ZTE MC888 5G -reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille

ZTE MC888 on 5G-reititin, jonka avulla saat kotiisi käyttöön 5G-yhteyden. Tässä ohjeessa käymme läpi laitteen esittelyn, ominaisuudet, käyttöönoton sekä ratkaisuja ongelmatilanteisiin.

Huomioithan, että 5G-kuuluvuus on toistaiseksi saatavilla rajoitetuilla alueilla, mutta laajennamme verkkoa vauhdilla.

Tarkista 5G-verkon kuuluvuusalueet

ZTE MC888 -reititin on ovaalin lieriön muotoinen. Toinen kapeista kaarevista sivuista on reitittimen etupuoli, ja siinä ovat merkkivalot. Laitteen takaa löytyvät WPS-painike ja liitäntäportit. Laitteen pohjassa pitkänmallisen luukun alla ovat SIM-korttipaikka ja reset-painike.

Etupaneeli

Etupaneelin merkkivalot selitettynä ylhäältä alas:

  1. Signaalin voimakkuuden valot – Mitä useampi valo kolmesta palaa, sitä vahvempi signaalin voimakkuus on. Valot eivät pala, jos signaalia ei ole tai SIM-korttia ei ole asennettu reitittimeen.
  2. Verkkoyhteyden valo
    • Punainen: Ei verkkoyhteyttä (tarkista SIM-kortti).
    • Sininen: 3G- tai 4G-yhteys on käytettävissä.
    • Valkoinen: 5G-yhteys on käytettävissä.
  3. Wifi-yhteyden valo
    • Päällä: Wifi toimii normaalisti.
    • Vilkkuu: WPS aktivoituu.
    • Ei valoa: Wifi-yhteys on pois päältä.
  4. Virtavalo
    • Päällä: Reitittimeen on kytketty virta.
    • Ei valoa: Reititin on sammutettuna.
Takapaneeli

Takapaneelin toiminnot selitettynä ylhäältä alas:

  1. WPS-painike – Aktivoi WPS-toiminto painamalla tätä näppäintä.
  2. RJ11-portti – Ei käytössä
  3. LAN-portti x 2 – Voit kytkeä omat laitteesi verkkokaapelilla näihin portteihin.
  4. Virtaportti – Liitä reititin tästä virtalähteeseen.
Pohja

Reitittimen pohjan toiminnot löytyvät pitkänomaisen luukun alta:

  1. SIM-korttipaikka – Käytä nano-kokoista SIM-korttia.
  2. Reset-painike – Voit tarvittaessa resetoida reitittimen painamalla Reset-painikkeen pohjaan noin 3 sekunniksi, jolloin laite palautuu tehdasasetuksille. Reset-painike on pienessä pyöreässä syvennyksessä ja sen painamiseen voi käyttää apuna esimerkiksi kynää.
  1. Valitse reitittimelle avara paikka ikkunan läheltä. Varmista, ettei reitittimeen ole kytketty vielä tässä vaiheessa virtajohtoa.
  2. Avaa reitittimen pohjassa oleva kansi (A). Aseta nano-kokoinen SIM-kortti paikoilleen oikein päin. SIM-kortti on oikeassa asennossa, kun sen viistotettu kulma osoittaa kohti reitittimen takapaneelia (B).
  3. Kytke virtajohto reitittimeen ja verkkovirtalähteen pistokepää kotisi sähkörasiaan.
  4. Kun virta on kytketty, reitittimen päällä olevat LED-valot syttyvät. Reititin alkaa hakemaan verkkoyhteyttä.

Langaton lähiverkko (WLAN eli wifi) on kätevä tapa käyttää kodin nettiyhteyttä langattomasti.

Wifin suojauksesta vastaa käyttäjä. Tässä laitteessa wifi on oletuksena suojattu nimellä ja salasanalla. Suojaamattomaan wifi-yhteyteen liittyy tietoturvariskejä, sillä silloin data kulkee yhteyden kautta salaamattomana ja siihen voi päästä käsiksi kuka vain verkon alueella oleva.

