Saldopalvelut

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Tarjoamme kahta saldopalvelua, joiden avulla voit hillitä tai rajoittaa puhelimen käyttökuluja.

  • Saldovahdilla voit määrittää summan, jonka ylittymisestä tulee ilmoitus tekstiviestillä.
  • Käyttörajalla voit asettaa liittymälle seurantarajan yllättävän suurten puhelinlaskujen välttämiseksi. Saldokyselyllä saat tiedon sen hetkisestä saldosta.

Muistathan, että saldopalveluiden lisäksi voit määrittää liittymälle erilaisia estoja. Estojen avulla voit esimerkiksi rajoittaa soittamista, tekstiviestejä ja mobiilimaksuja palvelunumeroihin.

Tutustu liittymälle tehtäviin estoihin

Saldovahti-palvelussa voit määrittää summan, jonka ylittymisestä tulee automaattisesti ilmoitus tekstiviestillä. Voit esimerkiksi seurata perheen lasten puhelukulujen kertymistä: jos rajaksi on määritelty 20 € / laskutuskausi, sekä vanhempi että käyttäjä saavat rajan ylittyessä puhelimeensa ilmoituksen ylityksestä. Palvelu on maksuton.

Voit kytkeä liittymälle Saldovahti-palvelun Minun Teliassa.

Kytke Saldovahti

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
  2. Etsi matkapuhelinliittymä, johon haluat kytkeä saldovahdin ja paina sen kohdalla Hallinnoi tilausta -painiketta.
  3. Valitse Katso tarkka saldoerittely.
  4. Valitse Kytke saldovahti.
  5. Määritä haluttu saldoraja ja klikkaa Vahvista.

Voit asettaa summan 10 eurosta ylöspäin. Raja on laskutuskausikohtainen ja saat enintään yhden ilmoitusviestin laskutuskauden aikana. Voit muuttaa rajaa vähintään 1 eurolla, mikäli haluat asettaa Saldovahdin summaksi 10–99 €. Jos asetat Saldovahdin summaksi 100–1000 €, voit muokata rajaa 10 eurolla kumpaankin suuntaan. Palveluun voi myös liittää yhden ylimääräisen liittymän, johon ilmoitus saldorajan ylityksestä lähetetään. Palvelu ei rajoita liittymän käyttöä millään tavoin.

Saldovahti-palvelun lähettämät tiedot ovat suuntaa-antavia: kotimaanpuheluissa ja -tekstiviesteissä päivittymisviive on muutaman tunnin, kun taas palvelupuheluissa ja -tekstiviesteissä viive on pidempi. Ulkomaanpuhelut päivittyvät yleensä viimeistään viikon kuluessa, mutta viiveet voivat maa- tai operaattorikohtaisista eroista johtuen olla pidempiäkin.

Käyttöraja-palvelu on tarkoitettu satunnaisten yllättävän suurten puhelinlaskujen välttämiseen. Voit asettaa liittymälle 500, 1000 tai 1500 euron käyttörajan, joka tulee voimaan vuorokauden sisällä kytkentähetkestä. Käyttöraja-palvelu seuraa kaikkea liittymällä tapahtuvaa käyttöä. Ulkomaanpuhelut, palvelupuhelut ja -tekstiviestit päivittyvät seurantaan viiveellä, joten palvelu ei ole täysin reaaliaikainen.

Jos käyttöraja tulee täyteen, liittymän kaikki lähtevä liikenne (puhelut, viestit, netti) estetään, mukaan lukien soitot ilmaisnumeroihin sekä liittymän kuukausimaksuun sisältyvä käyttö. Liittymällä voi kuitenkin edelleen vastaanottaa puheluita ja viestejä kotimaassa sekä soittaa hätänumeroon 112.

Lähtevän liikenteen esto poistuu automaattisesti uuden laskutuskauden alkaessa. Liittymän omistaja voi myös poistaa eston soittamalla asiakaspalveluumme.

Palvelun tilaus, poisto ja muutokset onnistuvat asiakaspalvelumme kautta sekä Minun Teliassa. Käyttöraja-palvelu on maksuton.

Tilaa käyttöraja

Tekstiviesti-ilmoitukset

Liittymän käyttäjä saa tekstiviesti-ilmoituksia käyttörajan lähestyessä ja sen täyttyessä. Viestit lähtevät silloin, kun tietty raja saavutetaan eli mihin vuorokauden aikaan tahansa, kaikkina viikonpäivinä.

  • Kun käyttörajasta 80 % on käytetty, lähetetään ilmoitusviesti.
  • Kun käyttörajasta 100 % on käytetty, lähetetään ilmoitusviesti ja liittymälle asetetaan lähtevän liikenteen esto.
Käyttöraja-palvelu Multi-palvelun kanssa

Mikäli käytössäsi on älykellolle tarkoitettu Telia Yhteys Multi -palvelu, seuraa Käyttöraja-palvelu vain pääliittymän saldoa. Kun asetettu euromäärä tulee täyteen pääliittymällä, kytkeytyy käytön esto päälle sekä pääliittymälle että rinnakkaiskorteille.

Lähetä viesti SALDO (tai lyhyeen erittelyyn viesti SALDO L) numeroon 15400. Kyselyn hinta on 0,15 €/kpl.

Saldoerittelyn saat ruotsiksi viestillä SALDO S ja englanniksi viestillä SALDO E. Lyhyen Saldokyselyn voit tehdä ruotsiksi viestillä SALDO LS ja englanniksi viestillä SALDO LE.

Saldokysely on suuntaa-antava palvelu. Kotimaan puhelut ja tekstiviestit päivittyvät saldoosi muutaman tunnin viiveellä. Viihdepuheluissa sekä internetissä käytetyissä palveluissa viive voi olla pidempi. Ulkomaanpuhelut päivittyvät yleensä viimeistään viikon kuluessa, mutta viiveet voivat maakohtaisista eroista johtuen olla pidempiäkin.

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.