eSIM – laitteeseen sisäänrakennettu sähköinen SIM-kortti

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Useissa uusissa laitteessa on sisäänrakennettu SIM-kortin toiminnallisuus eli eSIM. eSIMin omaavaan laitteeseen ei tarvitse laittaa perinteistä muovista SIM-korttia, vaan liittymän voi aktivoida suoraan laitteeseen. Tästä ohjeesta löydät neuvot eSIMin käyttöön.

eSIM on yhteensopiva kaikkien myynnissä olevien kuluttaja- tai yritysliittymiemme sekä Telia Dot -liittymien kanssa. Varmista vain, että laitteessasi on eSIM-ominaisuus. eSIM tukee myös Mobiilivarmennetta.

Myös Yhteys Multi -rinnakkaisliittymät ovat saatavilla perinteisen SIM-kortin lisäksi eSIMille. Lue lisää Yhteys Multista eSIMillä

Tiesitkö, että toimme ensimmäisenä Suomessa kuluttaja-asiakkaiden saataville liittymät eSIM-tekniikalla? Samsung Galaxy Watch oli ensimmäinen verkossamme käyttöönotettu älylaite, jossa liittymä toimi eSIMillä. Olimme myös ensimmäinen suomalaisoperaattori, jonka Apple hyväksyi eSIM-kumppaniksi.

Tarkista laitteesi teknisistä tiedoista, tukeeko se eSIMiä. Jos tuki löytyy, voit edetä eSIMin hankkimiseen ja käyttöönottoon.

Puuttuuko laitteestasi eSIM-tuki?

Katso uusimmat eSIM-puhelimet
Katso uusimmat eSIM-tabletit
Katso uusimmat eSIM-älykellot

Jos sinulla ei ole vielä liittymää meiltä, tilaa se verkkokaupastamme, Telia Kaupasta tai asiakaspalvelustamme ja valitse tilauksen yhteydessä eSIM. Voit päivittää meiltä hankitulle liittymällesi eSIMin helposti Minun Teliassa liittymäsi tietojen kautta.

Huomioithan eSIMin hankkimisessa:

  • Laitteen on oltava käyttöönoton aikana yhteydessä nettiin. Jos kyseessä on puhelin, yhdistä se esimerkiksi wifiin. Jos kyse on älykellosta, yhdistä kello laitteiden parituksen jälkeen Bluetoothilla puhelimen jakamaan nettiyhteyteen.
  • Voit tilata ja aktivoida eSIMin kotimaassa tai ulkomailla.
  • SIM-kortin vaihto on maksullinen palvelu.
  • Olemassa olevalle liittymälle tehdyn eSIM-aktivoinnin jälkeen vanha SIM lakkaa toimimasta.
  • Jos käytät Mobiilivarmennetta, muistathan että se tarvitsee rekisteröidä uudelleen aina eSIMin tai SIM-kortin vaihtuessa.
eSIMin hankkiminen uudelle liittymälle itse
  1. Tilaa liittymä verkkokaupastamme ja valitse tilauksen yhteydessä eSIM.
  2. Saat tilaamisen yhteydessä QR-koodin, jonka avulla eSIM ladataan laitteelle.
  3. Seuraa liittymätilauksen ohjeita ja lue QR-koodi sillä laitteella, johon olet ottamassa eSIMiä käyttöön ja hyväksy eSIMin lataus laitteelle.
eSIMin hankkiminen nykyiselle liittymälle itse
  1. Kirjaudu Minun Teliassa.
  2. Avaa liittymäsi tiedot ja valitse Tilaa uusi SIM-kortti tai eSIM.
  3. Valitse SIM-kortin tyypiksi eSIM ja paina sitten Lähetä tilaus -nappia.
  4. Palaa liittymän hallinnointisivulle ja valitse nyt Aktivoi SIM-kortti tai eSIM.
  5. Seuraa sivulla näkyviä ohjeita, joiden avulla pääset ottamaan eSIMin käyttöön QR-koodilla.
  6.  Kun eSIM on ladattu QR-koodin avulla, paina vielä Lähetä tilaus -nappia.
  7. Valmista! eSIMin käyttöönoton myötä liittymän vanha SIM-kortti lakkaa toimimasta.
eSIMin hankkiminen asiakaspalvelun kautta

Voit hankkia eSIMin myös ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme, jolloin saat eSIMin lataamiseen ja aktivointiin tarvitun QR-koodin sähköpostiisi.

Kun haluat vaihtaa eSIMin laitteesta toiseen, toimi tämän ohjeen mukaan. Ensin uusi eSIM tilataan ja aktivoidaan, jonka jälkeen eSIM lakkaa toimimasta vanhassa laitteessa.

Huom! Jos käytät Mobiilivarmennetta, muista lopuksi rekisteröidä se uudelle eSIMille.

eSIMin vaihto onnistuu Minun Teliassa, mutta voit myös siirtää eSIMin suoraan Apple iPhonesta toiseen tai Samsung Galaxysta toiseen. Katso laitevalmistajien ohjeet:

eSIMin vaihto Minun Telian kautta
  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
  2. Avaa liittymäsi tiedot ja valitse Tilaa uusi SIM-kortti tai eSIM.
  3. Valitse SIM-kortin tyypiksi eSIM ja paina sitten Lähetä tilaus -nappia.
  4. Palaa liittymän hallinnointisivulle ja valitse nyt Aktivoi SIM-kortti tai eSIM.
  5. Seuraa sivulla näkyviä ohjeita ja lataa eSIM QR-koodin avulla sille laitteelle, jolla haluat käyttää liittymää. Huomioithan, että laitteen jolle olet ottamassa käyttöön eSIMiä, on oltava yhteydessä nettiin.
  6. Kun eSIM on ladattu, paina vielä Lähetä tilaus -nappia.
  7. Valmista! Uuden eSIMin käyttöönoton jälkeen liittymän vanha eSIM vanhassa laitteessa lakkaa toimimasta.

Voit vaihtaa eSIMistä perinteiseen fyysiseen SIM-korttiin tilaamalla sellaisen Minun Teliasta, asiakaspalvelustamme tai Telia Kaupasta. Huomioithan, että:

  • SIM-kortin vaihto on maksullista.
  • jos käytössäsi on Mobiilivarmenne, se tarvitsee rekisteröidä uudelleen uudelle SIMille.

Katso SIM-kortin tilausohjeet

Yhteys Multi -palvelu on saatavilla perinteisen muovisen SIM-kortin lisäksi eSIMille.

Yhteys Multilla voit käyttää puhelinliittymäsi numeroa rinnakkaisliittymänä kakkospuhelimessa, tabletissa tai älykellossa, jossa on paikka SIM-kortille tai tuki eSIMille. Yhdellä pääliittymällä voi käyttää jopa viittä rinnakkaisliittymää.

Huom: Telia Dot -liittymät eivät toistaiseksi tue älykelloja.

Katso ohje Yhteys Multin käyttöönottoon

Tutustu Yhteys Multin asiakastukiohjeisiin

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Yhteys Multi -rinnakkaisliittymät

Mitä liittymän hintaan kuuluu?

Liittymän vaihto operaattorilta toiselle eli numeronsiirto

Liittymän omistajan muutos

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.