Huawei B593 on mobiilireititin, jota voi käyttää sekä verkkokaapeliyhteydellä että langattomasti.
Huawei B593 4G-reitittimen käyttöohjeet
- POWER-merkkivalo
- MODE-merkkivalo
Sininen valo palaa kiinteästi: Reititin on muodostanut yhteyden 4G-verkkoon, mutta tietoa ei siirretä.
Sininen valo vilkkuu: Tietoa siirretään.
Vihreä valo palaa kiinteästi: Reititin on muodostanut yhteyden 3G-verkkoon, mutta tietoa ei siirretä.
Vihreä valo vilkkuu: Tietoa siirretään.
Oranssi valo palaa kiinteästi: Reititin on muodostanut yhteyden 2G-verkkoon, mutta tietoa ei siirretä.
Oranssi valo vilkkuu: Tietoja siirretään.
Valkoinen valo vilkkuu: Reititin muodostaa yhteyttä langattomaan verkkoon.
Punainen valo palaa kiinteästi: Reititin ei onnistu muodostamaan yhteyttä langattomaan verkkoon tai ei pääse langattomaan verkkoon.
Violetti valo: Laite ei tunnista SIM-korttia, PIN-koodia ei ole annettu tai PIN-koodin tarkistus epäonnistuu. - Wi-Fi-merkkivalo - Merkkivalo palaa: WLAN-toiminto on päällä.
- VOICE-merkkivalo
- SIGNAL-merkkivalo
- SIGNAL-kuuluvuuspalkit - Mitä useampi palkki palaa, sitä voimakkaampi langaton signaali on.
- SIM-korttipaikka
- Wi-Fi-painike
- Virtalähteen paikka
- USB-portti
- TEL-portit
- LAN-portit
- LAN-porttien valot - Merkkivalo palaa, kun tietokone tai muu laite on liitetty LAN-porttiin.
- WiFi-painike
- Reset-painike
- WPS-painike
- Laita sim-kortti sille varattuun sim-korttipaikkaan.
- Kytke virtajohto reitittimeen ja pistorasiaan.
- Kytke tietokone ja mahdolliset muut päätelaitteet reitittimen LAN- ja USB-portteihin.
- Käynnistä reititin POWER-painikkeesta.
Tietokoneen yhdistäminen reitittimeen langattomasti (wifi, WLAN)
Katso kuvallinen ohje wifin käyttöönottoon
- Käynnistä reititin POWER-painikkeesta.
- Varmista merkkivalosta, että WLAN on käytössä. Voit ottaa WLAN-toiminnon käyttöön ja pois käytöstä pitämällä WLAN-painiketta painettuna yli 3 sekuntia.
- Valitse tietokoneen langattomien verkkojen luettelosta verkko, jonka SSID-nimi on sama kuin reitittimen nimi ja paina Yhdistä. Syötä verkon suojausavain. SSID-nimi ja verkon suojausavain löytyvät reitittimen takana olevasta tarrasta.
Voit tarkistaa ja muuttaa wifi-verkon suojausasetuksia reitittimen hallintasivulta kohdasta Yleiset asetukset > WLAN-asetukset > Tietoturva.
Reitittimen hallintasivulla voit mm. tarkistaa ja muuttaa internet- ja suojausasetuksia. Hallintasivulta löydät myös kattavat ohjeet laitteelle.
Katso ohje vaiheittain etenevänä
Hallintasivulle kirjautuminen
- Varmista, että reitittimen ja tietokoneen välinen yhteys on kunnossa.
- Käynnistä nettiselain ja kirjoita osoitteeksi http://192.168.1.1
Mikäli PIN-koodikysely on päällä, kysyy verkkohallintasivu sitä. Oletus-PIN on 0000.
- Kirjoita salasana sille tarkoitettuun kenttään. Salasanan löydät reitittimen takana olevasta tarrasta.
Käyttäjätunnus: admin
Salasana: admin
Internet-asetusten tarkistaminen ja verkon valinta
Näin teet verkkolukituksen reitittimelle
- Voit tarkistaa internet-asetukset sekä tehdä verkkovalinnan kohdassa Yleiset asetukset > Internet-asetukset.
- Laitteeseen on valmiiksi tallennettu Telian asetukset. Sinun ei tarvitse luoda tai muuttaa asetuksia käyttääksesi reititintä.
- Oletuksena reititin valitsee verkon automaattisesti järjestyksessä 4G > 3G > 2G. Mikäli yhteys hidastelee tai pätkii, kannattaa testata, toimisiko yhteys paremmin, jos lukitset reitittimen käyttämään pelkästään 4G- tai 3G-verkkoa. Valitse Verkkotila-valikosta Vain 3G tai Vain 4G ja paina Lähetä. Huomioithan, että lukitessasi reitittimen käyttämään tiettyä verkkoa, ei yhteys toimi valitsemasti verkon ulkopuolella lainkaan.
