ZTE MC888B 5G-reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille

ZTE MC888B on reititin, jonka avulla saat kotiisi 5G-yhteyden. Tässä ohjeessa käymme läpi laitteen esittelyn, ominaisuudet, käyttöönoton sekä ratkaisuja ongelmatilanteisiin.

5G on toistaiseksi saatavilla rajoitetuilla alueilla, mutta laajennamme 5G-verkkoa vauhdilla. Tarkista alueesi tilanne

ZTE MC888B -reititin on ovaalin lieriön muotoinen. Toinen kapeista kaarevista sivuista on reitittimen etupuoli, ja siinä ovat merkkivalot. Laitteen takaa löytyvät WPS-painike ja liitäntäportit. Laitteen pohjassa pitkänmallisen luukun alla ovat SIM-korttipaikka ja reset-painike.

Etupaneeli

Etupaneelin merkkivalot selitettynä ylhäältä alas:

  1. Signaalin voimakkuuden valot – Mitä useampi valo kolmesta palaa, sitä vahvempi signaalin voimakkuus on. Valot eivät pala, jos signaalia ei ole tai SIM-korttia ei ole asennettu reitittimeen.
  2. Verkkoyhteyden valo
    • Punainen: Ei verkkoyhteyttä (tarkista SIM-kortti).
    • Sininen: 3G- tai 4G-yhteys on käytettävissä.
    • Valkoinen: 5G-yhteys on käytettävissä.
  3. Wifi-yhteyden valo
    • Päällä: Wifi toimii normaalisti.
    • Vilkkuu: WPS aktivoituu.
    • Ei valoa: Wifi-yhteys on pois päältä.
  4. Virtavalo
    • Päällä: Reitittimeen on kytketty virta.
    • Ei valoa: Reititin on sammutettuna.
Takapaneeli

Takapaneelin toiminnot selitettynä ylhäältä alas:

  1. WPS-painike – Aktivoi WPS-toiminto painamalla tätä näppäintä.
  2. RJ11-portti – Ei käytössä
  3. LAN-portti x 2 – Voit kytkeä omat laitteesi verkkokaapelilla näihin portteihin.
  4. Virtaportti – Liitä reititin tästä virtalähteeseen.
Pohja

Reitittimen pohjan toiminnot löytyvät pitkänomaisen luukun alta:

  1. SIM-korttipaikka – Käytä nano-kokoista SIM-korttia.
  2. Reset-painike – Voit tarvittaessa resetoida reitittimen painamalla Reset-painikkeen pohjaan noin 3 sekunniksi, jolloin laite palautuu tehdasasetuksille. Reset-painike on pienessä pyöreässä syvennyksessä ja sen painamiseen voi käyttää apuna esimerkiksi kynää.
  1. Valitse reitittimelle avara paikka ikkunan läheltä. Varmista, ettei reitittimeen ole kytketty vielä tässä vaiheessa virtajohtoa.
  2. Avaa reitittimen pohjassa oleva kansi (A). Aseta nano-kokoinen SIM-kortti paikoilleen. SIM-kortti on oikeassa asennossa, kun sen viistotettu kulma osoittaa kohti reitittimen takapaneelia (B).
  3. Kytke virtajohto reitittimeen ja verkkovirtalähteen pistokepää kotisi sähkörasiaan.
  4. Kun virta on kytketty, reitittimen päällä olevat LED-valot syttyvät. Reititin alkaa hakemaan verkkoyhteyttä.

 Langaton lähiverkko (WLAN eli wifi) on kätevä tapa käyttää kodin nettiyhteyttä langattomasti.

Wifin suojauksesta vastaa käyttäjä. Tässä laitteessa wifi on oletuksena suojattu nimellä ja salasanalla. Suojaamattomaan wifi-yhteyteen liittyy tietoturvariskejä, sillä silloin data kulkee yhteyden kautta salaamattomana ja siihen voi päästä käsiksi kuka vain verkon alueella oleva.

