Puhelimen käyttö ja ongelmatilanteet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Olemme koonneet tälle sivulle yleisimpiä puhelimen käytön ja puhelinliittymien ongelmatilanteita, joihin asiakkaamme ovat törmänneet. Toivottavasti löydät näistä ohjeista avun tilanteeseesi.

Jos puhelin on kadonnut tai varastettu, suosittelemme sulkemaan liittymän tilapäisesti, jotta sitä ei päästä väärinkäyttämään.

Ohjeet liittymän ja laitteen sulkemiseen

Eikö puhelimesi toimi, mutta sille ei ole tapahtunut mitään vahinkoa? Toimita siinä tapauksessa laitteesi Telia Kauppaan tai ota yhteyttä valmistajaan.

PUK-koodilla saat avattua puhelimesi, jos näppäilit PIN-koodin kolme kertaa väärin, jonka vuoksi SIM-kortti lukkiutui.

Katso PUK-koodin ohjeet

  • Sammuta puhelin virtanäppäimestä. Jos virta ei katkea virtanäppäimestä ja puhelimessa on irrotettava akku, niin voit irroittaa akun, asettaa sen takaisin paikalleen ja käynnistää puhelimen uudelleen. Kun puhelin on käynnistynyt, testaa toimiiko se.

  • Jos akku ei lataudu, kokeile toista puhelinvalmistajan hyväksymää laturia. Näin selvität, onko vika laturissa.

Jos ongelma ei näillä ohjeilla ratkennut, lue puhelimen käyttöohjeista tarkemmat toimintaohjeet.

Puhelimen virheilmoitukset auttavat vian paikallistamisessa.

  • Aseta SIM: Puhelimesi ei tunnista SIM-korttia tai sitä ei ole asennettu puhelimeen. Lue puhelimen käyttöohjeista tarkemmat toimintaohjeet. Jos SIM-kortti on asennettu oikein, vika voi olla puhelimessa tai SIM-kortissa. Mikäli mahdollista, kokeile toimiiko SIM-korttisi toisessa puhelimessa ja/tai kokeile puhelimessasi toista SIM-korttia.
  • Kortti lukittu, anna PUK-koodi: Liittymäsi on lukkiutunut tilapäisesti virheellisen tunnusluvun (PIN-koodi) vuoksi. Liittymän lukkiutumisella estetään puhelimen väärinkäyttö esimerkiksi varkaustapauksissa.
  • Kortti hylätty: Jos PUK-koodi syötetään monta kertaa väärin, SIM-kortti menee pysyvästi lukkoon. Ilmoitus voi tulla myös, jos puhelin ei tunnista SIM-korttia. Testaa SIM-kortin toiminta poistamalla kortti puhelimesta ja asettamalla se hetken päästä takaisin.
  • Ei verkkoa: Puhelimesi ei saa yhteyttä verkkoon. Vika voi olla joko puhelimessa tai verkko ei ole tilapäisesti saatavilla. Jos mahdollista, kokeile SIM-kortin toimintaa toisessa puhelimessa ja/tai kokeile puhelimessasi toista Telian SIM-korttia.
  • SIM-kortin rekisteröinti epäonnistui: SIM-kortti ei saa yhteyttä verkkoon. Ilmoitus voi johtua viallisesta SIM-kortista, siitä että liittymää ei ole avattu vielä käyttöön tai siitä, että liittymä on tilapäisesti suljettu (esim. maksamattoman laskun vuoksi). Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Jos ongelma ei korjaannu näillä ohjeilla, ota yhteys asiakaspalveluumme tai vieraile Telia Kaupassa.

Yleensä rekisteröinti epäonnistuu, jos SIM-kortti on viallinen, sitä ei ole vielä aktivoitu tai liittymä on suljettu.

Selvitä asia helposti kirjautumalla Minun Teliaan ja avaamalla siellä chat tai soittamalla asiakaspalveluumme.

Kirjaudu Minun Teliaan

Tarkista toimiiko verkkoyhteys. Sammuta puhelimesta virta ja käynnistä se uudelleen.

Millaisen virheilmoituksen soittaja saa numeroosi soitettaessa?

  • Nopea varattu-ääni: Liittymä on todennäköisesti tilapäisesti suljettu esim. maksamattoman laskun vuoksi. Tarkista laskujesi tilanne Minun Teliasta tai soittamalla asiakaspalveluumme.
  • Numeroon ei saa yhteyttä: Liittymä ei saa yhteyttä verkkoon. Sammuta puhelimesta virta ja käynnistä se uudelleen.
  • Puhelu yhdistyy väärään numeroon tai ilmoittaa, että numero ei ole käytössä: Tarkista, onko soitonsiirtoja päällä. Katso tarkemmat ohjeet puhelimen käyttöohjeesta tai tee kysely näppäinkomennolla: *#NN# luuri, jossa NN on 21 (välitön soitonsiirto), 61 (numero ei vastaa), 62 (ei tavoiteta) tai 67 (varattu). Voit myös poistaa kaikki soitonsiirrot näppäinkomennolla #002# luuri.

