Nokia Fastmile 5G-reitittimen käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Nokia Fastmile 5G on 5G-reititin, jonka avulla saat kotiisi käyttöön 5G-yhteyden. Tässä ohjeessa käymme läpi laitteen esittelyn, ominaisuudet, käyttöönoton sekä ratkaisuja ongelmatilanteisiin.

Huom! Etsitkö Nokia Fastmile 5G-ulkoyksikköön liittyviä tietoja? Löydät ne kiinteän 5G:n ohjeista.

Siirry kiinteän 5G:n ohjeisiin

Merkkivalot

Laitteen yläosan LED-valot kertovat laitteen saatavilla olevasta verkkoyhteydestä.

Keskimmäinen LED-valo 

  • Kiinteästi vihreä: 4G/LTE yhteys on käytettävissä hyvällä signaalilla
  • Kiinteästi keltainen: 4G/LTE yhteys on käytettävissä välttävällä signaalilla
  • Kiinteästi oranssi: 4G/LTE yhteys on käytettävissä heikolla signaalilla

5G LED-valo 

  • Kiinteästi vihreä: 5G-yhteys on käytettävissä hyvällä signaalilla
  • Kiinteästi keltainen: 5G-yhteys on käytettävissä välttävällä signaalilla
  • Kiinteästi punainen tai oranssi: 5G-yhteys on käytettävissä heikolla signaalilla

Suuntaavat LED-valot 

  • Yläosan keskiön ympärillä on viisi LED-valoa, jotka palavat laitteen käynnistyessä n. 25 sekuntia. Palamaan jäävä LED-valo osoittaa suunnan, josta tulee vahvin 5G-signaali. 

Huomioithan, että 5G-kuuluvuus on toistaiseksi saatavilla vain rajoitetuilla alueilla, mutta laajennamme verkkoa vauhdilla. Voit tarkistaa sivuiltamme 5G-verkon kuuluvuusalueet

Suuntaavan LED-valon avulla voit sijoittaa laitteen parhaimmalle paikalle 5G-kuuluvuuden kannalta. Kun laite ensimmäisen kerran käynnistyy, tarkista mihin suuntaan LED-valo palaa. Jos valon osoittamassa suunnassa on ikkuna ja mahdollisuus kytkeä laite verkkovirtaan, irrota laite virroista ja siirrä sinne. Kytke laite jälleen virtoihin ja tarkista valo. Parhaan sijainnin löytämiseksi voit joutua tekemään suuntaamista useamman kerran.

Takapaneeli

  1. Kolme LAN-porttia ja yksi WAN-portti. LAN-porttiin voit kytkeä päätelaitteesi, esim. tietokoneen. 
  2. USB-C-portti
  3. Sim-korttipaikka
  4. WPS-painike. Jos haluat yhdistää päätelaitteet langattomaan verkkoon WPS:n avulla, valitse päätelaitteelta yhdistämistavaksi WPS ja paina tätä painiketta.)
  5. Virtapainike
  6. Virtajohdon portti
  7. USB 3.0 -portti. Tähän voi liittää ulkoisen muistilähteen.
  8. Reset-painike. Painamalla tätä pohjassa 10 sekuntia, laite palauttaa tehdasasetukset.
  1. Sijoita reititin avaralle paikalle ikkunan lähettyville.
  2. Käännä reititin niin, että näet pohjan portit ja kytkimet. Varmista, ettei laitteeseen ole vielä kytketty virtajohtoa.
  3. Irrota sim-korttikelkka vetämällä sitä kevyesti, jolloin korttikelkka tulee ulos.
  4. Aseta nanokokoinen sim-kortti korttikelkkaan ja aseta kelkka takaisin laitteeseen.
  5. Kytke virtajohto laitteeseen ja verkkovirtalähteen pistokepää sähkörasiaan.
  6. Käynnistä laite painamalla virtapainiketta (ON/OFF).
  7. Reitittimen päällä olevat LED-valot syttyvät virran ollessa päällä. Laite alkaa hakea verkkoyhteyttä.

Langattoman verkon nimen ja salasanan löydät laitteen pohjassa olevasta tarrasta.

SSID: Langattoman verkon nimi
Wi-Fi KEY: Langattoman verkon salasana

Voit tarkastella ja muuttaa reitittimen asetuksia hallintasivulta, jonne kirjaudutaan päätelaitteen nettiselaimella.

