Kuolleen läheisen liittymät ja palvelut

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille

Täältä löydät toimintaohjeita, jos menehtyneellä läheiselläsi on ollut meiltä liittymiä tai muita palveluita. Läheisen menettäminen on usein henkisesti rankkaa ja siihen liittyy myös monia käytännön asioita. Haluamme tehdä asioiden hoitamisesta kanssamme mahdollisimman helppoa.

Kun tieto asiakkaan menehtymisestä tulee Postilta meille, lähetämme omaisille tiedotekirjeen. Tiedote lähetetään edesmenneen henkilön osoitteeseen hänen nimellään. Kirjeeseen on listattu henkilön nimissä olleita palveluita ja löydät siitä niihin liittyviä toimintaohjeita.

Kirjeessä mainitut palvelut irtisanoutuvat automaattisesti noin kuukautta myöhemmin kirjeen päiväyksestä, jos niihin ei ole pyydetty muutoksia. Jos tiedät jo valmiiksi, että palveluihin tarvitaan muutoksia, voit olla meihin yhteydessä jo ennen kirjeen saapumista. Jos haluat, että kirjeessä mainitut palvelut irtisanoutuvat, sinun ei tarvitse tehdä mitään.

Huom:

  • Mahdollisia Telia Rahoitus ja Telia Laitesopimus -palveluita ei ole mainittu kirjeellä. Voit tiedustella niistä asiakaspalvelustamme. Lue lisää 
  • Jos läheiselläsi on ollut yrityspalveluita meiltä, otathan niistä yhteyttä yritysasiakkaiden asiakaspalveluun.
Palveluiden siirtäminen tai irtisanominen

Jos haluat siirtää tai irtisanoa palveluita, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme. Se onnistuu esimerkiksi kirjautumalla omilla tunnuksillasi Minun Teliaan ja avaamalla chatin. Voit myös soittaa tai tulla vierailemaan Telia Kaupassa.

  • Mieti valmiiksi, mitä haluaisit kullekin palvelulle tehtävän.
  • Jos tiedossasi on läheisesi asiakasnumero, se nopeuttaa asiointia. Löydät sen lähettämästämme kirjeestä, mutta se ei ole välttämätön.
  • Jos mobiililiittymä halutaan siirtää toisen henkilön nimiin, toimitamme tietyissä tapauksissa liittymään uuden sim-kortin.

Voit irtisanoa liittymiä päättymään joko heti tai viimeistään kuukauden kuluessa.

Kuolinpesän laskutus

Kuolemantapauksissa laskutus tapahtuu normaalin laskuaikataulun mukaisesti ja laskutamme liittymiä ja palveluita irtisanomispäivään asti.

Puoliso tai muu lähiomainen voi tarvittaessa hakea laskuille lisää maksuaikaa eli tehdä maksusopimuksen. Huomioithan, että Telia Rahoituksen laskuille ei voi hakea lisää maksuaikaa.

Laskut ovat kuolinpesän vastuulla. Jos kuolinpesä todetaan perunkirjoituksessa varattomaksi, maksamattomat laskut eivät jää kuolinpesän osakkaiden vastuulle. Toimita tällaisessa tapauksessa meille perukirja, josta käy ilmi kuolinpesän varattomuus. Peitäthän meille toimitettavasta perukirjasta kuolinpesän osakkaiden henkilötiedot. Voit toimittaa perukirjan meille palvelupyyntölomakkeella tai postitse osoitteeseen:

Telia asiakaspalvelu,
PL 0400,
65101 Vaasa

Kuolinpesänhoitaja voi tarvittaessa tiedustella asiakaspalvelustamme laskukopioita. Laskukopiot eivät kuitenkaan koskaan sisällä puheluerittelyjä yksityisyydensuojan vuoksi.

Telia Rahoitus ja Telia Laitesopimus

Rahoituksen ja Laitesopimuksen osalta prosessi poikkeaa muista palveluistamme.

Telia Rahoitus

Telia Rahoitus -palvelussa on kyse luotolla ja maksuajalla tehdyistä laiteostoksista. Sen vuoksi Telia Rahoitus -sopimusta ei voida irtisanoa samalla tavalla kuin esimerkiksi liittymää.

Telia Rahoituksen laskutus jatkuu myös kuolemantapauksissa, kunnes velka on maksettu kokonaan pois. Jos haluat tiedustella jäljellä olevan velan määrää, maksaa sen kokonaan pois tai vaihtaa laskujen toimitusosoitetta, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Telia Laitesopimus

Telia Laitesopimus tarkoittaa yhteishintaan ja määräaikaisella sopimuksella ostettua liittymää ja laitetta. Koska palveluun kuuluu laite, irtisanominen poikkeaa pelkän liittymän irtisanomisesta.

Laitesopimukseen kuuluvan liittymän voi tarvittaessa irtisanoa, jolloin laitteen jäljellä olevat kuukausimaksut veloitetaan loppulaskulla. Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme, niin hoidamme asian.

Onko laitteiden takuutodistuksia mahdollista saada?

Kuolinpesänhoitaja voi tiedustella asiakaspalvelustamme meiltä ostettujen laitteiden takuutodistuksia.

Mitä asiakastiedoille tapahtuu?

Säilytämme henkilötietoja vain niin kauan kuin on tarpeen Tietosuojalausunnossa määriteltyjen käyttötarkoituksien toteuttamiseksi, jollei lainsäädäntö muuta edellytä. Pääsääntöisesti tietojen tallennusaika on kolme vuotta asiakassuhteen päättymisestä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.