Henkilön, joka yrittää sinulle soittaa sinulle, kannattaa tarkistaa että numero on oikea ja sekä kokeilla soittoa näppäilemällä numero suoraan (ei siis hakemalla numeroa puhelimen osoitekirjasta).

Jos vika ei selvinnyt näillä ohjeilla, tarkista vielä vika- ja häiriötiedotteet. Jos ratkaisua ei löytynyt, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Saatko jonkin seuraavista virheilmoituksista?

  • Verkko varattu: Verkko on ruuhkautunut, joten yritä hetken kuluttua uudelleen.
  • Ei yhteyttä verkkoon: Sammuta puhelimesta virta ja käynnistä se uudelleen.
  • Tästä numerosta ei voi soittaa valitsemaasi numeroon: Yrität soittaa numeroon, johon sinulla ei ole soitto-oikeutta (esim. soitto palvelunumeroihin. Palvelunumeroesto voi kytkeytyä liittymälle erääntyneiden laskujen vuoksi.)

Vinkki: Kannattaa testata onnistuvatko puhelut, jos laitat puhelimen asetuksista LTE-puhelut pois päältä. Muistathan kuitenkin palauttaa asetukset myös takaisin päälle.

Tarkista seuraavat asiat:

  • Hakeeko puhelin lainkaan verkkoyhteyttä? Tarkista asia sammuttamalla puhelimen virta ja käynnistämällä se uudelleen.
  • Kokeile iOS-puhelimella nollata puhelimen verkkoasetukset tai Android-puhelimella palauttaa oletusasetukset.
  • Etsi verkko manuaalisesti puhelimella.
  • Jos mahdollista, kokeile SIM-korttia toisessa puhelimessa.
  • Tarkista liittymän tila: Onko mahdollista, että liittymällä on ulkomaankäytön esto? Tarkista liittymään kytketyt estot kirjautumalla Minun Teliaan.
  • Tarkista puhelimen asetukset. Joissakin puhelimissa voi valita, että puhelin toimii ainoastaan kotimaan verkossa. Lue lisää puhelimesi käyttöohjeesta.

Jos vika ei selvinnyt, tarkista vika- ja häiriötiedotteet. Jos niistä ei löytynyt ratkaisua, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Ongelmia tekstiviestin lähettämisessä
  • Vanhemmissa puhelimissa tarkista puhelimen asetuksista viestikeskuksen numero (+358405202000).
  • Lähetätkö viestiä vastaamalla saamaasi viestiin? Kokeile lähettää täysin uusi viesti.
  • Nollaa verkkoasetukset tai palauta oletusasetukset. Katso ohjeet 
  • Varmista puhelimen viestiasetuksista, että sms-lähetys on päällä.
Ongelmia tekstiviestin vastaanottamisessa
  • Sammuta ja käynnistä puhelin uudelleen.
  • Jos käytät 5G-nettiyhteyttä ja se pätkii, varmista ettei puhelimessa ole virransäästötila päällä. Puhelinvalmistajasta ja -mallista riippuen virransäästötila saattaa mennä päälle jo silloin, kun akussa on virtaa alle 80 %. Silloin 5G-verkko tipahtaa pois käytöstä puhelimesta ja sitä ennen se on saattanut katkeilla. 
  • Tarkista kuuluvuuskartalta, millainen kuuluvuus on siellä missä olet.
  • Pääsääntöisesti 5G-verkko toimii taajamissa ja laajennamme 5G-verkon kuuluvuutta jatkuvasti. Voit seurata tulevia parannuksia samalta kuuluvuuskartalta valitsemalla Rakenteilla-välilehden.

Jos puhelimesi ja sen SIM-kortti on esimerkiksi kadonnut tai varastettu, voit sulkea liittymäsi väliaikaisesti kirjautumalla Minun Teliaan, soittamalla asiakaspalveluumme 020 690 400 (mpm/pvm) tai käymällä Telia Kaupassa.

Katso ohjeet liittymän irtisanomiseen

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Puhelin tai SIM-kortti kadonnut tai varastettu

Mikä on PIN-koodi ja miten vaihdan sen?

Mikä on PUK-koodi ja mistä saan sen?

MMS-viestit eli multimediaviestit

Uuden SIM-kortin tilaaminen

Vastaajan käyttö ja muokkaus

Liittymien päivitys

4G-puhelut (VoLTE) ja wifi-puhelut

Yhteys Multi -rinnakkaisliittymät

Puhelimen ja mobiilinetin kuuluvuus sisätiloissa

Videopuhelut

SIM-kortin käyttöönotto ja aktivointi

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.