Telia X2 - Technicolor DGA4330 -reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Telia X2 -reitittimellä jaat laajakaistayhteyden käyttöön kodin laitteille. Lisäksi reititin toimii langattomasti yhdessä Telia Play -digiboksien Arris 4302W sekä Arris 5305 kanssa. Laitteeseen on saatavilla myös Smart Wifi -lisäpalvelu.

Telia X2 -reititin sisältää Ethernet-reitittimen, ADSL- ja VDSL2-modeemin, sekä WLAN-toiminnon (802.11n, 2,4 GHz ja 802.11ac, 5 GHz). Reitittimen jakama wifi-yhteys on valmiiksi suojattu.

Reititin on käytettävissä ADSL/VDSL-, Ethernet- ja valokuitukohteissa.

Etupaneeli

  1. Broadband (b) - Ilmaisee fyysisen linjayhteyden tilan, valo palaa kiinteästi yhteyden ollessa muodostettuna
  2. Internet (@) - Ilmaisee internetyhteyden tilan vihreällä valolla yhteyden ollessa OK, valo voi vilkkua tai palaa käytön aikana
  3. TV - Kuvastaa tv-palvelun toimintaa. Palaa kun tv-palvelu on käytössä.
  4. Voice - Ei käytössä
  5. WPS - Ilmaisee WPS-yhteyden tilan. Nappia painamalla WPS-paritus aktivoituu.
  6. Wifi - Langattomien yhteyksien merkkivalo (5 GHz ja 2,4 GHz). Toimii myös wifin on/off-painikkeena. Wifi sammuu, kun nappia painaa 5–30 sekuntia ja käynnistyy kun nappia painaa 5–30 sekuntia.

Takapaneeli

  1. 4 x LAN-/Ethernet-portti (keltainen) - Näihin voit liittää tietokoneen, Telia Play digiboksin tai muita laitteita
  2. WAN-portti (punainen) - jos olet Ethernet-liittymäasiakas, kytke verkkokaapeli tähän
  3. USB 3.0 -portti - Massamuistia varten (SAMBA ja DLNA tuettuina, tiedostojärjestelmistä: FAT32, NTFS, EXT2, EXT3, EXT4 ja HFS+)
  4. Reset-painike - Tehdasasetusten palautusnappi. Laite resetoituu 10 sekunnin painalluksella ja laitteen tulee olla käynnissä tätä tehdessä.
  5. Virtakytkin
  6. Virtaliitin - Kytke virtajohto tähän
  7. FXS-portti (vihreä) - Ei käytössä
  8. DSL-portti (harmaa) - jos olet ADSL/VDSL2-asiakas, liitä puhelinjohto tähän

Langaton lähiverkko (WLAN eli wifi) on kätevä tapa käyttää internetiin yhteydessä olevia laitteita ilman monimutkaisia kaapeleita tai johtosotkuja.

Katso ohje WLAN-verkkoon yhdistämisestä

Wifin suojauksesta vastaa käyttäjä. Tässä laitteessa wifi on oletuksena suojattu. Langattoman verkon nimi ja salausavain löytyvät laitteen pohjassa olevasta tarrasta. Suojaamattomassa wifissä kaikki liikenne siirretään salaamattomana ja verkkoon pääsee kuka tahansa verkon alueella oleva, jolla on wifi käytettävissään.

Wifi-verkon kirjautumistiedot

Käytössä olevan langattoman verkon nimi (Network Name) sekä WLAN-salausavain (Password) ovat laitteen pohjassa olevassa tarrassa tai erillisessä tarralapussa.

Voit muokata WLAN-verkon nimeä ja salasanaa laiteasetusten kautta.

Katso ohje laitteen asetuksiin kirjautumiseen

Simplified guided view: Suppeampi hallinta

Voit hallita langatonta verkkoasi sekä vaihtaa laitteen hallinnan salasanan.