Wifin kirjautumistiedot

Langattoman verkon eli wifin nimen ja salasanan löydät reitittimen pohjassa olevasta tarrasta:

  • WiFi SSID: Langattoman verkon nimi
  • Key: Langattoman verkon salasana

Suosittelemme vaihtamaan wifin oletusnimen ja -salasanan itse keksimiisi. Voit tehdä muutoksen reitittimen hallintasivustolla.

Voit tarkastella ja muuttaa reitittimen asetuksia hallintasivulta, jonne kirjaudutaan päätelaitteen (esim. tietokone, tabletti) nettiselaimen kautta. Hallintasivulla voit esimerkiksi vaihtaa reitittimen jakaman wifi-verkon nimen ja salasanan.

Hallinta sivulle kirjautuminen
  1. Muodosta yhteys päätelaitteestasi reitittimeen verkkokaapelilla tai langattomasti wifillä.
  2. Avaa nettiselain ja kirjoita osoitekenttään reitittimen hallintasivun osoite 192.168.0.1

    Jos linkin osoite ei toimi, katso reitittimen pohjasta Device Manager Website -kohdasta laitehallinnan verkkosivun oletusmuotoinen osoite ja syötä se selaimen osoitekenttään. Sivuston kieliasetuksia voit vaihtaa oikeassa yläkulmassa olevasta valikosta.
  3. Syötä reitittimen pohjassa Password-kohdassa oleva salasana ja valitse Kirjaudu.

Tarkempia ohjeita asetuksien muokkaamiseen löydät alempaa tästä ohjeesta.

Jos wifi-yhteys pätkii tai hidastelee, voit kokeilla muokata wifi-asetuksia reitittimen hallintasivulta. Siellä voit myös vaihtaa wifi-verkon nimeä ja salasanaa tai erottaa 2,4 GHz ja 5 GHZ taajuudella toimivat verkot erilleen.

Voit käyttää reitittimen jakamaa wifi-yhteyttä 2,4 GHz ja 5 GHz taajuuksilla. Oletuksena laite käyttää molempia taajuuksia yhdessä samalla verkon nimellä (SSID). Jos ympäristössä esiintyy häiriöitä ja yhteys pätkii, voit kokeilla asettaa käytettäväksi vain 2,4 GHz. 2,4 GHz verkko on vakaampi, kun taas 5 GHz verkko tarjoaa lähtökohtaisesti paremman nopeuden.

Vinkki: Ohjeen kuvat ovat tietokonenäkymästä. Jos kirjaudut hallintasivulle puhelimella, sivu voi näyttää melko erilaiselta.

  1. Kirjaudu reitittimen hallintasivulle. Katso kirjautumisohje
  2. Valitse hallintasivun päävalikosta Wi-Fi ja sitten sen alta Verkon nimi (SSID). 

  3. Verkon nimi (SSID) -kohdasta voit erottaa 2,4 GHz ja 5 GHz taajuudella toimivat wifi-verkot erillisiksi verkoiksi poistamalla valinnan kohdasta Yksittäinen SSID.

  4. Perusasetukset-kohdasta voit määrittää 2,4 GHz ja 5 GHz verkoille omat nimet ja salasanat sekä vaihtaa verkon suojaustilaa.
  5. Lisäasetukset-välilehdellä voit muuttaa wifi-verkon kaistanleveyttä Kanavan kaistanleveys -kohdasta. Valitse kaistanleveydeksi ensisijaisesti 20 MHz tai 40 MHz, joilla yhteyden pitäisi olla vakaampi. Suuret kaistanleveydet 80 MHz / 160 MHz mahdollistavat paremmat nopeudet. Voit kokeilla vaihtaa myös Taajuus (kanava) -kohdan valintaa. Puhelimelle ladattavalla Wifi analyzer -sovelluksella voit kartoittaa, millä kanavalla olisi vähiten ruuhkaa.
  6. Tallenna lopuksi tekemäsi muutokset painamalla sinistä Käytä-painiketta.

