Palvelunumerot ja estojen tekeminen

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Liittymän käytölle voi tarvittaessa asettaa erilaisia estoja. Niiden avulla vältät yllätykset esimerkiksi matkoilla ja pidät liittymien laskut hallinnassa.

Voit halutessasi esimerkiksi rajoittaa soittamista ja viestien lähettämistä maksullisiin palvelu- ja viihdenumeroihin. Liittymälle voi myös asettaa estoja soittamiseen, viestien lähettämiseen, ulkomaan datankäyttöön sekä muihin palveluihin liittyen.

Liittymän estojen muokkaaminen itse Minun Teliassa on maksutonta. Asiakaspalvelun kautta palvelunumeroestojen päälle kytkeminen on maksutonta, mutta muokkauksista perimme hinnaston mukaisen hinnan.

Minun Teliassa

Voit kytkeä sekä poistaa estoja liittymästäsi kirjautumalla Minun Teliaan liittymän omistajana. Minun Teliassa estojen hallinnointi on maksutonta.

Hallinnoi estoja

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
  2. Mene Minun Teliassa Liittymäni ja palveluni -sivulle.
  3. Etsi se liittymä, jonka estoja ja rajoituksia haluat muokata ja paina sen kohdalla olevaa Hallinnoi tilausta -painiketta.
  4. Valitse Lisäpalvelusi-välilehti.
  5. Rajoitukset-otsikon alta löydät Estot ja rajoitukset. Paina siinä Lue lisää -kohdasta.
  6. Tee haluamasi muokkaukset ja tallenna ne.
Asiakaspalvelun kautta

Myös asiakaspalvelumme auttaa estojen muokkaamisessa. Palvelunumeroestojen päälle kytkeminen on maksutonta, mutta sen jälkeen niiden muokkauksesta perimme hinnaston mukaisen hinnan.

Palvelunumeroita koskevia soitonestoja on eri laajuisia, joista voit valita tarpeisiisi sopivimman.

Aikuisviihdepalveluiden esto (P4)

Aikuisviihdepalveluiden esto estää puhelut aikuisviihdepalveluihin.

  • Estettyjä ovat 07001-, 07003-, 07004- ja 07009-alkuiset numerot.
Ajanvietepalveluiden esto (P3)

Tällä voit estää puhelut ajanvietepalveluihin (esim. TV-äänestykset ja chat-palvelut). 

  • Estettyjä ovat 07000-, 07005-, 07007- ja 07008-alkuiset numerot.
  • Lisäksi ajanvietepalveluiden estoon sisältyy aikuisviihde-esto (P4).
Asiointipalveluiden esto (P2)

Tällä voit estää puhelut asiointipalveluihin (esim. hyväntekeväisyyslahjoitukset). Asiointipalveluiden esto ei kuitenkaan estä puheluita yritysnumeroihin, kuten Kelaan tai Verotoimistoon.

  • Estettyjä ovat 02098, 02099, 0600- ja 0602-alkuiset numerot sekä osa 100-alkuisista numeroista.
  • Lisäksi asiointipalveluiden estoon sisältyvät ajanvietepalveluesto (P3) ja aikuisviihdepalveluesto (P4).
Yleishyödyllisten palveluiden esto (P1)

Tällä voit estää puhelut yleishyödyllisiin palveluihin (esim. taksi). Yleishyödyllisten palveluiden esto ei kuitenkaan estä puheluita yritysnumeroihin, kuten Kelaan tai Verotoimistoon.

  • Estettyjä ovat numerot 118 ja 20208 sekä 0100-, 0200-, 02020-, 02022-, 02023-, 0300-, 0601- ja 0900-alkuiset numerot ja osa 100-alkuisista numeroista.
  • Lisäksi yleishyödyllisten palveluiden estoon sisältyvät asiointipalveluiden esto (P2), ajanvietepalveluesto (P3) ja aikuisviihdepalveluesto (P4).

Lue lisää palvelunumeroista Viestintäviraston sivuilta

Palvelunumeroihin tehtäviä viestiestoja on eri laajuisia. Palveluviestiestot rajoittavat tekstiviestiliikennettä sekä estävät myös maksullisten ladattavien sovellusten tilaamisen ja mobiilimaksamisen. Estoja on neljää eri luokkaa, joista voit valita tarpeisiisi sopivimman.

Aikuisviihdepalveluiden esto (T4)

Aikuisviihde-esto estää viestit ja mobiilimaksamisen aikuisviihdepalveluihin.

  • Estettyjä ovat 178- ja 179-alkuiset numerot (17xxx).
Ajanvietepalveluiden esto (T3)

Tällä voit estää puhelut ja maksut ajanvietepalveluihin (esim. TV-äänestykset ja chat-palvelut).

  • Estettyjä ovat 170-, 171-, 172-, 173-, 174-, 175- ja 177-alkuiset numerot.
  • Lisäksi ajanvietepalveluiden estoon sisältyy aikuisviihdepalveluiden esto (T4).
Asiointipalveluiden esto (T2)

Tällä voit estää puhelut ja maksut asiointipalveluihin (esim. hyväntekeväisyyslahjoitukset). 

