Zyxel NR5103 -reitittimen käyttöohjeet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille

Zyxel NR5103 Wireless Router on 5G-reititin, jonka avulla saat kotiisi käyttöön 5G-yhteyden. Tässä ohjeessa esittelemme laitteen ja käymme läpi sen ominaisuudet, käyttöönoton sekä ratkaisuja ongelmatilanteisiin.

Huomioithan, että 5G-kuuluvuus on toistaiseksi saatavilla vain rajoitetuilla alueilla, mutta laajennamme verkkoa vauhdilla.

Laitteen yläosan merkkivalot

  1. Virta
    Valo vilkkuu: Laite käynnistyy
    Valo palaa kiinteästi: Laite on käynnissä
    Punainen valo palaa: Virhetilanne
  2. SMS-viestit
    Valo palaa kiinteästi: Tekstiviestejä lukematta
    Valo vilkkuu: Postilaatikko täynnä
    Ei valoa: Ei uusia viestejä
  3. Signaalin voimakkuus
    Sininen valo: Hyvä yhteys
    Vihreä valo: Kohtuullinen yhteys
    Punainen valo: Heikko yhteys
    Punainen valo vilkkuu: Huono yhteys
    Ei valoa: Ei yhteyttä
  4. Internet
    Sininen valo: 5G-verkkoyhteys
    Vihreä valo: 4G-verkkoyhteys
    Punainen valo: Ei verkkoyhteyttä
  5. Wifi/WPS
    Valo vilkkuu: WPS-toiminto käynnissä
    Valo palaa kiinteästi: Wifi-verkko on päällä ja käytettävissä
    Valo ei pala: Wifi-verkko on pois käytöstä
Takapaneeli

  1. Ulkoisen antennin liitäntä
  2. INT/EXT – Antennin valinta; INT = Sisäiset antennit käytössä, EXT = Ulkoiset antennit käytössä
  3. LAN/WAN-portti
  4. LAN-portti
  5. USB-portti
  6. ON/OFF-nappi
  7. Virtaportti – liitä virtalähteeseen
  8. Reset-painike laitteen pohjassa
  1. Sijoita reititin avaralle paikalle mielellään ikkunan lähelle.
  2. Käännä reititin niin, että näet laitteen pohjan. Varmista, ettei laitteeseen ole vielä kytketty virtajohtoa.
  3. Aseta Micro-SIM-kokoinen SIM-kortti laitteen pohjassa olevaan SIM-kortin paikkaan.
  4. Kytke virtajohto laitteeseen ja verkkovirtalähteen pistokepää sähkörasiaan.
  5. Laitteen päällä olevat LED-valot syttyvät, kun virta on päällä. Laite alkaa hakemaan verkkoyhteyttä.

Wifi-verkon asetuksia, kuten verkon nimeä (SSID) ja salasanaa (password) pääset vaihtamaan reitittimen hallintasivustolta, jonne kirjaudutaan nettiselaimen kautta. Vaihtamalla nimeä ja salasanaa, tunnistat oman wifi-verkkosi helpommin. Katso tarkemmat ohjeet kirjautumiseen tämän ohjeen seuraavasta kohdasta.

Wifi-asetukset löytyvät reitittimen hallintasivulta seuraamalla polkua Network Settings > Wireless > General.

Voit tarkastella ja muuttaa reitittimen asetuksia hallintasivulta, jonne kirjaudutaan nettiselaimen kautta. Hallintasivulla voit esimerkiksi vaihtaa wifi-verkon nimen ja salasanan. Näin kirjaudut hallintasivulle:

  1. Yhdistä päätelaitteesi (esim. tietokone) reitittimeen verkkokaapelilla tai langattomasti wifillä.
  2. Avaa nettiselain ja kirjoita reitittimen hallintaisivun osoite 192.168.1.1 osoitekenttään.
    Jos linkin osoite ei toimi, katso reitittimen pohjasta hallintasivun oletusosoite ja salasana. Syötä osoite nettiselaimen osoitekenttään.
  3. Syötä käyttäjätunnus ja salasana niille varattuihin kenttiin ja paina sitten kenttien alapuolella olevaa Login-tekstiä.