  1. Yhdistä päätelaitteesi reitittimen verkkoon verkkokaapelilla tai lagattomasti wifillä.
  2. Kun päätelaite on yhteydessä reitittimeen, kirjaudu hallintasivulle päätelaitteen nettiselaimella osoitteeseen https://192.168.1.254 (Jos linkki ei toimi, kirjoita osoite itse osoiteriville). Selain ei välttämättä tunnista sivua turvalliseksi, jolloin sivu täytyy avata erillisen valinnan (Lisäasetukset tms.) avulla, joka vaihtelee selaimen mukaan.
  3. Sivulla näet ensimmäisenä tietoa laitteesta ja alla on Login-kirjautumispainike. Klikkaa Login-painiketta.
  4. Syötä kirjautumisikkunaan hallintasivun käyttäjätunnus ja salasana. Löydät ne reitittimesi pohjassa olevasta tarrasta. Käyttäjätunnuksen löydät kohdasta "Username" ja salasanan kohdasta "Password". Oletuksena käyttäjätunnus on: userAdmin


Kirjautumisikkuna, johon syötetään käyttäjätunnus ja salasana.

Hallintasivulla voit esimerkiksi vaihtaa wifi-verkon nimen (SSID) ja salasanan (password) valitsemalla sivun vasemman laidan valikosta Network ja sen jälkeen Wireless (5 GHz). Vaihtamalla nimeä ja salasanaa tunnistat oman wifi-verkkosi helpommin. 


5 GHz -langattoman verkon asetukset.

Reitittimen ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä. Ne korjaavat ja tehostavat laitteen toimintaa ja niiden avulla laitteen tietoturva pysyy ajan tasalla. Joskus päivitykset tuovat reitittimen hallintasivustolle uusia ominaisuuksia tai ulkoasumuutoksia.

Meiltä hankittu Nokia Fastmile 5G-reititin hakee automaattisesti tarjolla olevat päivitykset, ellei tätä asetusta ole muutettu laitteen hallintasivulla. Suosittelemme pitämään automaattiset päivitykset aina päällä. Ohjelmistopäivityksiä tulee reitittimelle yöaikaan, joten laitetta ei kannata sammuttaa aina yöksi.

Tarkista reitittimen merkkivalojen toiminta ja sijoita laite paremmalle paikalle, jos mahdollista.

Katso merkkivalojen ja sijoittamisen ohjeet

Useissa ongelmatilanteissa auttaa myös reitittimen palauttaminen tehdasasetuksille. Se onnistuu painamalla Reset-painiketta 10 sekuntia. Tehdasasetuksien palauttaminen nollaa kaikki laitteelle tehdyt muutokset ja päätelaitteilla tulee yhdistää langattomaan verkkoon uudelleen.

  • Nokia Fastmile 5G-reititin
  • Virtalähde
  • Virtajohto
  • Pikaopas
  • Suoritin: Qualcomm SDX50
  • Mitat: 240 x 140 mm
  • Paino: 2,2 kg
  • Sim-kortti: Nano-sim
  • Liitännät: USB-C 3.0, 1x Gb WAN, 3x Gb LAN porttia
  • Wifi: 802.11 b/g/n  3x3 2.4 GHz ja 802.11 ac 4x4 5HGz
  • 5G-verkkostandardi: 5G NR, 3GPP Rel 15 5G NR NSA option 3X
  • Verkkotaajuudet: 5G: n78, 4G: B1, B3, B7, B28, B40 (2100, 1800, 2600, 700 ja 2300Mhz)
  • Toimintalämpötila: 0–45 °C
  • Maksimi tehonkulutus: 41 W
  • Takuu: 24 kk
  • Muuta: Edistyksellinen 11 dBi suuntaava antennitekniikka automaattisuuntauksella, LED-osoittimet parhaalle 5G-kuuluvuuden suunnalle, yhteensopivuus Nokian WiFi Beacon -laitteiden kanssa.
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Huawei B315 -reitittimen käyttöohje

Huawei B535 -reitittimen käyttöohje

ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

ZTE MF286R -reitittimen käyttöohje

Etkö vielä löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia somessa

Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
 
 Telia Facebookissa
 Telia X:ssä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja X:ssä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.