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.