Viesti- ja puheluasetukset Android-puhelimelle

Puhelin hälyttää kerran ja sitten tuuttaa varattua. Saapuva tai vastaamaton puhelu ei näy. Puhelin ei toimi ulkomailla, vaikka liittymä on kunnossa. Kuulostaako tutulta? Kyse voi olla puhelimen asetuksista.
Tämä ohje on kuluttaja- ja yritysasiakkaille.

Tässä ohjeessa käydään läpi puheluihin, viesteihin ja yhteyksiin liittyviä puhelimen asetuksia Android-käyttöjärjestelmälle (Samsung, Huawei, Honor, Sony, Motorola, OnePlus, Xiaomi, Nokia, CAT, Asus ym.). Lisää helppoja, kuvallisia ohjeita puhelimen käyttöön löydät laitteiden käyttöohjeistamme. Henkilökohtaista apua puhelimen asetusten muokkaamiseen saat Telia Helpistä.

Huomaathan, että näkymissä saattaa olla eroja puhelinmallista ja Android-versiosta riippuen.

Toimi näin ongelmatilanteessa

  1. Käynnistä puhelin uudelleen.
  2. Jos uudelleenkäynnistys ei tepsinyt, tarkista mobiiliverkon häiriökartasta, onko alueellasi häiriötä.
  3. Jos häiriökartasta ei löytynyt häiriötä, katso apua alla olevista ohjeista.

Saatko puheluita siten, että soittajalle puhelu hälyttää kerran ja sitten tuuttaa varattua, saapuva puhelu ei näy tai puhelu hylkääntyy kokonaan? Katso siitä napauksessa olisiko näistä ohjeista apua.

Estotila

Puhelimen mallista ja käyttöjärjestelmän versiosta riippuen estotila

a) estää saapuvat puhelut, mutta jättää kuitenkin vastaanottajan puhelimeen vastaamattoman puhelun. Jos ominaisuus on päällä, näkyy puhelimen ylälaidassa ympyrä-kuvake jonka sisällä on viiva.

b) estää saapuvat puhelut kokonaan, etkä saa ilmoitusta saapuvasta puhelusta ja soittajalle puhelu katkeaa heti. Viestien osalta esto estää viestin saapumisen matkapuhelimeesi. 

Katso laitekohtaiset ohjeet estojen asettamiselle tai poistolle.

Puhelun automaattinen hylkäys

Automaattinen hylkäystila voi estää kaikki tulevat puhelut. Jos kaikki tulevat puhelut estyvät ja puhelimen ylälaidassa näkyy punaisen luurin kuva jonka vieressä A-kirjain sekä ympyrä-kuvake jossa viiva sisällä, on puhelimessa silloin päällä Automaattinen hylkäystila -asetus.

Ominaisuuden voit kytkeä pois päältä näin:

  1. Etene puhelimen asetuksissa polkua Asetukset > Puhelu > Automaattinen hylkäystila
  2. Laita täppä kohtaan Pois päältä.

Jos vain tietty henkilö ei saa puhelinnumeroosi yhteyttä, voi kyseessä olla Puhelun hylkäys -ominaisuus. Puhelun hylkäys -ominaisuuden voit tarkastaa puhelimesta näin:

  1. Etene puhelimen asetuksissa polkua Asetukset > Puhelu > Puhelun hylkäys -> Automaattisen hylkäyksen luettelo.
  2. Jos listassa näkyy numero, josta tulevia puheluita et haluaisi hylätä automaattisesti, paina roskakorin kuvaketta oikeasta ylälaidasta. Valitse estolistalta poistettava numero laittamalla rasti numeron kohdalle ja paina Valmis -painiketta.
  3. Puhelinnumero on nyt poistettu estolistalta ja puhelut saapuvat taas normaalisti.

Pelkkä puhelinnumeron poistaminen yhteystiedoista ei poista puhelinnumeroa estolistalta, joten esto pitää ottaa pois asetuksista.

Älä häiritse

Puhelimessa on Älä häiritse -toiminto,  joka löytyy etenemällä asetuksissa polkua Asetukset > Äänet ja värinä > Älä häiritse. Tämä mykistää saapuvat puhelut ja tarvittaessa myös viestit tai sovelluksista tulevat ilmoitukset.  

Verkkoasetusten nollaus

Jos puhelut eivät vieläkään toimi, nollaa puhelimesi verkkoasetukset. Katso laitekohtaiset ohjeet verkkoasetusten nollaukseen. 

Estotila

Voit estää puhelinnumeroita tekstiviestisovelluksen asetuksista. Estetystä numerosta lähetetyt viestit eivät enää saavu puhelimeesi.

Katso laitekohtaiset ohjeet estojen asettamiseen tai poistoon.

