Tältä sivulta löydät Technicolor CGA4233 -kaapelimodeemin käyttöohjeen.
Hanki toivotuimmat lahjat pukinkonttiin alehintaan! Katso tarjoukset
Hanki toivotuimmat lahjat pukinkonttiin alehintaan! Katso tarjoukset
Tältä sivulta löydät Technicolor CGA4233 -kaapelimodeemin käyttöohjeen.
Huom! Kun modeemi on kytketty verkkoon ensimmäistä kertaa ja se on löytänyt oikeat liikennöintitaajuudet, se hakee seuraavaksi päivityksen verkosta. Päivitykseen menee 15–60 minuuttia, jonka jälkeen modeemi käynnistyy uudestaan. Vasta sen jälkeen yhteys on käytettävissä.
Vinkkejä:
Kaapelimodeemin pohjassa olevasta tarrasta löydät wifi-verkon nimen ja salasanan. Sama nimi ja salasana ovat käytössä 2,4 GHz ja 5 GHz verkoille. Voit muokata wifi-verkon nimeä ja salasanaa laitteen hallintasivulla.
Huom: Joissain laitteissa tarraan merkitty wifi-verkon nimi (SSID) on vaillinainen ja sen alusta puuttuvat kirjaimet ”TCH”. Tässä tapauksessa syötä wifin nimi kirjoittamalla "TCH" sekä laitteen tarraan merkitty SSID.
Langattoman verkon tiedot laitteen pohjasta löytyvästä tarrasta.
WPS:n avulla liität laitteen wifiin ilman salasanan täyttämistä. Voit käyttää WPS-toimintoa, jos päätelaitteesi tukee sitä.
WPS Windows 10 -käyttöjärjestelmällä
Löydät WPS-toiminnon Windows 10 -käyttöjärjestelmästä avaamalla työpöydän oikeasta alakulmasta ja klikkaamalla wifi-verkon painiketta. Valitse tarjolla olevista verkoista se, jonka nimi täsmää modeemin pohjan tarran SSID-tietoon. Laita ruksi kohtaan Yhdistä automaattisesti ja paina Yhdistä-painiketta. Käyttöjärjestelmä kysyy suojausavainta, mutta käy sen sijaan painamassa kaapelimodeemin WPS-painiketta yhdistääksesi laitteen wifi-verkkoon.
Suosittelemme käyttämään laitetta ensisijaisesti reitittävässä tilassa (Router mode), jolloin sen palomuuri suojaa sisäverkossa olevia laitteita. Laitteen asettaminen siltaavaan tilaan saattaa auttaa tilanteissa, joissa esimerkiksi verkkopeli ei toimi tai haluat testata yhteyden toimintaa ilman modeemin palomuuri- ja NAT-asetuksia.
Huomioithan, että kuluttajaliittymiin jaetaan ainoastaan 5 julkista IP-osoitetta. Reitittävässä tilassa oleva laite jakaa yhden näistä IP-osoitteista useammalle sisäverkon laitteelle, kun vastaavasti sillatussa tilassa laite antaa jokaiselle sisäverkon laitteelle oman julkisen IP-osoitteen. Tämä tarkoittaa siis sitä, että sillatun modeemin kautta verkossa voi olla enintään viisi laitetta kerrallaan.
Laitteen asetukset reitittävässä tilassa.
Siltauksen voi laittaa päälle modeemin hallintasivulla:
Saat laitteen takaisin reitittävään tilaan palauttamalla reitittimen tehdasasetuksille painamalla Reset-painiketta yhtäjaksoisesti 10 sekuntia.
Modeemien ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä. Ne korjaavat ja tehostavat laitteen toimintaa ja niiden avulla laitteen tietoturva pysyy ajan tasalla. Joskus päivitykset tuovat modeemin hallintasivustolle uusia ominaisuuksia tai ulkoasumuutoksia.
Meiltä hankittu Technicolor CGA4233 -modeemi hakee automaattisesti tarjolla olevat päivitykset, ellei tätä asetusta ole muutettu laitteen hallintasivulla. Suosittelemme pitämään automaattiset päivitykset aina päällä. Ohjelmistopäivityksiä tulee modeemille yöaikaan, joten laitetta ei kannata sammuttaa aina yöksi.
Monet ongelmat ratkeavat, kun käynnistät modeemin uudelleen. Jos se ei auttanut, tutustu alla kerrottuihin yleisiin ongelmatilanteisiin ratkaisuineen. Lisäksi kannattaa tutustua kaapelilaajakaistan ongelmatilanteisiin, jotka auttavat selvittämään onko ongelma modeemissa, muissa laitteissa vai kaapeliverkossa.
