Liittymän vaihto operaattorilta toiselle eli numeronsiirto

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Numeronsiirrolla tarkoitetaan matkapuhelinliittymän siirtämistä operaattorilta toiselle niin, että puhelinnumero pysyy samana. Numeronsiirrossa vaihtuvat SIM-kortti, liittymän palvelut sekä kuuluvuus, kun liittymä siirtyy toisen operaattorin verkkoon.

Huom! Irtisanotulle liittymälle ei voi tehdä numeronsiirtoa. Ethän siis irtisano liittymääsi itse, jos haluat pitää nykyisen numerosi. Kun sovit liittymän siirrosta meille, valtuutat meidät hoitamaan siirron toisen operaattorin kanssa, johon sisältyy myös vanhan liittymän irtisanominen siirtohetkellä.

Tarkista ennen numeron siirtoa,:

  • onko liittymällä voimassa määräaikainen sopimuskausi? Jos on, selvitä mahdolliset maksut jotka koituvat siitä, jos numero siirretään siitä huolimatta.
  • kuka liittymän omistaa eli kenen nimissä sopimus on?

Sinun ei tarvitse ottaa yhteyttä vanhaan operaattoriisi numeronsiirrosta, vaan teemme sen puolestasi.

Huom! Ethän irtisano vanhaa liittymäsopimustasi itse, sillä numeronsiirto voidaan tehdä vain voimassa oleville liittymille.

Numeronsiirron kesto tilauksesta liittymän aukeamiseen riippuu siitä, mistä liittymä on tilattu:

Huomioithan, että uuden liittymän ensimmäinen laskutuskausi voi olla poikkeava (enintään 2 kk). Normaali laskutuskauden pituus on 1 kuukausi. Kun olet asiakkaamme, voit tarkistaa laskutusaikataulun, liittymäsi palvelut ja saldon Minun Teliasta. Sieltä et kuitenkaan näe esimerkiksi mahdollisia kampanjaetuja.

  1. Tarkista nykyinen liittymäsopimuksesi.

    Jos sopimus ei ole määräaikainen, voit tehdä siirron vaikka heti.

    Myös määräaikaisella sopimuksella olevan liittymän voi siirtää. Selvitä kuitenkin ensin vanhalta operaattoriltasi sopimuksen voimassaoloaika ja maksut, jotka operaattorisi veloittaa, jos siirrät numeron kesken sopimuskauden. Tietojen avulla voit arvioida, milloin siirto kannattaa tehdä.

  2. Tilaa meiltä haluamasi liittymä. Osta liittymä verkkokaupastamme, asiakaspalvelusta tai Telia Kaupasta. Kerro tilauksen yhteydessä:

    • haluatko siirtää nykyisen numerosi uuteen liittymään
    • onko nykyinen sopimuksesi määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva.

    Saat pian sopimuksen tehtyäsi ensimmäisen siirtoon liittyvän tekstiviestin.
  3. Hoidamme siirron vanhan operaattorisi kanssa

    Muutaman päivän päästä sopimuksen tekemisestä saat toisen tekstiviestin, jossa kerrotaan siirron tarkka aika sekä toimintaohjeet. Jos aika ei sovi sinulle, otathan pian yhteyttä asiakaspalveluumme, niin sovitaan siirrolle parempi ajankohta.

    Jos numerosiirto ei jostain syystä onnistu, saat siitä tiedon tekstiviestillä.
    Apua numeronsiirron ongelmiin

  4. Uuden liittymän käyttöönotto

    • Lähetämme sinulle uuden SIM-kortin postitse.
    • Saat kolmannen siirtoon liittyvän tekstiviestin tuntia ennen siirtoa ja siinä muistutamme siirtohetkestä.
    • Vanha liittymäsi toimii siirtoon asti vanhalla SIM-kortilla. Kun siirtohetki koittaa, sammuta puhelin ja laita uusi SIM-kortti vanhan tilalle. Käynnistä laite uudelleen 5–10 minuutin kuluttua sammuttamisesta. Siirtoon kuuluu noin 10 minuutin katkos molempien liittymien toiminnassa, jonka jälkeen uusi meiltä hankittu liittymä toimii vanhalla numerollasi.

