Telia Mobiilivarmenteen ohjeet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Mobiilivarmenne on sähköinen henkilötodistus, joka liitetään matkapuhelimen SIM-korttiin. Sillä voit tunnistaa henkilöllisyytesi kaikissa julkisissa palveluissa sekä useissa terveydenhuolto-, vakuutus- ja rahoituspalveluissa verkkopankkitunnusten sijaan.

Mobiilivarmenteen käyttö on helppoa ja turvallista. Kun kirjaudut tunnistautumista vaativaan palveluun, palvelu kysyy puhelinnumeroasi ja sitten puhelimesi kysyy Mobiilivarmenteesi tunnuslukua.

Ota Mobiilivarmenne käyttöön

Onko varmenne vanhenemassa? Rekisteröi uudelleen

 

Mobiilivarmenteen ovat toteuttaneet DNA, Elisa ja Telia yhdessä.
Mobiilivarmenteen omalle sivustolle

Liittymäasiakkaillemme Mobiilivarmenteen käyttöönotto ja käyttö on maksutonta.

Voit ottaa Mobiilivarmenteen käyttöön osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne. Jos sinulla on Telia Dot -liittymä, ota Mobiilivarmenne käyttöön Telia Dot -sovelluksessa. Palvelu ei ole saatavilla prepaid-liittymiin.

Telia Mobiilivarmenteen hankkimisen edellytykset:

  • Käyttäjä on vähintään 13-vuotias
  • Käyttäjällä on suomalainen henkilötunnus (HETU). Mobiilivarmenteessa käytetty sähköinen asiointitunnus (SATU) edellyttää, että henkilötunnus on Väestötietojärjestelmässä.
  • Mobiilivarmennetta tukeva SIM-kortti (kortissa on eID-tunnus) tai eSIM. Jos SIM-korttisi ei tule Mobiilivarmennetta, tilaa uusi SIM-kortti.
  • Käyttäjän henkilöllisyys tunnistetaan luotettavasti käyttöönoton yhteydessä vahvalla sähköisellä tunnistautumisella. Voit tunnistautua esimerkiksi suomalaisten pankkien verkkopankkitunnuksilla (tupas-tunnisteet) tai poliisin myöntämällä sähköisellä henkilökortilla.

Huom:

  • Ole erityisen huolellinen, jotta matkapuhelin ja Mobiilivarmenteesi tunnusluku eivät ole muiden käytettävissä.
  • Mobiilivarmenteen tilauksen yhteydessä asiakkaan ja Telian välille syntyy asiakassuhde, jollei sellaista jo ollut.

Ota Mobiilivarmenne käyttöön

Mobiilivarmenne on voimassa 5 vuotta kerrallaan. Vanheneva tai jo vanhentunut Mobiilivarmenne täytyy rekisteröidä uudelleen.

Ilmoitamme voimassaolon päättymisestä noin 30 vuorokautta aiemmin tekstiviestillä, joka tulee lyhytnumerosta 50101. Jos varmenteen voimassaolo ehtii päättyä, ilmoitamme myös siitä tekstiviestillä, joka tulee lyhytnumerosta 50101.

Suosittelemme tekemään uudelleenrekisteröinnin pian saatuasi ensimmäisen tekstiviestin, jolloin rekisteröinti onnistuu pankkitunnuksilla tai Mobiilivarmenteella. Jos varmenne ehti jo vanhentua, rekisteröinti tehdään verkkopankkitunnuksilla.

Rekisteröi varmenne uudelleen

Voit irtisanoa Mobiilivarmenne-palvelun ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Häirinnänestokoodin avulla varmistut siitä, ettei puhelimeesi tule tunnistuspyyntöjä esimerkiksi siksi, että joku näppäilee vahingossa kirjautumisen yhteydessä numeronsa väärin.

Häirinnänestokoodi on valitsemasi salasana, joka syötetään puhelinnumeron lisäksi tunnistuksen yhteydessä. Kun häirinnänestokoodi on käytössä, puhelimeesi ei voi lähettää tunnistuspyyntöä ilman koodia, joten et saa aiheettomia tunnistuspyyntöjä. Koodi auttaa myös varmistamaan, ettet vahingossakaan valtuuta ulkopuolisia kirjautumaan palveluihin henkilöllisyydelläsi.

Häirinnänestokoodin käyttöönotto ja hallinnointi onnistuvat helposti tekstiviestein, jotka lähetetään numeroon 15011:

  • Ota häirinnänesto ensimmäistä kertaa käyttöön lähettämällä viesti ESTO valitsemasi koodi (esim. ESTO veturi1). Koodi voi olla enintään 10 merkkiä pitkä, eikä se saa sisältää ääkkösiä.
  • Jos haluat häirinnäneston pois käytöstä, lähetä viesti ESTO 0.
  • Jos haluat häirinnäneston uudelleen käyttöön, lähetä viesti ESTO.
  • Jos haluat muuttaa koodin toiseen, lähetä tekstiviesti ESTO uusi koodisi (esim. ESTO raitiovaunu2).

Esimerkiksi SIM-kortin vaihtuessa Mobiilivarmenne tarvitsee rekisteröidä uudelleen. Tästä löydät apua yleisimpiin Mobiilivarmenteen ongelmatilanteisiin.

Tunnusluku unohtui ja varmenne meni lukkoon

Jos unohdit Mobiilivarmenteesi tunnusluvun ja varmenne lukkiutui, niin ei hätää. Rekisteröi varmenne uudelleen verkkopankkitunnuksilla, niin saat sen taas käyttöön.