Roskapostisuodatin

Jos et saa tekstiviestejä tietystä numerosta, tarkista puhelimen asetuksista, ettei Roskapostisuodatin-toiminto ole päällä. Tietyn numeron viestit voidaan estää painamalla tekstiviestin lähettäjän nimeä pitkään pohjassa ja painamalla roskakorin vasemmalta puolella olevaa kuvaketta (ympyrä jossa viiva keskellä).

Löydät roskapostisuodattimen asetukset näin:

  1. Etene puhelimen asetuksissa polkua Asetukset > Viesti > Roskapostisuodatin
  2. Katso onko Roskapostisuodatin päällä vai pois päältä. Jos roskapostisuodatin on päällä, painamalla Lisää roskapostinumeroihin -kohdasta näet, onko jokin puhelinluettelosi numeroista estetty.

Ulkomailla puhelimesi käyttää mobiilidataa verkkovierailun eli roamingin kautta. Lähes kaikilla liittymillämme surffaat EU- ja ETA -alueilla huoletta liittymäsi datapaketin verran. EU- ja ETA -maiden ulkopuolella hinnoittelu on maakohtaista, johon onkin hyvä varautua tutustumalla Reissupaketti-palveluun. 

Jos puhelimesi asetuksissa dataverkkovierailu tai data roaming on estetty, puhelimen netti ei toimi ulkomailla. Roaming-esto estää puhelimen yhteydet ulkomailla kokonaan (myös puhelut ja viestit). Katso laitekohtaiset ohjeet roaming-estojen kytkentään ja poistamiseen.

Jos yhteys ulkomailla ei toimi, vaikka liittymän ja puhelimen dataverkkovierailu tai roaming on sallittuna, nollaa puhelimen verkkoasetukset ja käynnistä sitten puhelin uudelleen. Katso laitekohtaiset ohjeet verkkoasetusten nollaukseen.

Tee puhelimelle soft reset, jos epäilet että puhelimen ohjelmisto tai jokin käynnissä olevista sovelluksista aiheuttaa ongelmia puhelimen toimintaan. Soft resetin tekemisellä ei ole mitään negatiivisia vaikutuksia puhelimeen. Sitä kannattaa kokeilla ensiapuna, jos puhelin ei toimi normaalisti.

Soft reset on laitteen uudelleenkäynnistys (älypuhelimet, tabletit). Toimenpide sulkee kaikki sovellukset ja tyhjentää puhelimen välimuistin (RAM-muisti). Kaikki tallentamaton tieto katoaa soft reset -toiminnolla, mutta puhelimen muistiin tallennetut tiedot eivät häviä (kuvat, sovellukset, asetukset, puhelinnumerot jne) eli puhelimessa olevat tiedot eivät häviä soft resetillä.

Android-laitteissa soft reset tehdään painamalla samaan aikaan alas äänenvoimakkuuden painiketta ja virtapainiketta.

Tilanteita, joissa soft reset voi auttaa:

  • Et voi vastaanottaa teksti- ja kuvaviestejä
  • Et voi vastaanottaa puheluita
  • Et voi soittaa puheluita
  • Puhelin hidastuu
  • Et voi vastaanottaa sähköposteja
  • Ongelmia puhelimen äänien kanssa
  • Näyttö ei reagoi kosketukseen
  • Netti ei toimi puhelimessa
  • Ongelmia puhelimen ohjelmiston kanssa

Älypuhelimesi sisältää muitakin yhteyksiä kuin puhelut ja mobiilidatan. Jos tarjolla on langaton verkko eli wifi, voit yhdistää puhelimesi siihen ja käyttää nettiä sen kautta. Bluetoothin avulla voit yhdistää puhelimeen laitteita, jotka tukevat Bluetooth-yhteyttä, esim. kuulokkeet, kaiuttimet ja älykellot. 

Wifi voit kytkeä päälle puhelimen asetuksista. Aseta yhteys päälle ja valitse listasta haluamasi verkko ja paina verkon nimeä yhdistääksesi. Jos verkko on suojattu, syötä wifi yhteyden salasana ja paina Yhdistä. Puhelin muistaa jatkossa käytetyn yhteyden ja yhdistää siihen automaattisesti wifin ollessa päällä puhelimen asetuksissa. 

Ohjeet Bluetoothin käyttöön ja laitteiden yhdistämiseen löydät laitteiden käyttöohjeistamme.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Uuden puhelimen käyttöönotto ja tietojen siirto

Viesti- ja puheluasetukset iOS-puhelimelle

Matkapuhelinten käyttöohjeet

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Minun Telia

Minun Teliassa maksat laskut helposti, hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi, löydät puk-koodin, teet vikailmoituksen ja keskustelet asiakaspalvelun kanssa.

Kirjaudu selaimella
Tutustu Minun Telia -sovellukseen

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.