Advanced Interface: Laajempi hallinta

  • Gateway - Tietoa laitteen ohjelmistoversiosta ym. tietoa laitteesta. Täältä voit myös käynnistää reitittimen uudestaan tai palauttaa sen tehdasasetukset.
  • Broadband - Laitteen kiinteän yhteyden tilan tiedot
  • Internet Access - Onko laite yhteydessä internettiin, IP-osoite, ym. tietoa
  • Wireless - Langattoman verkon hallinnointi
  • Local Network - Lähiverkon hallinnointi ja tarkastelu
  • Devices - Mitä laitteita on kytkettynä langattomasti ja kaapelilla
  • WAN Services - Porttiohjaukset ja UPnP
  • Firewall - Palomuurin taso
  • Diagnostics - Yhteyksien diagnostiikkatyökalut
  • Content Sharing - Tiedostonjaon asetukset
  • Parental Control - Lapsilukon asetukset
  • VPN Server - VPN-yhteyden määrittäminen suoraan reitittimeen
  • Bridge ETH port 4 - asettaa LAN4-portin siltaavaan tilaan ollessaan päällä. Tämä voi auttaa, jos käytät omaa langatonta reititintä palvelureitittimen perässä tai sinulla on ongelmia verkkopelaamisen kanssa.
WLAN-asetusten muuttaminen
  • Laitteessa käytettävät WLAN-standardit ovat 802.11b/g/n (2,4 GHz) ja 802.11a/n/ac (5 GHz).
  • Valitse Advanced Interface ja sieltä Wireless muokataksesi langatonta verkkoa ja muuttaaksesi asetuksia.

Katso ohje WLAN-verkon nimen tai salasanan vaihtamiseen

Interface

  • Enabled - Tästä valitset, onko WLAN-verkko käytössä vai pois käytöstä
  • Frequency Band - Langattoman verkon taajuus
  • MAC address - MAC-osoite
  • Speed - Nopeus (Mbit/s)

Access Point

  • SSID Name – Langattoman verkon nimi, jonka voit vaihtaa halutessasi.
  • Security mode – WPA2 PSK
  • Wireless Password – Langattoman verkon salasana/salausavain, jonka voit vaihtaa halutessasi.
  • WPS – ON/OFF
  • WPS AP PIN Code – Reitittimen WPS PIN-koodi
  • WPS Device PIN Code – WPS:n PIN-koodi päätelaitetta varten
  • WPS PBC – WPS-parituksen aktivointipainike
  • Band Steering Enabled – Kun tämä on päällä, näkyy vain yksi langaton verkko molemmille langattoman verkon taajuuksille (2,4 GHz ja 5 GHz). Silloin 5 GHz taajuuden nimi ja salasana ovat samat kuin 2,4 GHz taajuudella. Verkkoon yhdistettävät laitteet päättävät itse kumpaa taajuutta käyttävät.

QR Code

  • Generate QR Code – Generoi QR-koodi
  • Cancel/Save – Peru tai tallenna asetukset

Ongelmatilanteissa laitteen tehdasasetusten palautus voi auttaa. Huomaathan, että tekemäsi muutokset laitteen asetuksiin poistuvat tämän toimenpiteen tehtyäsi.

Resetointi tapahtuu painamalla Reset-nappia noin 10 sekunnin ajan ja vapauttamalla painike. Jos resetointi onnistui, laitteen kaikki valot sammuvat hetkeksi. Hetken päästä broadband-, internet-, WPS- ja wifi-valot syttyvät oranssina, loput vihreänä.

Huom! Jos painat Reset-painiketta liian pitkään, mitään ei tapahdu.

Reitittimien ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä. Ne korjaavat ja tehostavat laitteen toimintaa ja niiden avulla laitteen tietoturva pysyy ajan tasalla. Joskus päivitykset tuovat reitittimen hallintasivustolle uusia ominaisuuksia tai ulkoasumuutoksia.

Meiltä hankittu Telia X2 -reititin hakee automaattisesti tarjolla olevat päivitykset, ellei tätä asetusta ole muutettu laitteen hallintasivulla. Suosittelemme pitämään automaattiset päivitykset aina päällä. Ohjelmistopäivityksiä tulee yöaikaan, joten laitetta ei kannata sammuttaa aina yöksi.

Wifi-yhteyden muodostaminen ei onnistu

Jos wifi-yhteyden muodostamisessa on ongelmia, voit koittaa muokata reitittimen WLAN-asetuksia seuraavasti. (Huom! Ethän muuta asetuksia, jos et ole varma mitä olet tekemässä.)

