Varmista ensiksi omien laitteidesi toimivuus. Jos niissä ei ole vikaa, on ongelma todennäköisesti verkon ja reitittimen välillä.
Jos reitittimen DSL-valo vilkkuu tai on kokonaan pimeänä yhteyden pätkiessä, on reitittimen ja verkon välinen yhteys silloin poikki. Löydät siinä tilanteessa tästä ohjeita pätkivän yhteyden selvittämiseen.
Huom! Jos DSL-valo palaa kiinteästi yhteyden pätkiessä, katso ohje tilanteeseen jossa yhteysvalo palaa, mutta yhteys ei toimi.
- Irrota reitittimestä puhelin- ja virtajohto vähintään 30 sekunniksi. Kytke johdot sitten takaisin ja odota, että reititin käynnistyy. Jos käytät reitittimen lisäksi muita verkkolaitteita (esim. WLAN-tukiasema tai kytkin), käynnistä myös ne uudestaan.
- Testaa puhelinjohdon toimivuus. Jos käytössä on puhelinjatkojohto(ja), vaihda ne yhteen enintään 2 metriä pitkään puhelinjohtoon.
- Jos huoneistossa on useita puhelinpistorasioita, testaa yhteyttä myös niistä. Yleensä yksi rasioista on pääpistorasia ja muut lisäpistorasioita. Pääpistorasia on yleensä eteisessä ja siitä voi saada paremman yhteyden, jos välijohdot seinien sisällä ovat huonot. Myös puhelinrasia tai puhelinjohdon pistoke voi olla viallinen.
- Jos ongelma ei vieläkään ratkennut, testaa vielä yhteyttä toisella reitittimellä.