Mikä on PIN-koodi ja miten vaihdan sen?

Matkapuhelimesi kysyy PIN-koodia aina automaattisesti käynnistyksen yhteydessä.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

PIN-koodi on turvakoodi, jonka tarkoitus on estää puhelimen väärinkäyttö. Matkapuhelimesi kysyy automaattisesti PIN-koodia aina, kun se käynnistetään. Suosittelemme, että pidät PIN-koodin kyselyn aina päällä.

Kaikissa liittymissämme PIN-koodi on aluksi 0000. Koodi kannattaa vaihtaa heti ensimmäisellä käyttökerralla sellaiseksi, joka on muiden vaikea arvata, mutta sinun helppo muistaa.

PIN-koodi on kytköksissä SIM-korttiin:

  • Jos SIM-kortti vaihtuu, myös PIN-koodi muuttuu.
  • Jos vaihdat puhelimen mutta käytät samaa SIM-korttia, PIN-koodikin pysyy samana.

Huom! Jos sinulla on Multi-SIM-palvelu, rinnakkaiskortille on oma PIN-koodinsa.

Voit vaihtaa SIM-korttisi PIN-koodin milloin vain matkapuhelimesi turva-asetuksista. Valitse sellainen PIN-koodi, joka on muiden vaikea arvata, mutta sinun helppo muistaa.

Jos SIM-kortin PIN-koodi on näppäily kolme kertaa väärin, SIM-kortti menee lukkoon. Saat avattua sen kahdeksannumeroisella PUK-koodilla. Sen jälkeen puhelimesi toimii taas ja voit luoda uuden PIN-koodin.

Jos unohdit SIM-kortin PIN-koodin, näppäile PIN-koodi tahallaan 3 kertaa väärin. Sen jälkeen voit avata SIM-kortin PUK-koodin avulla ja valita sitten uuden PIN-koodin.

Huom! Ethän koeta syöttää PUK-koodia arvaamalla. Jos syötät PUK-koodin liian monta kertaa väärin, SIM-kortti menee lukkoon pysyvästi.

Lue miten haet PUK-koodin

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Mikä on PUK-koodi ja mistä saan sen?

Telia Laitesopimus -ohjeet

Puhelimen käyttö ja ongelmatilanteet

Puhelin tai SIM-kortti kadonnut tai varastettu

Uuden SIM-kortin tilaaminen

Yhteys Multi -rinnakkaisliittymät

SIM-kortin käyttöönotto ja aktivointi

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.