Mikä on PUK-koodi ja mistä saan sen?

PUK-koodilla saat avattua puhelimesi, jos näppäilit PIN-koodin kolme kertaa väärin.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Jos näppäilit PIN-koodin kolme kertaa väärin, SIM-kortti menee lukkoon. Saat avattua sen kahdeksannumeroisella PUK-koodilla, minkä jälkeen liittymäsi toimii taas. Saat PUK-koodin Minun Teliasta, asiakaspalveluumme soittamalla tai Telia Kaupasta.

Jos SIM-kortti vaihtuu, muuttuvat PIN- ja PUK-kooditkin.

Huom! Jos syötät PUK-koodin liian monta kertaa väärin, SIM-kortti lukittuu pysyvästi ja se tarvitsee vaihtaa uuteen. Koodia ei siis kannata näppäillä pelkkään arvaukseen perustuen.

Saat PUK-koodin maksutta Minun Teliasta, Minun Telia -sovelluksesta tai chatbotiltamme. Nämä tavat edellyttävät kirjautumista.

PUK-koodi Minun Teliasta

Minun Teliaan kirjautuneena löydät PUK-koodin näin:

  1. Mene kohtaan Liittymäni ja palveluni.
  2. Etsi se liittymänumero, jolle PUK-koodi tarvitaan ja paina sen kohdalta Hallinnoi tilausta -nappia.
  3. Aukeavassa Liittymät-näkymästä löydät 8-numeroiset PUK-koodit (PUK1-koodi ja PUK2-koodi).

Katso PUK-koodi

Vinkki: Kirjautuneena ollessasi löydät PUK-koodit myös tämän ohjesivun alusta.

PUK-koodi chatbotilta

Avaa chat tämän sivun oikeasta laidasta, ja kirjoita chatbotillemme Tellulle, että tarvitset PUK-koodin. Tellu pyytää sinua tarvittaessa kirjautumaan ja antaa sitten PUK-koodin.

PUK-koodi chatbotilta
 

Vinkkejä jatkoa varten
  • Liittymän omistajana käytössäsi kannattaa olla pankin avainlukulista, niin tunnistautuminen sujuu vaivatta myös ilman pankin sovelluksia.
  • Liittymän käyttäjänä voit kirjautua puhelinnumerolla Minun Teliaan. Kun saat liittymän taas käyttöön, kannattaa tilata salasana tekstiviestillä ja kirjautua sitten Minun Teliaan vaihtaman salasana sellaiseksi, joka sinun on helppo muistaa ja muiden vaikea arvata.
Asiakaspalvelun aukioloaikoina

Kun soitat asiakaspalveluun sen aukioloaikoina, voit valita haluatko PUK-koodin itsepalveluna vai asiakaspalvelijalta. Itsepalveluna PUK-koodi on maksuton. Asiakaspalvelijalta pyydetystä PUK-koodista veloitamme palveluhinnaston mukaisesti.

Käyttääksesi itsepalvelua, tarvitset matkapuhelinnumeron ja liittymän omistajan henkilötiedot. Huomioithan, että itsepalveluvaihtoehto ei ole käytettävissä, jos liittymä on prepaid- tai Dot-liittymä tai jos liittymä on irtisanottu tai väliaikaisesti suljettu.

Asiakaspalvelun aukioloajan ulkopuolella

Kun soitat asiakaspalveluun aukioloajan ulkopuolella, saat PUK-koodin itsepalveluna veloituksetta. Ohjeet PUK-koodin saamiseen tulevat puhelussa kuuluvan äänitteen lopussa. Tarvitset itsepalvelun käyttöön matkapuhelinnumeron ja liittymän omistajan henkilötiedot.

Itsepalveluvaihtoehto ei ole käytettävissä, jos liittymä on prepaid- tai Dot-liittymä, jos liittymä on irtisanottu tai väliaikaisesti suljettu tai jos liittymän ja omistajan tiedot eivät täsmää. Tällöin puhelu ohjataan häiriötilanteiden päivystäjälle. Päivystäjän kautta saadusta PUK-koodista veloitamme palveluhinnaston mukaisesti.

Telia Kaupat palvelevat arkisin ja viikonloppuisin. Jos lähelläsi on Telia Kauppa, voit pyytää PUK-koodin kätevästi sieltä. Tällöin veloitamme palveluhinnaston mukaisesti.

Etsi lähin Telia Kauppa

Prepaid-liittymän PUK-koodin löydät alkuperäisestä ostopakkauksesta. Jos pakkaus on kadonnut, voit selvittää Prepaid-liittymän PUK-koodin myyntipisteellämme esittämällä liittymän ostokuitin.

SIM-kortin PIN-koodi ja puhelimelle määritettävä PIN-koodi ovat kaksi eri asiaa, joiden erot on hyvä tunnistaa.

Kun syötät puhelimeen oikean PUK-koodin, puhelin pyytää sinua määrittämään uuden PIN-koodin SIM-korttia varten. Käytä määrittämääsi SIM-kortin PIN-koodia jatkossa aina, kun käynnistät puhelimen kokonaan uudelleen.

Joissain puhelimissa voi olla kaksi SIM-korttipaikkaa. Jos käytät puhelimessa kahta SIM-korttia, varmista kumman kortin PIN-koodia olet syöttämässä. Yleensä korttipaikat erotellaan SIM1- ja SIM2-nimillä ja voit ottaa toisen kortin irti puhelimesta tai pois käytöstä puhelimen asetuksista.

Puhelimella voi olla myös oma PIN-koodi, jota laite kysyy näytönlukituksen avaamiseen tai tiettyjen asetusten muuttamiseen. Tämä PIN-koodi voi olla numerosarja, salasana tai näytölle piirrettävä kuvio. Puhelimen oma PIN-koodi ei ole operaattorille kuuluvaa tietoa, joten me emme voi vaihtaa tai palauttaa unohtunutta koodia. Jos puhelimen oma PIN-koodi on unohtunut, katso toimintaohjeet puhelimen valmistajan ohjeista. Telia Helppi -tukipalvelu tarjoaa apua omiin laitteisiisi liittyviin pulmiin. Joissain tapauksissa puhelin täytyy palauttaa tehdasasetuksille, jolloin kaikki siihen muuttamasi asetukset ja tallentamasi tiedot katoavat.

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.