Kaapelilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Tutustu näihin ohjeisiin ratkaistaksesi kaapeliyhteyden ongelmatilanteet.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Tarkista ongelmatilanteen kohdatessasi ensin häiriötiedotteet ja häiriökartta. Jos niissä ei näy yleistä häiriötä, kokeile sammuttaa ja sitten käynnistää uudelleen modeemi ja muut laitteet. Tarkista myös, että johdot ovat kunnolla kiinni.

Jos laitteiden uudelleenkäynnistyksestä ei ollut apua, tarkista modeemin merkkivaloista yhteyden tila. Modeemissa on merkkivalo, jonka vieressä lukee esim. Online, Cable tai Cable activity ja se kertoo modeemin ja kaapeliverkon välisen yhteyden tilasta. Jos modeemisi on meiltä, voit tarkistaa valon merkityksen laiteohjeistamme. Jos olet hankkinut modeemin muualta, tarkista asia laitteen käyttöohjeesta. Ongelman rajaus riippuu siitä, palaako modeemissa yhteysvalo vai ei. Tästä ohjeesta löydät tarkemmat neuvot eri tilanteisiin.

Jos testaamisen perusteella vika vaikuttaa olevan kytkennöissä tai omissa laitteissasi, Telia Helppi auttaa mielellään ratkomaan pulmat.

Ohjeen lopusta löydät myös neuvot siihen, miten otat muualta kuin meiltä hankitun uuden modeemin käyttöön.

Huom!

  • Jos modeemi on vaihdettu tai se on ollut viimeksi käytössä eri osoitteessa, modeemilla saattaa kestää tunteja ennen kuin se löytää ensimmäisen kerran yhteyden verkkoon.
  • Osalla asiakkaistamme on ollut ongelmia netin toimivuudessa AVM:n valmistamien FRITZ!Box -kaapelimodeemien kanssa. Olemme olleet asiasta AVM:ään yhteydessä. Jos havaitset ongelmia FRITZ!Box-modeemin kanssa, varmista yhteyden toimivuus vielä toisen valmistajan modeemilla. Jos ongelma ilmenee ainoastaan FRITZ!Box-modeemilla, suosittelemme ottamaan yhteyttä AVM:ään.

Jos yhteysvalo ei pala, modeemilla ei ole yhteyttä kaapeliverkkoon. Yritä ratkaista ongelma näin:

  1. Jos käytössä on jatkojohtoja, haaroittimia, vahvistimia tai muita välikappaleita, kokeile yhteyttä ilman niitä. Jos asunnossa on multimediarasia, varmista että kytkennät ovat oikein.
  2. Jos asunnossa on useita antennirasioita, testaa yhteyttä niistä.
  3. Jos mahdollista, niin testaa yhteyttä vielä toisella meidän kaapeliverkossamme toimivalla kaapelimodeemilla. Jos yhteys toimii sillä, on ongelma modeemissa.

Jos modeemilla on yhteysvalojen mukaan yhteys kaapeliverkkoon, mutta yhteys ei kuitenkaan toimi, yritä ratkaista ongelma näin:

  1. Yhdistä tietokone verkkokaapelilla suoraan modeemiin ja testaa toimivuus. Näin selvität, onko ongelma vain wifissä vai koko yhteydessä. Jos yhteys toimii verkkokaapelilla hyvin, mutta wifillä ei, katso ohjeet wifin ongelmatilanteiden ratkomiseen.
  2. Jos ongelma ei ratkennut, tarkista onko tietokoneen ja modeemin välinen yhteys kunnossa. Jos tietokone ilmoittaa ettei verkkokaapeli ole kytketty, on ongelma tietokoneen ja modeemin välisessä yhteydessä.
  3. Kokeile yhteyttä vielä toisella tietokoneella tai wifin kautta esimerkiksi puhelimella tai tabletilla. Näin varmistat että ongelma ei ole vain yhdessä päätelaitteessa.

Jos kaapelinetti pätkii tai hidastelee, ongelmaa kannattaa rajata näillä yksinkertaisilla testeillä:

  1. Kytke tietokone verkkokaapelilla suoraan modeemin ja testaa yhteyttä sitten. Näin selvität, onko ongelma vain wifissä vai koko yhteydessä. Jos yhteys toimii verkkokaapelilla hyvin, mutta wifillä ei, katso ohjeet wifin ongelmatilanteiden ratkomiseen.

    Jos yhteys hidastelee mutta ei pätki, tee myös netin nopeustesti. Testi on hyvä tehdä ilman VPN-yhteyttä ja samaan aikaan yhteyttä ei kannata käyttää muilla laitteilla.
  2. Kokeile yhteyttä toisella tietokoneella tai wifin kautta esimerkiksi puhelimella tai tabletilla. Näin varmistat että ongelma ei ole vain yhdessä päätelaitteessa.
  3. Jos käytössä on modeemin oman antennijohdon lisäksi jatkojohtoja, haaroittimia, vahvistimia tai muita välikappaleita, kytke modeemi antennirasiaan ilman niitä. Jos asunnossa on useita antennirasioita, testaa yhteyttä myös niistä.

Lue lisää yhteysnopeuksista

Testattua ja varmistettuasi, ettei häiriö johdu kytkennöistä, omista laitteistasi tai johdoista, ilmoita meille häiriöstä. Jos olet kotona laitteiden äärellä ja haluat selvittää asiaa heti, se onnistuu kätevästi Minun Teliassa:

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
  2. Etsi se laajakaistaliittymäsi, jota häiriö koskee ja paina Hallinnoi tilausta -nappia.
  3. Valitse Tilauksen hallinta -otsikon alta Ilmoita häiriöstä chatissa, jolloin chatti aukeaa. Jos botti ei osaa tarjota tilanteeseesi apua, se ohjaa keskustelun asiakaspalvelijalle.

Kirjaudu sisään

Voit ilmoittaa häiriöstä myös soittamalla asiakaspalveluumme tai täyttämällä sähköisen  lomakkeen.

Jos olet hankkinut uuden kaapelimodeemin muualta kuin meiltä, sinun tarvitsee ilmoittaa meille uuden modeemisi CM MAC -osoite, jotta modeemi voi toimia verkossamme. Jos CM MAC -osoitetta ei ilmoita, liittymä ei toimi kyseisellä modeemilla.

Löydät modeemisi CM MAC -osoitteen modeemin pohjassa olevasta tarrasta. CM MAC -osoite on 12 merkkiä pitkä ja sisältää numeroita sekä kirjaimia.

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
    Kirjaudu
  2. Paina muokattavan laajakaistaliittymän kohdalla Hallinnoi tilausta -painiketta.
  3. Paina Laitteesi-painiketta.
  4. Paina Päivitä MAC-osoite -painiketta.
  5. Syötä uuden modeemisi CM MAC -osoite kenttään ja paina Lähetä tilaus -painikkeesta.
  6. Sivun yläkulmaan ilmestyy sininen ruutu, joka kertoo muutoksen käynnistyneen. Siihen, että tieto päivittyy järjestelmiimme, menee yleensä enintään kaksi tuntia.
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Kaapelilaajakaistan tilaus ja toimitus

Kaapelilaajakaistan käyttöönotto

Netin nopeuden mittaus

Wifin ongelmatilanteet

Wifin käyttöönotto

Wifi-yhteyden suojaus

Technicolor CGA4233 -kaapelimodeemin käyttöohje

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.