Puhelin tai SIM-kortti kadonnut tai varastettu

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Jos puhelimesi on hävinnyt tai epäilet sen olevan varastettu, liittymä kannattaa sulkea väliaikaisesti. Niin estät liittymäsi väärinkäytön.

Tältä sivulta löydät ohjeet liittymän väliaikaiseen sulkemiseen sekä väliaikaisesti suljetun liittymän avaamiseen ja toimintaohjeet siihen, jos puhelimesi on varastettu Suomessa tai ulkomailla.

Voit sulkea liittymän väliaikaisesti Minun Teliassa, asiakaspalvelussa tai Telia Kaupassa.

Huomioithan väliaikaisessa sulkemisessa nämä asiat:

  • Kun liittymä on suljettu, puhelimien etäpaikannustoiminnot eivät välttämättä toimi.
  • Liittymän väliaikainen sulkeminen on maksutonta, avauksesta veloitamme hinnaston mukaisesti.
  • Liittymän kuukausimaksut peritään normaalisti tilapäisen sulun ajalta.
Liittymän sulkeminen Minun Teliassa
  1. Kirjaudu sisään Minun Teliaan.
  2. Valitse liittymä, jonka haluat sulkea ja paina sen kohdalla Hallinnoi tilausta -painiketta.
  3. Vahvista väliaikainen sulku ruksimalla vaaditut kohdat ja lähettämällä tilaus.

Sulje liittymä väliaikaisesti

Liittymän sulkeminen asiakaspalvelussa tai Telia Kaupassa

Jos et pääse nettiin tai sinulla ei ole tarvittavia tunnuksia, voit sulkea liittymän tilapäisesti soittamalla asiakaspalveluumme 020 690 400 (ulkomailta +35820690400, mpm/pvm, myös jonotusajalta) tai käymällä Telia Kaupassa.

Jos kadonnut SIM-kortti löytyy, voit avata väliaikaisesti suljetun liittymäsi. Se onnistuu helposti Minun Teliassa. Myös asiakaspalvelumme sekä Telia Kaupat palvelevat liittymän avauksissa. Veloitamme liittymän avauksesta hinnaston mukaisesti.

Jos kadonnutta SIM-korttia ei löydytilaa liittymällesi uusi SIM-kortti. Kortinvaihdosta huolimatta numerosi pysyy ennallaan. Kun korvaat liittymäsi vanhan SIM-kortin uudella, vanha kadonnut SIM-kortti lakkaa toimimasta lopullisesti. Kadonneella SIM-kortilla olevia numeroita ja viestejä ei valitettavasti ole mahdollista saada takaisin.

  1. Jos puhelimesi varastetaan, sulje liittymä väliaikaisesti Minun Teliassa, Telia Kaupassa tai asiakaspalvelun kautta. Liittymän väliaikaisella sulkemisella varmistat, että liittymällä ei voida soittaa puheluita tai käyttää nettiyhteyttä. Saat liittymän takaisin käyttöön heti, kun olet tilannut uuden SIM-kortin.
  2. Tee varkaudesta rikosilmoitus, josta käy ilmi puhelimen IMEI-koodi. Puhelin voidaan sulkea poliisin kirjaaman rikosilmoituksen perusteella niin, ettei sitä pystytä käyttämään. IMEI-koodin avulla varmistetaan, että oikea laite suljetaan verkosta.

    Huomioithan, että poliisi ei vastaanota rikosilmoituksia kadonneista puhelimista.
  3. Kun sinulla on poliisin kirjaama rikosilmoitus, lähetä sulkupyyntö asiakaspalveluumme tai toimita se Telia Kauppaan, jotta puhelin saadaan sulkulistalle.
  1. Jos puhelimesi varastetaan ulkomailla, sulje liittymä väliaikaisesti Minun Teliassa tai ota yhteys asiakaspalveluumme (numero ulkomailta soitettaessa +358 20 690 400). Liittymän väliaikaisella sulkemisella varmistat, ettei liittymällä voi soittaa puheluita tai käyttää nettiyhteyttä.
  2. Voit tehdä rikosilmoituksen kohdemaassa. Varmista, että ilmoitukseen on kirjattu puhelimen IMEI-koodi. Puhelin voidaan sulkea paikallisen poliisin kirjaaman rikosilmoituksen perusteella niin, ettei sitä pysty käyttämään. IMEI-koodin avulla varmistetaan, että oikea laite suljetaan verkosta.
  3. Kun sinulla on poliisin kirjaama rikosilmoitus, voit lähettää puhelimen sulkupyynnön asiakaspalveluumme. Puhelimen sulkemiseen IMEI-koodin avulla riittää ulkomainen rikosilmoitus.
  4. Vakuutusyhtiöiden käytännöt ovat erilaisia. Osa niistä saattaa vaatia lisäksi suomalaisen rikosilmoituksen tekemisen. Tee rikosilmoitus poliisin ohjeiden mukaan (lisätietoa www.poliisi.fi). Huomioi sähköistä rikosilmoitusta tehdessäsi, että vaikka kirjaat IMEI-koodin lomakkeelle, se ei tietoturvasyistä näy välttämättä virallisessa rikosilmoituksessa (tutkintailmoitus), vaan se on kirjoitettava käsin ennen eteenpäin toimittamista. Poliisi lähettää jäljennöksen kirjaamastaan ilmoituksesta pyytämääsi osoitteeseen 1–3 viikossa.

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.