Jos nettiyhteys toimii huonosti ja reitittimen signaalin voimakkuuden merkkivalot kertovat heikosta verkon signaalista, voit kokeilla lukita laitteen käyttämään tiettyä verkkoa (esim. vain 4G).

4G/5G-lukitus

Huom: Laite kannattaa lukita 5G-verkkoon vain, jos 5G-verkko on saatavilla alueella. Tarkista tarvittaessa asia kuuluvuuskartasta.

  1. Kirjaudu reitittimen hallintasivulle. Katso kirjautumisohje
  2. Valitse hallintasivun päävalikosta Verkko ja sen alta Mobiiliverkko.
  3. Verkon valinta -kohdasta voit lukita reitittimen käyttämään 4G- tai 5G-verkkoa. Jos haluat lukita 5G:hen, käytä valintaa 5G NSA.
Taajuuslukitus

Vaihtoehtoisesti voit valita yhteydelle käyttöön erikseen tietyt verkkotaajuudet. Taajuuslukitus tehdään hallintasivulla kehittäjäasetusten kautta.

  1. Kehittäjäasetuksiin pääset hallintasivuston päävalikon Järjestelmä-kohdasta. Kehittäjäasetuksiin kirjaudutaan hallintasivuston salasanalla.
  2. Kehittäjäasetuksissa valitse raksittamalla ne taajuudet, joita haluat reitittimen käyttävän.
  3. Jos et ole varma mitkä taajuudet toimivat, kokeile niitä yksitellen korkeimmasta taajuudesta matalimpaan ja etene siitä kohti pienempiä taajuuksia.

    Kaistojen taajuudet ovat seuraavat:
    Kaista 1 =  2100 MHz
    Kaista 3 =  1800 MHz
    Kaista 7 =  2600 MHz
    Kaista 8 = 900 MHz
    Kaista 20 =  800 MHz
    Kaista 28 =  700 MHz
    Kaista 78 = 3500 MHz
  4. Paina lopuksi sinistä Käytä-painiketta tallentaaksesi muutokset. Verkkoyhteys katkeaa tallentamisen jälkeen hetkeksi.

Jos haluat käyttää kaksisuuntaista datayhteyttä, sinun täytyy luoda hallintasivun asetuksissa uusi APN-profiili. Lisäksi tarvitset liittymääsi lisämaksullisen Telia Yhteyspiste -palvelun.

  1. Kirjaudu reitittimen hallintasivulle. Katso ohje kirjautumiseen
  2. Valitse hallintasivun päävalikosta Verkko ja sen alta Mobiiliverkko.
  3. APN valinta -kohdasta voit luoda uuden APN-profiilin tai vaihtaa profiilia.
  4. Valitse Manuaalinen-valinta ja paina näkyviin tulevasta kynän kuvakkeesta, jolloin pääset luomaan uuden APN-profiilin.
  5. Tee Lisää uusi -osiossa seuraavat muutokset:
    Profiilin nimi: Nimeä profiili (esim. "Opengate" tai "Telia yhteyspiste").
    Yhteyspiste: Kirjoita tähän "opengate".
    Aseta oletukseksi: Valitse tämä, jolloin profiili tulee käyttöön oletusprofiilina.
    Huom: Älä tee muutoksia näihin: Käyttäjänimi, Salasana, Todennus, PDP-laji.
  6. Paina lopuksi Tallenna-kohdasta tallentaaksesi muutokset.

Reitittimen ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä. Ne korjaavat ja tehostavat laitteen toimintaa ja niiden avulla laitteen tietoturva pysyy ajan tasalla. Joskus päivitykset tuovat reitittimen hallintasivustolle uusia ominaisuuksia tai ulkoasumuutoksia.

Meiltä hankittu ZTE MC888B hakee automaattisesti tarjolla olevat päivitykset, ellei asetusta ole muutettu laitteen hallintasivulla. Suosittelemme pitämään automaattiset päivitykset aina päällä. Ohjelmistopäivityksiä tulee reitittimelle yöaikaan, joten laitetta ei kannata sammuttaa aina yöksi.