  • Estettyjä ovat 16-alkuiset numerot.
  • Lisäksi asiointipalveluiden estoon sisältyvät ajanvietepalveluesto (T3) ja aikuisviihdepalveluesto (T4).
Yleishyödyllisten palveluiden esto (T1)

Tällä voit estää viestit ja mobiilimaksamisen yleishyödyllisiin palveluihin (esim. taksi). 

  • Estettyjä ovat 13-alkuiset numerot. 
  • Lisäksi estoon sisältyvät asiointipalveluiden esto (T2), ajanvietepalveluesto (T3) ja aikuisviihdepalveluesto (T4).

Lue lisää palvelunumeroista Viestintäviraston sivuilta

Puhelut

Voit estää lähteviä ja saapuvia puheluita kolmella tavalla:

  • Estä kaikki lähtevät puhelut: Liittymällä soittaminen on estetty, mutta puheluihin voi vastata.
  • Estä vastaaminen: Liittymään saapuviin puheluihin ei voi vastata. Varmista esimerkiksi se, että et joudu maksamaan vastaanottomaksuja ulkomailla.
  • Sulje liittymä tilapäisesti: Suljettua liittymää ei voi käyttää, eikä sinulla ole pääsyä liittymänhallintaan. Liittymää sulkiessasi sinun on tunnistauduttava verkkopankkitunnuksilla.

Huom! Puhelujen rajoittaminen vaikuttaa myös soitonsiirtoihin. Soitonsiirtoa ei voi kytkeä, jos se on ristiriidassa aktivoidun rajoituksen kanssa tai päinvastoin. Eli soitonsiirto ei onnistu, jos olet estänyt esimerkiksi kaikki tulevat tai lähtevät puhelut.

Viestit

Voit estää lähteviä tai saapuvia tekstiviestejä seuraavilla tavoilla:

  • Estä tekstiviestien lähettäminen ja vastaanottaminen
  • Estä vain tekstiviestien lähettäminen
  • Estä vain tekstiviestien vastaanottaminen

Voit estää ja sallia lähteviä ja saapuvia puheluita sekä tekstiviestejä seuraavilla tavoilla:

  • Estä kaikki saapuvat ja lähtevät puhelut ulkomailla.
  • Estä myös tekstiviestien lähettäminen ja vastaanottaminen ulkomaisessa verkossa
  • Estä lähtevät ulkomaanpuhelut.
  • Salli soitot ainoastaan oleilumaan puhelinnumeroihin (esim. Suomesta vain suomalaisiin, Saksasta vain saksalaisiin numeroihin).
  • Estä myös tekstiviestien lähettäminen ulkomaisesta matkapuhelinverkosta.

Roamingviestiesto estää saapuvat ja lähtevät tekstiviestit puhelimen ollessa ulkomaisessa matkapuhelinverkossa.

Data roaming -esto estää tiedonsiirron ulkomailla. Puhelut ja tekstiviestit toimivat normaalisti.

Roaming-esto estää kaiken puhe-, viesti- ja nettiliikenteen ulkomailla.

Tiedonsiirron esto estää tiedonsiirron ja multimediaviestien liikenteen. Puhelut, piirikytkentäinen data ja tekstiviestit toimivat normaalisti.

Paikannusesto estää paikkatietojesi käsittelyn. Liittymääsi ei voida paikantaa, eikä sillä voi käyttää paikannusta hyödyntäviä palveluja. Hätätilanteessa paikannus on kuitenkin mahdollinen.

Numeron näytön esto estää oman numerosi näkymisen soittaessasi toiseen matkapuhelimeen kotimaassa.

Voit myös muuttaa liittymäsi salaiseksi, jolloin tietojasi ei löydy hakupalveluista. Voit myös estää muiden soittajien numeroiden näkymisen omassa puhelimessasi. Numeron näytön esto ei peitä numeroa tekstiviestistä. Eston toimivuus ulkomailla riippuu operaattorin käytännöstä.

Soitonsiirrolla tarkoitetaan saapuvien puhelujen ohjaamista toiseen puhelinnumeroon tai vastaajaan. Soitonsiirtoja on erilaisia.  Soitonsiirtoesto estää näiden soitonsiirtojen aktivoinnin:

  • Välitön soitonsiirto (puhelut siirtyvät suoraan toiseen numeroon, johon siirto on tehty)
  • Soitonsiirto, jos puhelimeen ei vastata (soitto siirtyy, jos puhelimeen ei vastata 30 sekunnissa)
  • Soitonsiirto, jos puhelinta ei tavoiteta (soitto siirtyy välittömästi, jos puhelimeen ei saada yhteyttä)
  • Soitonsiirto, jos puhelin on varattu (jos meneillään on jo puhelu, uusi puhelu ohjataan vastaajaan)

Lue lisää soitonsiirrosta

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.