Technicolor CGA4233 -kaapelimodeemin käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille

Tältä sivulta löydät Technicolor CGA4233 -kaapelimodeemin käyttöohjeen.

Etupaneeli

  1. Power – Palaa vihreänä, kun laitteessa on virta päällä.
  2. Wi-Fi-valo ja -painike – Painikkeella voit laittaa wifi-verkon jakamisen päälle tai pois.
    Palaa vihreänä, kun wifi on aktiivinen.
    Vilkkuu vihreänä, kun wifi-yhteyden kautta liikkuu tietoa.
    Valon on pois päältä, jos wifi on pois käytöstä.
  3. WPS-valo ja -painike – WPS-toiminnolla voit liittää laitteesi wifiin ilman salasanaa. Sitä varten sinun tarvitsee hetkeksi aktivoida WPS-toiminto kummastakin laitteesta. Modeemin valo vilkkuu vihreänä, kun WPS on aktiivinen.
  4. @
    Vilkkuu vihreänä tai punaisena, kun modeemi hakee verkkoyhteyttä.
    Palaa kiinteästi vihreänä, kun verkkoyhteys toimii.
    Palaa kiinteästi punaisena, kun verkkoyhteyden muodostaminen ei onnistu.
  5. Puhelin (ei käytössä)
Takapaneeli

  1. Virtaliitin – Yhdistä pakkauksessa mukana ollut virtajohto tähän.
  2. Virtakytkin – Kytke modeemi päälle tai pois irrottamatta virtajohtoa.
  3. Koaksiaalikaapelin F-liitin – Liitä koaksiaalikaapeli eli antennikaapeli tähän.
  4. Ethernet LAN 1–4 – Voit yhdistää esim. tietokoneesi Ethernet-kaapelilla tähän liittimeen.
  5. USB – Voit esimerkiksi liittää ulkoisen kovalevyn tähän, jolloin laite toimii verkkolevynä.
  6. VOIP 1 & 2 -portit (ei käytössä)
  7. Reset-painike
    Hetkellinen painaminen katkaisee laitteesta virran ja käynnistää sen sitten uudelleen.
    Yli 10 sekunnin yhtäjaksoinen painallus palauttaa laitteeseen tehdasasetukset.
  1. Kytke modeemi antennikaapelilla kiinni kotisi TV-pistokkeeseen.

    a. Voit käyttää pakkauksen mukana tullutta antennihaaroitinta kytkeäksesi television ja modeemin samaan TV-pistokkeeseen.
    b. Jos asunnossa on multimediarasia, kytke modeemi sen data-liittimeen.
  2. Varmista virtakytkimestä, että modeemi on pois päältä. Kytke sitten virtajohto pistorasiaan.
  3. Laita modeemiin virrat päälle virtakytkimestä.
  4. Yhteys on käyttövalmis, kun laitteen Power- ja @-merkkivalot palavat kiinteästi vihreänä.
  5. Liitä tietokone modeemin Ethernet-porttiin verkkokaapelilla tai yhdistä tietokone modeemin langattomasti wifillä.

Huom! Kun modeemi on kytketty verkkoon ensimmäistä kertaa ja se on löytänyt oikeat liikennöintitaajuudet, se hakee seuraavaksi päivityksen verkosta. Päivitykseen menee 15–60 minuuttia, jonka jälkeen modeemi käynnistyy uudestaan. Vasta sen jälkeen yhteys on käytettävissä.

Hallintasivulle kirjautuminen
  1. Avaa nettiselain (esim. Google Chrome, Mozilla Firefox tai Opera) ja mene sillä hallintasivustolle. Jos linkki ei toimi, kirjoita nettisivun osoitteeksi: http://192.168.0.1
  2. Kirjaudu hallintasivulle käyttäjänimellä ja salasanalla, jotka löydät modeemin pohjan tarrasta kohdista Username ja Password. Syötä ne hallintasivun kirjautumisnäkymässä ja paina nuolipainiketta. Jos olet aikaisemmin luonut uuden tunnuksen tai salasanan, niin kirjaudu niillä sisälle.