Telia Play digiboksia ei voi yhdistää WPS-toiminnolla, mutta voit yhdistää boksin reitittimeen verkkokaapelilla tai langattomasti näin:

  1. Mene nettiselaimella osoitteeseen 192.168.1.1 (reitittimen hallintasivulle).
  2. Kirjaudu sisään. Käyttäjätunnus on Administrator ja se on esitäytettynä. Reitittimen pohjasta löytyy Access Key, joka syötetään kohtaan Your Password.
  3. Valitse asetuksista Advanced Interface.
  4. Valitse Wireless.
  5. Napsauta Bandsteering pois päältä, eli off-asentoon.
  6. Yhdistä Telia Play boksi reitittimen wifi-verkkoon.

Ongelmia verkkopelaamisen kanssa

Verkkopelaamisen tökkiminen tai toimimattomuus johtuu monesti reitittimen ominaisuuksista. Ongelmaan on onneksi useampi mahdollinen ratkaisu. Tarkista reitittimestä seuraavat asetukset: 

UPnP

UPnP-toiminto avaa liikenteen dynaamisesti peli- ja sovelluspalvelimille. Jos verkkopelaaminen tökkii, tarkista laitteen hallinnasta että UPnP on sallittu.

Avaa Advanced Interface -näkymästä WAN Services -asetukset ja ylhäältä Advanced Settings. Varmista, että UPnP-asetus on Enabled-tilassa.

Porttiohjaus

Porttiohjauksia laitteelle voi tehdä myös WAN Services -asetuksista. Tarvittavat tiedot asetusten tekemiseen saat pelin valmistajalta. Jos porttiohjauksien tekeminen ei onnistu, saat tarvittaessa apua Telia Helpistä.

LAN4 portin siltaus (bridge)

Jos porttiohjaukset eivät auttaneet tai haluat kytkeä oman reitittimen Telia X2 -reitittimen rinnalle, voit halutessasi sillata laitteen LAN4-portin. Kun siltaus on tehty, kytke reitittimesi, tietokoneesi tai pelikonsolisi LAN4-porttiin verkkokaapelilla. Siltaus toimii vain LAN4-portista verkkokaapelilla.

Aktivointi onnistuu laitteen hallintasivulta. Valitse Advanced Interface ja Bridge ETH port 4 -asetus löytyy näkymästä viimeisenä. Klikkaa asetuslaatikkoa ja aktivoi palvelu avautuvasta ikkunasta. Aktivoinnin jälkeen reititin käynnistyy uudelleen.

Huomioithan, että sillatun portin kautta yhteyttä käytettäessä vastaat itse laitteidesi tietoturvasta, sillä kytketty laite on suoraan internetissä ilman palomuuria. Lisäksi Telia Play laajakaistan digiboksi ei enää toimi tästä portista siltauksen jälkeen.

Kiinteällä laajakaistalla on käytössä 5* dynaamista julkista IP-osoitetta, joista X2-reititin vie yhden. Sillatun LAN4-portin yhteyden kautta voi saada maksimissaan 4 laitetta julkisen IP-osoitteen yhtä aikaa. 

*Yhteys kotiin kiinteä 5G -liittymällä on vain 1 julkinen IP-osoite, joka on varattu käytössä olevalle X2-reitittimelle.

4x4 MIMO 2.4 GHz Wi-Fi-ominaisuudet 

  • SGi
  • STBC
  • 20/40 MHz

4x4 MIMO 5 GHz Wi-Fi-ominaisuudet 

  • SGi
  • STBC
  • LDPC (FEC)
  • OCAC
  • TPC
  • MU-MIMO
  • 20/40/80/160 MHz

Muut ominaisuudet:

  • Wifi-yhteys valmiiksi suojattuna: Laitteen lähettämän verkkonimen (SSID) ja tarvittavan suojausavaimen löydät laitteen pohjassa olevasta tarrasta
  • WPS-toiminto
  • LAN4-portin siltaustoiminto hallinnasta käsin esim. pelaamista varten
  • USB 3.0
  • Technicolor DGA4330 -reititin
  • Virtajohto
  • Ethernet-verkkokaapeli
  • Puhelinkaapeli

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.