Wifin kirjautumistiedot

Langattoman verkon eli wifin nimen ja salasanan löydät reitittimen pohjassa olevasta tarrasta:

  • WiFi SSID: Langattoman verkon nimi
  • Key: Langattoman verkon salasana

Suosittelemme vaihtamaan wifin oletusnimen ja -salasanan itse keksimiisi. Voit tehdä muutoksen reitittimen hallintasivustolla.

Voit tarkastella ja muuttaa reitittimen asetuksia hallintasivulta, jonne kirjaudutaan päätelaitteen (esim. tietokone, tabletti) nettiselaimen kautta. Hallintasivulla voit esimerkiksi vaihtaa reitittimen jakaman wifi-verkon nimen ja salasanan.

Hallintasivulle kirjautuminen
  1. Muodosta yhteys päätelaitteestasi reitittimeen verkkokaapelilla tai langattomasti wifillä.
  2. Avaa nettiselain ja kirjoita osoitekenttään reitittimen hallintasivun osoite 192.168.32.1. Jos linkin osoite ei toimi, katso reitittimen pohjasta Device Manager Website -kohdasta hallintasivun oletusmuotoinen osoite ja syötä se nettiselaimen osoitekenttään.
  3. Syötä reitittimen pohjassa Password-kohdassa oleva salasana ja valitse Login (Kirjaudu).

Tarkempia ohjeita asetuksien muokkaamiseen löydät alempaa tästä samasta ohjeesta.

Jos wifi-yhteys pätkii tai hidastelee, voit kokeilla muokata wifi-asetuksia reitittimen hallintasivulta. Siellä voit myös vaihtaa wifi-verkon nimeä ja salasanaa.

Voit käyttää reitittimen jakamaa wifi-yhteyttä 2,4 GHz ja 5 GHz taajuuksilla. Oletuksena laite käyttää molempia taajuuksia. Kaistanleveyden pienentäminen auttaa häiriöisessä ympäristössä wifi-yhteyttä toimimaan paremmin.

  1. Kirjauduttuasi reitittimen hallintasivulle valitse Wi-Fi-otsikon alta Asetukset.

    Vinkki: Ohjeen kuvat ovat tietokonenäkymästä. Jos kirjaudut hallintasivulle puhelimella, näyttää sivu melko erilaiselta. Voit valita ruudun alareunasta Tietokone, jolloin näkymä muuttuu tietokoneen kaltaiseksi.
  2. Ensisijainen SSID -välilehdellä voit halutessasi muokata verkon nimeä ja salasanaa. Valitse ylhäältä kohta Band Ohjaus: Ei käytössä, jos haluat muokata erikseen 2,4 Ghz ja 5GHz taajuksia (paina Käytä, niin verkot näkyvät erikseen). Verkon nimen vaihtaminen onnistuu kohdasta Verkon nimi (SSID) ja salasanan vaihtaminen kohdassa WLAN-salasana. Jos muutat jotain, muista painaa lopuksi sinistä Käytä-painiketta, jotta muutokset tallentuvat.
  3. Siirry Lisäasetukset-välilehdelle. Siellä voit muuttaa langattoman verkon kaistanleveyttä kohdasta Kanavan kaistanleveys. Valitse kaistanleveydeksi ensisijaisesti 20 MHz tai 40 MHz. Voit kokeilla vaihtaa myös Taajuus (kanava) -kohdan valintaa. Puhelimelle ladattavalla Wifi analyzer -sovelluksella voit kartoittaa, millä kanavista olisi vähiten ruuhkaa.

Jos nettiyhteys toimii huonosti ja reitittimen signaalin voimakkuuden merkkivalot kertovat heikosta verkon signaalista, voit kokeilla lukita laitteen käyttämään tiettyä verkkoa, esim. vain 4G:tä. Voit myös kokeilla alentaa käytettävää taajuutta, jolloin signaali yleensä vahvistuu ja yhteys paranee.