Yleisin syy langattoman yhteyden heikkoon laatuun on modeemin huono sijoittelu nettiä käyttäviin laitteisiin nähden. Modeemia ei kannata sijoittaa esimerkiksi sähkökaappiin tai huoneiston kauimmaiseen nurkkaan. Monikerroksisiin tai isoihin huoneistoihin voi olla tarpeen hankkia erillinen langaton toistin jatkamaan yhteyttä tilaan, johon kuuluvuus olisi muuten heikko. Sijoittelussa kannattaa huomioida myös fyysiset esteet, kuten seinät ja peilit.
Technicolor CGA4233 -kaapelimodeemissa on 2,4 GHz ja 5 GHz langattomat verkot, joilla on oletuksena käytössä yhteinen nimi (SSID). Päätelaite (läppäri, puhelin, tabletti jne.) pyrkii automaattisesti valitsemaan käyttöön parhaiten toimivan verkon. Joskus automaattinen valinta kuitenkaan ei ole paras, koska 2,4 GHz ja 5 GHz taajuuksien toiminnassa on eroja. Esim. 2,4 GHz taajuuden kantavuus on parempi, kun taas 5 GHz verkko voi tarjota paremman nopeuden. Jos langaton yhteys ei toimi oletusasetuksilla, kokeile eri taajuuksia.
Kokeillaksesi eri taajuuksia, sinun tarvitsee ensin vaihtaa oletusasetus pois, eli erottaa 2,4 GHz ja 5 GHz verkot omille nimilleen. Sen jälkeen voit valita päätelaitteella, kumpaa taajuutta käytetään. Huomioithan, että vanhemmat laitteet eivät välttämättä tue 5 GHz verkkoa, jonka vuoksi sitä ei tule näkyville.
Langattoman verkon toimivuus elää jatkuvasti ja häiriöitä voi esiintyä esimerkiksi illalla, kun aktiivisten langattomien laitteiden määrä naapurustossa on suurimmillaan. Ongelmaan saattaa auttaa kanavan vaihtaminen vähemmän ruuhkaiseen. Voit vaihtaa kanavaa laitteen hallinnassa tai sammuttamalla modeemin hetkeksi ja käynnistämällä sen uudelleen. Laite pyrkii käynnistyksen yhteydessä valitsemaan sillä hetkellä vähiten ruuhkaisen kanavan.
Voit selvittää vähiten ruuhkaisen kanavan käyttämällä vapaasti saatavilla olevia wifi-analysaattoreita, joita löytyy esimerkiksi Android- ja iPhone-laitteille niiden sovelluskaupoista.
Huomioithan, että joillain päätelaitteilla 2,4 GHz verkon kanavat 12 ja 13 sekä 5 GHz verkon kanavat numerosta 100 ylöspäin eivät toimi. Ongelma johtuu päätelaitteen rajoituksista, joissa laitevalmistaja on saattanut rajata laitteen toimiaan esimerkiksi ainoastaan Pohjois-Amerikassa käytössä olevilla määrityksillä.
Joskus palomuurin suojaus voi estää joitain palveluita tai verkkosivuja toimimasta. Ongelmatilanteissa voit kokeilla muuttaa palomuurin asetuksia. Palomuurin suojauksen nostaminen korkealle rajoittaa varmasti osaa palveluista, kun taas alhainen sallii liikennettä vapaammin, kuitenkin suojaten yleisimmiltä vaaroilta.
Jos ongelma ei ratkennut, voit kokeilla vaihtaa palomuurin hetkeksi pois käytöstä off-tilaan. Huomioithan, että palomuurin pois käytöstä laittaminen on tapa rajata ongelmaa, mutta sitä ei suositella ratkaisuksi. Jos palomuurin kytkeminen pois päältä ei auttanut, muista palauttaa asetukset takaisin. Jos palomuurin kytkeminen pois auttoi, täytyy ongelmallisen palvelun kohdalle tehdä porttiohjaus modeemin hallintasivulla ja kytkeä palomuuri takaisin käyttöön. Porttiohjauksien tekemisessä sinua auttaa tarvittaessa Telia Helppi.
Suojaustason voit tarkistaa ja muuttaa helposti laitteen hallintasivulla:
Telia Helppi
Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Chat
Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
Telia somessa
Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
Telia Facebookissa
Telia X:ssä
Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.
Yhteisöön