Vinkkejä:

  • Jos langattoman yhteyden muodostaminen ei onnistu, liitä tietokone verkkokaapelilla modeemiin ja kokeile uudestaan.
  • Jos et muista aikaisemmin luotuja tunnuksia, niin laitteen voi palautta tehdasasetuksille painamalla Reset-painiketta vähintään 10 sekuntia. Sen jälkeen voit taas käyttää modeemin pohjassa olevaa käyttäjätunnusta ja salasanaa.
Hallintasivun salasanan vaihtaminen
  1. Sisäänkirjautumisen jälkeen valitse kohta Administration sivun ylälaidasta.
  2. Täytä nykyinen salasana Current Password -kohtaan.
  3. Keksi uusi salasana ja kirjoita se New Password -kenttään sekä Re-enter New Password -kenttään.
  4. Paina sivun oikeasta alalaidasta Save-painiketta tallentaaksesi uuden salasanan.

Kaapelimodeemin pohjassa olevasta tarrasta löydät wifi-verkon nimen ja salasanan. Sama nimi ja salasana ovat käytössä 2,4 GHz ja 5 GHz verkoille. Voit muokata wifi-verkon nimeä ja salasanaa laitteen hallintasivulla.

  • SSID = wifi-verkon nimi
  • WIFI password = wifi-verkon salasana

Huom: Joissain laitteissa tarraan merkitty wifi-verkon nimi (SSID) on vaillinainen ja sen alusta puuttuvat kirjaimet ”TCH”. Tässä tapauksessa syötä wifin nimi kirjoittamalla "TCH" sekä laitteen tarraan merkitty SSID.


Langattoman verkon tiedot laitteen pohjasta löytyvästä tarrasta.

WPS-toiminnolla wifiin yhdistäminen

WPS:n avulla liität laitteen wifiin ilman salasanan täyttämistä. Voit käyttää WPS-toimintoa, jos päätelaitteesi tukee sitä.

WPS Windows 10 -käyttöjärjestelmällä

Löydät WPS-toiminnon Windows 10 -käyttöjärjestelmästä avaamalla työpöydän oikeasta alakulmasta ja klikkaamalla wifi-verkon painiketta. Valitse tarjolla olevista verkoista se, jonka nimi täsmää modeemin pohjan tarran SSID-tietoon. Laita ruksi kohtaan Yhdistä automaattisesti ja paina Yhdistä-painiketta. Käyttöjärjestelmä kysyy suojausavainta, mutta käy sen sijaan painamassa kaapelimodeemin WPS-painiketta yhdistääksesi laitteen wifi-verkkoon.

Suosittelemme käyttämään laitetta ensisijaisesti reitittävässä tilassa (Router mode), jolloin sen palomuuri suojaa sisäverkossa olevia laitteita. Laitteen asettaminen siltaavaan tilaan saattaa auttaa tilanteissa, joissa esimerkiksi verkkopeli ei toimi tai haluat testata yhteyden toimintaa ilman modeemin palomuuri- ja NAT-asetuksia.

Huomioithan, että kuluttajaliittymiin jaetaan ainoastaan 5 julkista IP-osoitetta. Reitittävässä tilassa oleva laite jakaa yhden näistä IP-osoitteista useammalle sisäverkon laitteelle, kun vastaavasti sillatussa tilassa laite antaa jokaiselle sisäverkon laitteelle oman julkisen IP-osoitteen. Tämä tarkoittaa siis sitä, että sillatun modeemin kautta verkossa voi olla enintään viisi laitetta kerrallaan.


Laitteen asetukset reitittävässä tilassa.

Siltauksen voi laittaa päälle modeemin hallintasivulla:

  1. Valitse oikeasta yläkulmasta Connection-valikko.
  2. Valitse alapuolelle avautuvasta valikosta WAN.
  3. Vaihda Working Mode -kohdasta Router Mode -valinnan tilalle Bridged Only.
  4. Tallenna muutokset valitsemalla Save oikeasta alareunasta.
  5. Käynnistä modeemi uudelleen.

Saat laitteen takaisin reitittävään tilaan palauttamalla reitittimen tehdasasetuksille painamalla Reset-painiketta yhtäjaksoisesti 10 sekuntia.

Modeemien ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä. Ne korjaavat ja tehostavat laitteen toimintaa ja niiden avulla laitteen tietoturva pysyy ajan tasalla. Joskus päivitykset tuovat modeemin hallintasivustolle uusia ominaisuuksia tai ulkoasumuutoksia.

