Tekstiviestiasetukset ja viestikeskus

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Tekstiviestit kulkevat matkapuhelinverkossa 160 merkin pituisina lähetyksinä. Jos kirjoittamasi viesti on pidempi, jokaisesta alkavasta 160 merkin osasta peritään yhden viestin hinta. Viesti toimitetaan kuitenkin yhtenäisenä vastaanottajalle.

Tekstiviestit kulkevat lähettäjältä vastaanottajalle viestikeskuksen kautta. Jotta tekstiviestejä voi lähettää, puhelimen viestiasetuksissa on oltava viestikeskuksen numero.

Tekstiviestin lähetyksen ja vastaanoton viive on normaalisti vain muutamia sekunteja. Jos vastaanottajan puhelin on kiinni tai katvealueella, viesti jää viestikeskukseen odottamaan toimittamista. Kun vastaanottajan puhelin on taas yhteydessä verkkoon, viestikeskus lähettää viestin perille. Viestit säilyvät viestikeskuksessa rajatun ajan.

Tekstiviestin lähettäjän puhelinnumero näkyy aina vastaanottajalle, eikä sen näkymistä voi estää.

Viestikeskuksen numero on +358 40 520 2000. Numero pitää olla tallennettu puhelimen viestiasetuksiin, jotta voit lähettää tekstiviestejä. Ohjeet tallentamiseen löydät puhelimesi käyttöohjeesta.

Tekstiviesti kulkee lähettäjältä vastaanottajalle viestikeskuksen kautta. Jos viesti ei pääse heti perille, viestikeskus yrittää toimittaa viestiä perille viesti voimassaoloajan verran. Jos tekstiviestiä ei ole saatu perille ja voimassaoloaika päättyy, viesti poistuu viestikeskuksesta. Voimassaoloajan laskeminen alkaa siitä, kun viestiä on yritetty ensimmäistä kertaa lähettää viestikeskuksesta vastaanottajalle.

  • Voimassaolon oletusaika on 72 tuntia eli kolme vuorokautta.
  • Voimassaoloaika voi olla enintään 168 tuntia eli  seitsemän vuorokautta. 
  • Joissain puhelimissa voit määritellä voimassaoloajan itse.
  • Ryhmätekstiviesteissä voimassaoloaika on aina 72 tuntia eli kolme vuorokautta.

Joissain tapauksissa puhelimen tehdasasetuksia käytettäessä lähetetyn viestin voimassaoloaika on hyvin lyhyt, vaikka asetusten mukaan aika olisi esim. kolme vuorokautta. Asia korjaantuu, kun muutat itse asetuksista voimassaoloaikaa.

Viestikeskus yrittää lähettää tekstiviestiä eteenpäin seuraavalla tavalla:

  • Aluksi viestikeskus yrittää lähettää tekstiviestejä 3 kertaa 1 minuutin välein.
  • Tämän jälkeen 6 kertaa 15 minuutin välein.
  • Lopuksi 28 kertaa 6 tunnin välein.

Lähetetystä viestistä veloitetaan vain kerran, vaikka lähetystä yritetäänkin useamman kerran. Viestistä veloitetaan, vaikkei sitä saataisi toimitettua perille.

Voit halutessasi saada lähettämästäsi tekstiviestistä kuittauksen, kun viesti on toimitettu vastaanottajalle. Tämä kuittaus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että vastaanottaja olisi lukenut viestin. Välitystiedot ilmaisevat ainoastaan sen, että lähettämäsi viesti on teknisesti mennyt perille.

Useimmissa puhelinmalleissa viestin välitystiedot voi asettaa päälle puhelimen viestiasetuksista.

Välitystiedot voi pyytää myös kirjoittamalla tekstiviestin eteen koodin:

*K#

Tekstiviestiä lähettäessä voit halutessasi laittaa viestin lähtemään vastaanottajalle vasta tietyn ajan kuluttua. Palvelun käyttö sisältyy viestin lähetyshintaan.

Voit viivästyttää lähetystä 1–168 tuntia, eli enintään seitsemän vuorokautta. Kaikki laitteet tukevat tätä palvelua. Jos haluat viivästyttää tekstiviestin lähetystä, kirjoita viestin alkuun:

*V x#

x kertoo viivästettyjen tuntien määrän, eli korvaa se haluamallasi tuntimäärällä. Lähettäjän vastaanottamassa viestissä näkyy kellonaikana aika, jolloin viestikeskus alun perin vastaanotti viestin.

Jos viestiä ei voitu toimittaa määrättynä ajankohtana, viestikeskus yrittää lähettää tämän jälkeen viestiä perille viestin voimassaoloajan.

Kun SIM-kortin muisti täyttyy, et pysty lähettämään ja vastaanottamaan viestejä. Poista tekstiviestejä, jotta saat vapaata tilaa puhelimen viestimuistiin. Tämän jälkeen voit taas vastaanottaa ja lähettää tekstiviestejä.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Liittymän vaihto operaattorilta toiselle eli numeronsiirto

Liittymien päivitys

Puhelinliittymän tai mobiilinetin irtisanominen

Mitä liittymän hintaan kuuluu?

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.