Rekisteröi varmenne uudelleen

Rekisteröinti ei onnistu

Jos Mobiilivarmenteen rekisteröinti ei onnistunut, saat siitä ilmoituksen tekstiviestillä. Useimmissa tapauksissa auttaa, kun odotat noin viisi minuuttia, käynnistät puhelimen uudelleen ja kokeilet sitten uudestaan. Myös eri nettiselaimen käytöstä voi olla apua. 

Mobiilivarmenne ei toimi

Jos Mobiilivarmenne ei tunnu toimivan, ongelma ratkeaa yleensä tekemällä rekisteröinti uudelleen.

Rekisteröi varmenne uudelleen

Millainen liittymän tarvitsee olla?

Mobiilivarmenteen voi kytkeä sekä kuluttaja- että yritysliittymiimme. Palvelu ei ole saatavilla prepaid-liittymiin.

Missä puhelinmalleissa Mobiilivarmenne toimii?

Mobiilivarmenne toimii useimmilla nykyisillä puhelimilla, joissa on vuoden 2016 alun jälkeen hankittu tai uusittu SIM-kortti. Puhelimen ei tarvitse olla älypuhelin. Voit kokeilla rekisteröintiä osoitteessa telia.fi/mobiilivarmenne. Järjestelmä kertoo, jos SIM-kortti ei tue Mobiilivarmennetta.

Toimiiko Mobiilivarmenne Yhteys Multin kanssa?

Mobiilivarmenteen voi liittää pääliittymään. Rinnakkaisliittymälle ei voi kytkeä Mobiilivarmennetta eikä sen kautta voi käyttää pääliittymän Mobiilivarmennetta.

Maksaako Mobiilivarmenteen käyttö ulkomailla?

Mobiilivarmenteen käytöstä ulkomailla laskutetaan ulkomaan tekstiviestihinnaston mukaisesti. Käytännössä mobiilivarmenteen käytössä saapuvia viestejä tulee yksi ja lähteviä viestejä on 1–3 kappaletta. Ulkomailla mobiilivarmenteen vasteajat voivat olla hieman hitaampia kuin Suomessa.

Kuka vastaa Mobiilivarmenteella tehtävistä asiointitapahtumista ja -tilanteista?

Palvelun käyttäjä eli liittymänhaltija vastaa kaikista mobiilivarmenteella tehdyistä sitoumuksista, sopimuksista, oikeustoimista ja maksuista.

Mitä henkilötietoja palveluntarjoajalle välitetään tunnistus- ja allekirjoitustapahtumien yhteydessä?

Sinusta välitetään palveluntarjoajalle turvallisesti ja luottamuksellisesti koko nimi (etunimet ja sukunimi) sekä SATU (sähköinen asiointitunnus). Joissakin tapauksissa sinusta voidaan välittää myös muuta tietoa, kuten HETU (henkilötunnus). Sinulle näytetään puhelimen näytöllä ennen tunnusluvun syöttämistä, mitä tietoja sinusta ollaan välittämässä palveluntarjoajalle. Jos et halua sinusta välitettävän henkilötietoja, voit keskeyttää tapahtuman.

Miten Mobiilivarmenteen tunnusluku vaihdetaan?

Tämä riippuu puhelinmallista:

  • iPhone: Asetukset > Puhelin > SIM-sovellukset > Mobiilivarmenne.
  • Android-puhelimet: Sovellukset > Telia > Mobiilivarmenne > Asetukset > Vaihda tunnusluku.
  • Windows Phone 7 -puhelimet: Asetukset > SIM-sovellukset > Näytä sovellukset > Mobiilivarmenne > Asetukset > Vaihda tunnusluku.
  • Windows Phone 8 -puhelimet: Asetukset > Matkapuhelinverkko > SIM-sovellukset.
  • Symbian-laitteet: Telia-valikossa puhelimen työpöydällä on alavalikko mobiilivarmenteen tunnusluvun vaihtoa varten.
Olen liittymän käyttäjä, mutta en omistaja. Voinko käyttää Mobiilivarmennetta?

Voit ottaa Mobiilivarmenteen käyttöön liittymässäsi myös silloin, jos olet liittymän käyttäjä mutta et omistaja.

Voiko yritys estää Telia Mobiilivarmenteen omistamissaan liittymissä?

Kyllä, yritys voi tehdä kieltopyynnön verkkolomakkeella tai yritysasiakaspalvelussa.

Viranomaisvalvonta

Telia Oyj:n mobiilitunnistuspalvelua valvova viranomainen on Viestintävirasto.

Viestintävirasto
PL 313
00181 HELSINKI
Käyntiosoite: Itämerenkatu 3 A, 00180 HELSINKI

Tiedot tunnistuspalvelun tarjoajasta

Telia Finland Oyj
Y-tunnus: 1475607-9
Pasilan asema-aukio 1, 00520 Helsinki
020401 (vaihde)
www.telia.fi

Arviointilaitosten suorittamat tarkistukset

Arvioimme ja valvomme tarjoamiemme palveluiden kokonaisuuden ja osien turvallisuutta jatkuvasti. Esimerkiksi Mobiilivarmenteessa käytetyn varmennepalvelimen toiminta auditoidaan vähintään vuosittain ulkopuolisen auditoijan toimesta. Hyväksymämme varmennepalvelimen auditoijan tulee olla Teliasta riippumaton, tunnettu ja hyvämaineinen alan yritys. Auditoijalta edellytetään riittävää asiantuntemusta ja perehtyneisyyttä varmennusliiketoiminnan auditointiin.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.