Hallintasivulta kannattaa kuitenkin välillä käydä tarkistamassa päivitykset ja niiden asetukset:

  1. Kirjaudu reitittimen hallintasivulle. Katso ohje kirjautumiseen
  2. Valitse hallintasivuston päävalikosta Päivitä.
  3. Tarkista, että Päivitä automaattisesti -kohdassa on valittuna Käytössä. Tallenna mahdolliset muutokset klikkaamalla sinistä Käytä-painiketta.
  4. Tarkasta-painiketta painamalla voit selvittää, onko uutta päivitystä tarjolla. Jos ohjelmistopäivitys on saatavilla, lataa ja asenna se.

Nämä vinkit auttavat useimpiin ongelmatilanteisiin:

Tarkista reitittimen sijoittelu

Jos nettiyhteys on heikko tai pätkii, tarkista reitittimen merkkivalojen toiminta ja kokeile sijoittaa reititin paremmalle paikalle. Hyvä paikka mobiiliyhteyttä käyttävälle reitittimelle on avara ja lähellä ikkunaa. Hallintasivulta löytyy apukeino parhaan sijainnin löytämiseksi:

  1. Kirjaudu reitittimen hallintasivulle. Katso ohje kirjautumiseen
  2. Valitse hallintasivun päävalikossa Verkko ja sen alta Ensisijainen paikka.
  3. Painamalla Havaitse heti -painiketta laite aloittaa nykyisen sijainnin signaaliarvojen määrityksen. Jos tulos on erittäin hyvä tai hyvä, reitittimen paikka on hyvä. Muussa tapauksessa sijoita laite toiseen huoneeseen ja toista testi. 
Tehdasasetusten palautus

Monet ongelmat ratkeavat, kun reitittimen palauttaa tehdasasetuksille. Se onnistuu painamalla Reset-painiketta n. 3 sekuntia. Reset-painikkeen löydät pienetä pyöreästä syvennyksestä ja sen painamiseen voi käyttää apuna esimerkiksi kynää.

Huomioithan, että tehdasasetuksien palautus nollaa kaikki reitittimelle tehdyt muutokset ja päätelaitteet tarvitsee yhdistää wifiin uudelleen.

Ohjelmistopäivitykset

Ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä reitittimen suorituskyvyn, toimivuuden ja tietoturvan vuoksi. Tarkistathan ongelmatilanteissa, että reitittimellä on käytössä uusin ohjelmistoversio.

Näin tarkistat ohjelmistopäivitykset

  • Suoritin: Qualcomm X62
  • Mitat: 182 x 124 x 70 mm
  • Paino: 650 g
  • SIM-kortti: Nano-SIM
  • Liitännät:
    • 2 x 1 Gb LAN-portti
    • 1 x USB-C 3.1 (ei käytössä) 
    • 1 x 1 RJ11 portti (ei käytössä)
  • Wifi 802.11 b/g/n/a/ac/ax 2x2 MIMO 2.4 GHz ja 802.11 ac 2x2 MIMO 5 GHz
  • Max 31 päätelaitetta
  • 5G-verkkostandardi: 5G NR, 3GPP Rel 16 5G NR SA&NSA option 3X
  • Verkkotaajuudet:  
    • 5G: 3500 MHz (78), 700 MHz (28)
    • 4G: 2100 MHz, 1800 MHz, 2600 MHz, 900 MHz, 800 MHz, 700 MHz, 2600 MHz (B1/3/7/8/20/28/38) 
  • Toimintalämpötila: -20–55 °C, vain sisäkäyttöön
  • Maksimitehonkulutus: 15 W
  • Takuu: 24 kk
  • Virtalähde 12V 1.5A
  • Verkkokaapeli (1,5 m, valkoinen, CAT5a)
  • Pika-aloitusopas
  • Wifi-salasanan viivakooditarraa (3 kpl)
  • Pika-aloitusoppaan tarra (1 kpl)
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.