Huom: Laite kannattaa lukita käyttämään 5G-verkkoa ainoastaan, jos 5G-verkko on saatavilla alueella. Tarkista tarvittaessa asia kuuluvuuskartasta.

  1. Kirjaudu laitteen hallintasivulle.
  2. Kun olet hallintasivuston etusivulla, katkaise reitittimen nettiyhteys 2 Oma reititin -kohdan alta (keskimmäinen iso ympyrä). Kuvassa yhteys on jo kytketty pois päältä, eli OFF-tilaan (A).

    Vinkki: Ohjeen kuvat ovat tietokonenäkymästä. Jos kirjaudut hallintasivulle puhelimella, näyttää sivu melko erilaiselta. Voit valita ruudun alareunasta Tietokone, jolloin näkymä muuttuu tietokoneen kaltaiseksi.
  3. Kun yhteys on katkaistu, paina 2 Oma reititin -kohdasta ylempää Asetukset-nappia (B).
    Huom: Kun yhteys on katkaistu, hallintasivu saattaa pyytää kirjautumaan uudelleen.
  4. Avaa Yhteysasetukset-valikosta Verkon valinta -kohta.


    Verkon valinnassa voit lukita reitittimen käyttämään esimerkiksi vain 4G-verkkoa.
    Huom: Toistaiseksi verkkoa ei kannata lukita 5G SA -valintaan. Jos haluat lukita 5G:hen, käytä valintaa 5G NSA.
  5. Palaa Yhteysasetukset-valikkoon ja avaa sitten Kaistan valinta.

    Valitse raksittamalla ne taajuudet, joita haluat reitittimesi käyttävän ja paina Käytä. Jos et ole varma mitkä taajuudet toimivat, kokeile niitä yksitellen korkeimmasta taajuudesta matalimpaan eli aloita esimerkiksi Kaista 1:stä ja etene siitä kohti pienempiä taajuuksia.

    Kaistojen taajuudet menevät seuraavasti:

    Kaista 1 =  2100 MHz
    Kaista 3 =  1800 MHz
    Kaista 7 =  2600 MHz
    Kaista 8 = 900 MHz
    Kaista 20 =  800 MHz
    Kaista 28 =  700 MHz
    Kaista 78 = 3500 MHz

  6. Kun olet ottanut valitsemasi taajuudet käyttöön, palaa etusivulle (kohta 2.) ja kytke nettiyhteys takaisin päälle.
  7. Verkkolukitus on nyt valmis!

Jos haluat käyttää kaksisuuntaista datayhteyttä, sinun täytyy luoda hallintasivun asetuksissa uusi APN-profiili. Lisäksi tarvitset liittymääsi lisämaksullisen Telia Yhteyspiste -palvelun.

  1. Kirjaudu reitittimen hallintasivulle.
  2. Paina kohdan 2 Oma reititin (keskimmäinen ympyrä) alta 4G+-kohdasta Asetukset-painiketta.

    Vinkki: Ohjeen kuvat ovat tietokonenäkymästä. Jos kirjaudut puhelimella, näyttää sivu melko erilaiselta. Voit valita ruudun alareunasta Tietokone, jolloin näkymä muuttuu tietokoneen kaltaiseksi.
  3. Valitse Yhteysasetukset-valikosta Yhteyspiste.
  4. Tee Yhteyspiste-osiossa seuraaviin kohtiin muutokset:
    Tila: Valitse Manuaalinen
    Profiilin nimi: Nimeä profiili esim. "Opengate"
    Yhteyspiste: kirjoita tähän "opengate"

    Klikkaa lopuksi Aseta oletukseksi, jolloin profiili tallentuu ja tulee käyttöön oletusprofiilina.