Kun siirrät liittymän toiselle operaattorille, saat meiltä vanhan liittymäsi irtisanomisvahvistuksen.

Jos liittymälläsi on ollut toistaiseksi voimassaoleva sopimus, saat loppulaskun laskutusaikataulun mukaisesti. Jos liittymälläsi on maksullisia lisäpalveluita, niiden jäljellä olevat kuukausimaksut laskutetaan loppulaskulla kertamaksuna. Jos sinulla ei jää liittymiä meille, sinun ei tarvitse välittää loppulaskulla olevasta Seuraava lasku erääntyy -maininnasta, joka lukee vakiona kaikissa laskuissa.

Jos sinulla on voimassa oleva Laitesopimus (eli laite ja liittymä yhteishintaan), laskutetaan loput kuukausimaksut ns. laskutusliittymällä, jolle ei ole SIM-korttia. Voit maksaa loput laitemaksut kerralla tai jatkaa laitteen maksamista kuukausittain.

Laskutusryhmäsi voit tarkistaa laskulta.

Jos et halua käyttää puhelinnumeroasi enää ja irtisanot liittymäsi, numero palautuu sille operaattorille, jolle se on alun perin kuulunut kun numero on otettu käyttöön. Jos sama numero halutaan uudelleen käyttöön, sopimus on ensin tehtävä alkuperäisen operaattorin kanssa, jonka jälkeen numeron voi siirtää haluamalleen operaattorille.

Maksan puhelintani kuukausierissä – miten vaihdan numeroni Telialle?

Voit siirtää numerosi meille milloin vain. Huomaa kuitenkin, että olet velvoitettu maksamaan entiselle operaattorillesi vanhaan sopimukseen liittyvät kuukausimaksut sopimuskauden loppuun saakka – myös silloin, jos vanha liittymä ei ole enää käytössä.

Mitä teen SIM-kortille tallennetuille puhelinnumeroille?

Koska SIM-kortti vaihtuu, sinun tarvitsee siirtää vanhalle SIM-kortille tallennetut puhelinnumerot uuteen SIM-korttiin. Suosittelemme kopioimaan ennen numeronsiirtoa vanhalla SIM-kortillasi olevat numerot matkapuhelimen muistiin. Puhelimen muistista voit kopioida ne uudelle SIM-kortille. Ohjeet löydät matkapuhelimesi käyttöoppaasta.

Kauanko numeron siirtyminen Telialle kestää?

Numeronsiirron kesto tilauksesta liittymän aukeamiseen riippuu siitä, mistä liittymä on tilattu. Asiakaspalvelun tai verkkokaupan kautta tilattuna numeronsiirtoon menee vähintään 7 arkipäivää ja Telia Kaupan tai jälleenmyyjän kautta tilattuna vähintään 5 arkipäivää. Ajat saattavat olla myös hieman pidempiä. Lisäksi sinulla on mahdollisuus vaikuttaa itse siirtoajankohtaan.

Numeron siirrosta johtuva tekninen katkos liittymien toiminnassa siirtohetkellä kestää enintään 10 minuuttia.

Kuka numeronsiirron voi tilata?

Numeronsiirron voi tilata liittymän omistaja eli henkilö, jonka nimissä liittymä on. Jos haluat vaihtaa liittymän omistajaa numeronsiirron yhteydessä, otathan yhteyttä asiakaspalvelumme. Omistajavaihdoksiin tarvitaan aina sekä omistajuuden luovuttavan että vastaanottavan henkilön suostumus.

Maksaako numeron siirtäminen?

Numeron siirtämisestä veloitetaan uuden liittymän avausmaksu.

Tein sopimuksen toisen operaattorin kanssa, mutta voinko muuttaa mieleni?