Meiltä hankittu Technicolor CGA4233 -modeemi hakee automaattisesti tarjolla olevat päivitykset, ellei tätä asetusta ole muutettu laitteen hallintasivulla. Suosittelemme pitämään automaattiset päivitykset aina päällä. Ohjelmistopäivityksiä tulee modeemille yöaikaan, joten laitetta ei kannata sammuttaa aina yöksi.

Monet ongelmat ratkeavat, kun käynnistät modeemin uudelleen. Jos se ei auttanut, tutustu alla kerrottuihin yleisiin ongelmatilanteisiin ratkaisuineen. Lisäksi kannattaa tutustua kaapelilaajakaistan ongelmatilanteisiin, jotka auttavat selvittämään onko ongelma modeemissa, muissa laitteissa vai kaapeliverkossa.

Laitteen sijoittelu huoneistossa

Yleisin syy langattoman yhteyden heikkoon laatuun on modeemin huono sijoittelu nettiä käyttäviin laitteisiin nähden. Modeemia ei kannata sijoittaa esimerkiksi sähkökaappiin tai huoneiston kauimmaiseen nurkkaan. Monikerroksisiin tai isoihin huoneistoihin voi olla tarpeen hankkia erillinen langaton toistin jatkamaan yhteyttä tilaan, johon kuuluvuus olisi muuten heikko. Sijoittelussa kannattaa huomioida myös fyysiset esteet, kuten seinät ja peilit.

5 GHz ja 2,4 GHz wifi-verkot

Technicolor CGA4233 -kaapelimodeemissa on 2,4 GHz ja 5 GHz langattomat verkot, joilla on oletuksena käytössä yhteinen nimi (SSID). Päätelaite (läppäri, puhelin, tabletti jne.) pyrkii automaattisesti valitsemaan käyttöön parhaiten toimivan verkon. Joskus automaattinen valinta kuitenkaan ei ole paras, koska 2,4 GHz ja 5 GHz taajuuksien toiminnassa on eroja. Esim. 2,4 GHz taajuuden kantavuus on parempi, kun taas 5 GHz verkko voi tarjota paremman nopeuden. Jos langaton yhteys ei toimi oletusasetuksilla, kokeile eri taajuuksia.

Kokeillaksesi eri taajuuksia, sinun tarvitsee ensin vaihtaa oletusasetus pois, eli erottaa 2,4 GHz ja 5 GHz verkot omille nimilleen. Sen jälkeen voit valita päätelaitteella, kumpaa taajuutta käytetään. Huomioithan, että vanhemmat laitteet eivät välttämättä tue 5 GHz verkkoa, jonka vuoksi sitä ei tule näkyville.

  1. Kirjaudu modeemin hallintasivulle.
  2. Valitse Wireless-valikon alta Radio.
  3. Laita 2.4GHz Wireless Network -otsikon alla Wireless Interface ja SSID Broadcast -kohdissa olevat liukukytkimet päälle. Toista sama 5GHz Wireless Network -otsikon alla.
  4. Nimeä verkot 2,4 GHz Wireless Network ja 5 GHz Wireless -otsikoiden alla olevaan Network Name -kohtaan. Voit vaikkapa keksiä verkolle nimen ja laittaa loppuun taajuuden, esim. ”Kotinetti_5GHz”.

    Vinkki: Voit vaihtaa tässä myös wifi-verkon salasanan kohdasta Network Password.
  5. Klikkaa Save.
  6. Yhdistä laitteesi nyt uudelleen langattomaan verkkoon 2,4 GHz tai 5 GHz taajuudella.
Wifi-verkon kanavan vaihtaminen

Langattoman verkon toimivuus elää jatkuvasti ja häiriöitä voi esiintyä esimerkiksi illalla, kun aktiivisten langattomien laitteiden määrä naapurustossa on suurimmillaan. Ongelmaan saattaa auttaa kanavan vaihtaminen vähemmän ruuhkaiseen. Voit vaihtaa kanavaa laitteen hallinnassa tai sammuttamalla modeemin hetkeksi ja käynnistämällä sen uudelleen. Laite pyrkii käynnistyksen yhteydessä valitsemaan sillä hetkellä vähiten ruuhkaisen kanavan.