Reitittimen ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä. Ne korjaavat ja tehostavat laitteen toimintaa ja niiden avulla laitteen tietoturva pysyy ajan tasalla. Joskus päivitykset tuovat reitittimen hallintasivustolle uusia ominaisuuksia tai ulkoasumuutoksia.

Meiltä hankittu ZTE MC888 5G hakee automaattisesti tarjolla olevat päivitykset, ellei tätä asetusta ole muutettu laitteen hallintasivulla. Suosittelemme pitämään automaattiset päivitykset aina päällä. Ohjelmistopäivityksiä tulee reitittimelle yöaikaan, joten laitetta ei kannata sammuttaa aina yöksi.

Hallintasivulta kannattaa kuitenkin välillä käydä tarkistamassa päivitykset ja niiden asetukset.

  1.  Kirjaudu reitittimen hallintasivulle.
  2. Valitse hallintasivuston etusivulta Lisäasetukset.

    Vinkki: Ohjeen kuvat ovat tietokonenäkymästä. Jos kirjaudut puhelimella, näyttää sivu melko erilaiselta. Voit valita ruudun alareunasta Tietokone, jolloin näkymä muuttuu tietokoneen kaltaiseksi.
  3. Valitse Päivitä-välilehti.
  4.  Tarkista, että Päivitä automaattisesti -kohdassa on valittuna Käytössä. Tallenna mahdolliset muutokset klikkaamalla sinistä Käytä-painiketta.
  5. Voit tarkistaa samalla, onko uusinta päivitystä tarjolla painamalla Tarkista-painiketta. Jos ohjelmistopäivitys on saatavilla, lataa ja asenna se.

Tarkista reitittimen merkkivalojen toiminta ja kokeile sijoittaa reititin paremmalle paikalle jos mahdollista. Hyvä paikka reitittimelle on avara ja lähellä ikkunaa.

Monet ongelmat ratkeavat, kun reitittimen palauttaa tehdasasetuksille. Se onnistuu painamalla Reset-painiketta n. 3 sekuntia. Huomioithan, että tehdasasetuksien palautus nollaa kaikki reitittimelle tehdyt muutokset ja päätelaitteet tarvitsee yhdistää wifiin uudelleen.

Ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä reitittimen suorituskyvyn, toimivuuden ja tietoturvallisuuden vuoksi. Tarkistathan ongelmatilanteissa, että reitittimellä on käytössä uusin ohjelmistoversio.

Näin tarkistat reitittimen ohjelmistopäivitykset

  • Suoritin: Qualcomm X62
  • Mitat: 182 x 124 x 70 mm
  • Paino: 650 g
  • SIM-kortti: Nano-SIM
  • Liitännät:
    • 2 x 1 Gb LAN-portti
    • 1 x USB-C 3.1 (ei käytössä) 
    • 1 x 1 RJ11 portti (ei käytössä)
  • Wifi 802.11 b/g/n/a/ac/ax 2x2 MIMO 2.4 GHz ja 802.11 ac 2x2 MIMO 5 GHz
  • Max 31 päätelaitetta
  • 5G-verkkostandardi: 5G NR, 3GPP Rel 16 5G NR SA&NSA option 3X
  • Verkkotaajuudet:  
    • 5G: 3500 MHz (78), 700 MHz (28)
    • 4G: 2100 MHz, 1800 MHz, 2600 MHz, 900 MHz, 800 MHz, 700 MHz, 2600 MHz (B1/3/7/8/20/28/38) 
  • Toimintalämpötila: -20–55 °C, vain sisäkäyttöön
  • Maksimitehonkulutus: 15 W
  • Takuu: 24 kk
  • Virtalähde 12V 1.5A
  • Verkkokaapeli (1,5 m, valkoinen, CAT5a)
  • Pika-aloitusopas
  • Wifi-salasanan viivakooditarraa (3 kpl)
  • Pika-aloitusoppaan tarra (1 kpl)
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Wifin ongelmatilanteet

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.