Jos siirsit jo numerosi toiselle operaattorille, voit koska vain siirtää numerosi takaisin meille.

Jos numerosi ei vielä ole siirtynyt, voit perua siirron tekstiviestillä. Lähetä tekstiviesti PERUUTUS numeroon 15400. Viesti on maksuton.

Onko kyseessä määräaikainen sopimus? Huomioi silloin nämä seikat:

  • Jos teit sopimuksen puhelimitse tai verkkokaupassa, sinulla on oikeus peruuttaa kauppa 14 vuorokauden kuluessa, kun numero ei vielä ole siirtynyt. Voit perua siirron saamiesi tekstiviestiohjeiden mukaisesti tai ottaa pian yhteyttä asiakaspalveluumme.
  • Jos teit sopimuksen paikan päällä (esim. myymälässä), sopimus on sitova ja vastaat siihen liittyvistä maksuista sopimuskauden loppuun asti. Voit perua numeronsiirron, mutta toisella operaattorilla on oikeus periä sinulta heidän kanssaan tehdyn sopimuksen mukaiset maksut.
Ennen siirtoa

Numeronsiirto ei onnistu esimerkiksi näissä tilanteissa:

  • liittymä on irtisanottu.
  • sopimusta tehdessä on jätetty ilmoittamatta, että vanha sopimus on määräaikainen.
  • siirtoa yritetään tehdä muun kuin liittymäsopimuksen tehneen henkilön tiedoilla.

Tällöin numeronsiirto peruuntuu ja saat siitä tekstiviestillä ilmoituksen. Viestissä pyydetään ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme. Ennen yhteydenottoa on hyvä selvittää nämä asiat:

  1. Onko liittymällä voimassa määräaikainen sopimus? Jos on, niin mihin asti.
  2. Oletko alkuperäisen sopimuksen allekirjoittanut henkilö? Jos et, selvitä kuka on. Tarvittaessa liittymälle voi tehdä omistajan muutoksen.
  3. Onko liittymä irtisanottu? Jos on, otathan yhteyttä vanhaan operaattoriisi numeron avaamiseksi uudelleen, jonka jälkeen numeronsiirron voi tehdä.

Liittymiemme määräaikaisen sopimuskauden voit tarkistaa Minun Teliasta.

Jos et saa siirtoon liittyviä tekstiviestejä tai sama viesti saapuu sinulle useaan kertaan, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Jos numerosi on siirtymässä tai siirretty pois meiltä ilman lupaasi, otathan pian yhteyttä asiakaspalveluumme, jotta voimme korjata asian entiselleen.

Siirron aikana

Siirtohetkeen kuuluu tekninen katkos, joka kestää enintään 10 minuuttia ja jonka aikana uusi ja vanha SIM-kortti eivät kumpikaan toimi. Katkos johtuu siitä, että operaattorit tekevät liittymien kytkennät hieman eri aikaan.

Tee uuden SIM-kortin käyttöönotto saamiesi ohjeiden mukaan. Siirtohetken jälkeen kytke puhelimeen virta päälle ja kokeile löytääkö laite Telian verkon. Jos verkkoa ei löydy, sammuta puhelin, käynnistä se 5–10 minuutin päästä ja kokeile uudelleen. Jos ongelma ei ratkea, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Siirron jälkeen

Uuden liittymän ensimmäinen laskutuskausi voi olla poikkeava (enintään 2 kk). Normaali laskutuskauden pituus on 1 kuukausi. Voit tarkistaa laskutusaikataulun sekä liittymäsi palvelut ja saldon Minun Teliasta. Huomioithan, että siellä et näe esimerkiksi mahdollisia kampanjaetuja.

Mikäli liittymässäsi oli toisella operaattorilla voimassaoleva määräaikainen sopimus, saattaa vanha operaattorisi laskuttaa määräaikaiseen sopimukseen liittyvät kuukausimaksut sopimuskauden loppuun asti.

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.