  1. Kirjaudu modeemin hallintasivulle.
  2. Valitse Wireless-valikon alta Radio.
  3. Voit Channel-valinnasta vaihtaa kanavaa kunkin wifi-verkon osalta erikseen (2,4 GHz tai 5 GHz). Kokeile vaihtaa kanavaksi jokin kanava alueelta 1–13 (2,4 GHz) tai 36–128 (5 GHz), älä käytä automaattista hakua. Jos yhteys ei heti ensimmäisellä kerralla parane, kokeile järjestyksessä muita kanavia yksitellen.
  4. Kanavavalinnan alapuolella on arvio kanavan kuuluvuudesta (Interference).
  5. Oikean laidan Radio Summary -laatikosta löytyy arvio verkon nopeudesta valituilla asetuksilla.
  6. Voit muokata asetuksia myös seuraavista kohdista:
    Network mode: Protokolla, jonka vaihtaminen B/G-luokkaan saattaa auttaa, jos käytössä vanhempia laitteita.
    Channel Width: Signaalin kaistanleveys, jota voi kokeilla vaihtaa 20 tai 20/40 Mhz välillä.

Voit selvittää vähiten ruuhkaisen kanavan käyttämällä vapaasti saatavilla olevia wifi-analysaattoreita, joita löytyy esimerkiksi Android- ja iPhone-laitteille niiden sovelluskaupoista.

Huomioithan, että joillain päätelaitteilla 2,4 GHz verkon kanavat 12 ja 13 sekä 5 GHz verkon kanavat numerosta 100 ylöspäin eivät toimi. Ongelma johtuu päätelaitteen rajoituksista, joissa laitevalmistaja on saattanut rajata laitteen toimiaan esimerkiksi ainoastaan Pohjois-Amerikassa käytössä olevilla määrityksillä.

Palomuurin suojaustaso

Joskus palomuurin suojaus voi estää joitain palveluita tai verkkosivuja toimimasta. Ongelmatilanteissa voit kokeilla muuttaa palomuurin asetuksia. Palomuurin suojauksen nostaminen korkealle rajoittaa varmasti osaa palveluista, kun taas alhainen sallii liikennettä vapaammin, kuitenkin suojaten yleisimmiltä vaaroilta.

Jos ongelma ei ratkennut, voit kokeilla vaihtaa palomuurin hetkeksi pois käytöstä off-tilaan. Huomioithan, että palomuurin pois käytöstä laittaminen on tapa rajata ongelmaa, mutta sitä ei suositella ratkaisuksi. Jos palomuurin kytkeminen pois päältä ei auttanut, muista palauttaa asetukset takaisin. Jos palomuurin kytkeminen pois auttoi, täytyy ongelmallisen palvelun kohdalle tehdä porttiohjaus modeemin hallintasivulla ja kytkeä palomuuri takaisin käyttöön. Porttiohjauksien tekemisessä sinua auttaa tarvittaessa Telia Helppi.

Suojaustason voit tarkistaa ja muuttaa helposti laitteen hallintasivulla:

  1. Kirjaudu modeemin hallintasivulle.
  2. Valitse kirjautumisen jälkeen Security.
  3. Voit valita palomuurin suojaustason Firewall Security Level ja IPv6 Firewall Security Level -kohdista.
  4. Tallenna asetuksien muutos painamalla Save.
  5. Suojaustason vaihtamisen ja asetuksien tallentamisen jälkeen kannattaa käynnistää modeemi ja päätelaite uudelleen.
  • Wideband EuroDOCSIS 3.0 -kaapelimodeemi
  • 4 kpl 1 Gbit/s Ethernet LAN -porttia
  • WLAN-verkko on valmiiksi suojattu 
  • Dual Band Wifi 2,4GHz ja 5GHz
  • IEEE 802.11n 2,4 GHz (2x2)
  • IEEE 802.11ac 5 GHz (4x4)
  • WPS-tuki (helpottaa päätelaitteen kytkemistä verkkoon)
  • Technicolor CGA4233 -kaapelimodeemi
  • Virtalähde ja virtakaapeli
  • Ethernet-kaapeli
  • Antennikaapeli ja haaroitin
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Kaapelilaajakaistan käyttöönotto

Kaapelilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Wifin käyttöönotto

Wifin ongelmatilanteet

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.