Tarkista ongelmatilanteen kohdatessasi ensin häiriötiedotteet ja häiriökartta. Jos niissä ei näy yleistä häiriötä, kokeile sammuttaa ja sitten käynnistää uudelleen modeemi ja muut laitteet. Tarkista myös, että johdot ovat kunnolla kiinni.
Jos laitteiden uudelleenkäynnistyksestä ei ollut apua, tarkista modeemin merkkivaloista yhteyden tila. Modeemissa on merkkivalo, jonka vieressä lukee esim. Online, Cable tai Cable activity ja se kertoo modeemin ja kaapeliverkon välisen yhteyden tilasta. Jos modeemisi on meiltä, voit tarkistaa valon merkityksen laiteohjeistamme. Jos olet hankkinut modeemin muualta, tarkista asia laitteen käyttöohjeesta. Ongelman rajaus riippuu siitä, palaako modeemissa yhteysvalo vai ei. Tästä ohjeesta löydät tarkemmat neuvot eri tilanteisiin.
Jos testaamisen perusteella vika vaikuttaa olevan kytkennöissä tai omissa laitteissasi, Telia Helppi auttaa mielellään ratkomaan pulmat.
Ohjeen lopusta löydät myös neuvot siihen, miten otat muualta kuin meiltä hankitun uuden modeemin käyttöön.
Huom!
- Jos modeemi on vaihdettu tai se on ollut viimeksi käytössä eri osoitteessa, modeemilla saattaa kestää tunteja ennen kuin se löytää ensimmäisen kerran yhteyden verkkoon.
- Osalla asiakkaistamme on ollut ongelmia netin toimivuudessa AVM:n valmistamien FRITZ!Box -kaapelimodeemien kanssa. Olemme olleet asiasta AVM:ään yhteydessä. Jos havaitset ongelmia FRITZ!Box-modeemin kanssa, varmista yhteyden toimivuus vielä toisen valmistajan modeemilla. Jos ongelma ilmenee ainoastaan FRITZ!Box-modeemilla, suosittelemme ottamaan yhteyttä AVM:ään.