Reitittimen ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä. Ne korjaavat ja tehostavat laitteen toimintaa ja niiden avulla laitteen tietoturva pysyy ajan tasalla. Joskus päivitykset tuovat reitittimen hallintasivustolle uusia ominaisuuksia tai ulkoasumuutoksia.
Huawei B593 ei lataa ja asenna automaattisesti ohjelmistopäivityksiä, vaan sinun tarvitsee itse huolehtia ohjelmiston ajantasaisuudesta. Huomiothan kuitenkin, että tällä reitittimellä on jo paljon ikää, eikä sille välttämättä enää tehdä ohjelmistopäivityksiä. Suosittelemmekin laitteen vaihtamista kokonaan uuteen reitittimeen, joka tarjoaa parempaa suorituskykyä ja tietoturvallisemmat yhteydet.
Jos langattoman verkon kautta ei voi muodostaa Internet-yhteyttä
- Varmista että päätelaitteen (tietokone, tablet -laite, älypuhelin) langaton verkko on aktivoitu.
- Tarkista että verkon nimi (SSID) ja suojausavain (WLAN-KEY) ovat annettu oikein. Voit muokata verkon nimeä ja salasanaa laiteasetusten kautta.
- Palauta laite tehdasasetuksille reset painiketta painamalla.
Jos yhteyttä langattomaan verkkoon ei voi muodostaa
- Varmista, että reitittimen langaton verkko on otettu käyttöön. Käyttöönotto tapahtuu painamalla reitittimen virta/WLAN-painiketta, kunnes näytössä näkyy WLAN-symbooli
Jos yhteyden nopeus tuntuu mielestäsi heikolta
- Varmista signaalinvoimakkuus sijoittamalla reititin esim. lähelle ikkunaa. Jos tiedät mistä ilmansuunnasta matkapuhelinverkon signaali tulee, voit sijoittaa reitittimen sille puolelle asuntoa.
- Yhteyden nopeus jaetaan kaikkien samaa verkkoyhteyttä käyttävien käyttäjien kesken. Jos ladattavana on esimerkiksi suuria tiedostoja, voi olla parempi odottaa, että muiden käyttäjien tarve yhteydelle vähenee.
Jos yhteys hyppii 4G-, 3G- ja 2G-verkkojen välillä
Voit kokeilla lukita reitittimen haluamaasi verkkoon laitteen hallinnasta. Huomaa, että asetusmuutoksen voi tehdä vain yhteyden ollessa katkaistuna:
- Valitse vasemmalla olevasta valikosta Yleiset asetukset ja sitten Internet-asetukset.
- Valitse Verkkotila-kohdasta Automaattinen ja 4G/3G Auto, Vain 4G, Vain 3G tai Vain 2G riippuen siitä, mihin verkkoon haluat reitittimen pakottaa.
Langattoman verkon kanavan vaihtaminen
Jos yhteys tuntuu hitaalta, vaikka esimerkiksi puhelimen 4G-yhteyden nopeus on huomattavasti parempi, voi olla että käytät samaa WLAN-kanavaa toisen käyttäjän (esimerkiksi naapurin) kanssa. Voit kokeilla vaihtaa kanavan kohdasta Yleiset asetukset > WLAN-asetukset > Kanava (automaattinen tai 1-13).
Katso kuvallinen ohje WLAN-verkon lähetyskanavan vaihtamisesta
Yleistä
Portit: 4 x LAN, 2 x USB
WiFi: Kyllä (802.11 b/g/n)
Lisäantennipaikka: Kyllä
Akku: Ei
Koko: 190 mm x 35 mm x 176 mm
Paino: n. 500 g
Lähetysnopeus 4G (max)
Verkosta 100 Mbit/s
Verkkoon 50 Mbit/s
Lähetysnopeus 3G (max)
Verkosta 42,2 Mbit/s
Verkkoon 5,76 Mbit/s
Laitteen tukemat mobiiliverkon taajuudet
2G: EDGE/GPRS/GSM 850/900/1800/1900 MHz
3G: HSUPA/HSDPA/UMTS/DC-HSPA+ 900/2100 MHz
4G: LTE 800/900/1800/2100/2600 MHz
Etkö vielä löytänyt etsimääsi?
Ota yhteyttä
Telia Helppi
Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Chat
Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
Telia somessa
Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
Telia Facebookissa
Telia X:ssä
Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.
Yhteisöön