Jos nettiyhteys toimii huonosti ja signaalin voimakkuuden merkkivalot kertovat heikosta signaalista, voit kokeilla lukita reitittimen käyttämään tiettyä verkkoa, esim. vain 4G:tä. Voit myös kokeilla alentaa käytettävää taajuutta, jolloin signaali yleensä vahvistuu ja yhteydestä tulee vakaampi.

Huom: Laite kannattaa lukita käyttämään 5G-verkkoa vain, jos 5G on saatavilla alueella. Tarkista tarvittaessa asia kuuluvuuskartasta.

  1. Kirjaudu laitteen hallintasivulle.
    Katso kirjautumisohjeet
  2. Etene hallintasivulla polkua Network settings > Broadband > Cellular Band.
  3. Valitse raksittamalla ne taajuudet, joita haluat laitteesi käyttävän ja paina Käytä. Jos et ole varma mitkä taajuudet toimivat, kokeile niitä yksitellen korkeimmasta taajuudesta matalimpaan eli aloita esimerkiksi Kaista 1:stä ja etene siitä kohti pienempiä taajuuksia.
     
    Kaistojen 4G-taajuudet menevät seuraavasti:
    Kaista 1 = 2100 MHz
    Kaista 3 = 1800 MHz
    Kaista 7 = 2600 MHz
    Kaista 20 = 800 MHz
    Kaista 28 = 700 MHz

Jos haluat käyttää kaksisuuntaista datayhteyttä, sinun täytyy luoda hallintasivun asetuksissa uusi APN-profiili. Lisäksi tarvitset liittymääsi lisämaksullisen Telia Yhteyspiste -palvelun.
 
APN-asetusta pääset muokkaamaan reitittimen hallintasivulta seuraamalla polkua Network settings > Broadband > Cellular APN > Modify.

Reitittimen ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä. Ne korjaavat ja tehostavat laitteen toimintaa ja niiden avulla laitteen tietoturva pysyy ajan tasalla. Joskus päivitykset tuovat reitittimen hallintasivustolle uusia ominaisuuksia tai ulkoasumuutoksia.

Meiltä hankittu Zyxel NR5103 hakee automaattisesti tarjolla olevat päivitykset, ellei tätä asetusta ole muutettu laitteen hallintasivulla. Suosittelemme pitämään automaattiset päivitykset aina päällä. Ohjelmistopäivityksiä tulee reitittimelle yöaikaan, joten laitetta ei kannata sammuttaa aina yöksi.

Tarkista reitittimen merkkivalojen toiminta ja kokeile sijoittaa reititin paremmalle paikalle, jos mahdollista. Hyvä paikka reitittimelle on avara ja lähellä ikkunaa.

Monet ongelmat ratkeavat, kun reitittimen palauttaa tehdasasetuksille. Se onnistuu painamalla laitteen pohjassa olevaa Reset-painiketta 10 sekuntia. Huomioithan, että tehdasasetuksien palautus nollaa kaikki reitittimen asetuksiin tekemäsi muutokset ja myös muut laitteesi tarvitsee yhdistää reitittimen jakamaan wifiin uudelleen. Wifi-asetukset löytyvät reitittimen hallintasivulta seuraamalla polkua Network Settings > Wireless > General.

  • Mitat: 132,5 x 134 x 230 mm
  • Paino: 1006 g
  • SIM-kortti: Micro-SIM
  • Liitännät:
    • 2 x LAN RJ-45 10/100/2500 Mbps (LAN2 konfiguroitavissa WAN)
    • 4 x Antenniliitin TS9 
    • USB-portti
  • Wifi 802.11 b/g/n/a/ac/ax 
  • 5G-verkkostandardi: 5G NR, 3GPP Rel 15 5G NR SA&NSA 
  • Verkkotaajuudet:
    • 5G: n1/n3/n5/n7/ n8/n20/n28/n41/n77/n78/n38/n40
    • 4G: LTE-FDD: B1/B3/B5/B7/B8/B18/B19/B20/B26/B28/B32
    • LTE-TDD: B34/B38 /B39/B40/B41/B42
  • Toimintalämpötila: Vain sisäkäyttöön
  • Maksimitehonkulutus: 48 W
  • Takuu: 24 kk
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Wifin ongelmatilanteet

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.