Sagemcom Router Fast 5370 Air -reititin toimii 4G-mobiilinetin reitittimenä. Voit käyttää yhteyttä myös kodin ulkopuolella, kunhan laitteelle on verkkovirtaa saatavilla.
Sagemcom Router Fast 5370 Air -reitittimen käyttöohjeet
Etupaneeli
- Power/Status
Kiinteä vihreä: Laite on käynnissä ja järjestelmä valmiina
Pois päältä: Virta pois päältä
Vilkkuva punainen: Laite on käynnistymässä tai testaa tai päivittää itseään
Kiinteä punainen: Virhetila (esim. hybridin kiinteä yhteys ei toimi tai laite ei saa IP-osoitetta) - DSL – Ei käytössä
- Internet
Vihreä: Yhteys nettiin on muodostettu
Punainen/sammuksissa: Ei nettiyhteyttä - Mobile
Kiinteä sininen: Yhdistetty 4G-verkkoon
Kiinteä vihreä: Yhdistetty 3G-verkkoon
Kiinteä punainen: Ei yhteyttä verkkoon tai pääsyä nettiin - Wi-Fi
Päällä: 2,4 GHz ja 5 GHz / 2,4 GHz tai 5 GHz langaton verkko käytössä
Pois päältä: Langaton verkko pois päältä
Laitteen vasemmassa kyljessä on wifi-painike, jota 3 sekuntia painamalla saa wifin päälle ja pois. - WPS
Vilkkuu vihreänä: WPS-paritus päällä 300 sekuntia
Kiinteä vihreä: Laitteet on paritettu
Pois päältä: Paritus ei ole päällä, eikä laitteita ole paritettu juuri.
Laitteen vasemmassa kyljessä on WPS-painike, jota 3 sekuntia painamalla saa WPS-yhdistämisen päälle. - ETH
Vihreä: Laite on yhdistetty nettiin verkkokaapelilla
Pois päältä: Laitetta ei kytketty tai laite ei tunnistu
Takapaneeli
- Virtakytkin
- DSL-portti (harmaa) – Ei käytössä
- USB 3 -portti (sininen)
- 4 x LAN-/Ethernet-portti (keltainen) – Näihin voit liittää tietokoneen, Telia Play -boksin tai muita laitteita.
- WAN-portti (punainen) – Ei käytössä
- Reset-nappi – Tästä voit palauttaa laitteen tehdasasetukset
- Virtaliitin – Kytke virtajohto tähän
- Lisäantenniliittimet (sma-liitin) – Näihin voit liittää lisäantennin kytkentäjohdot (ei sisälly toimitukseen)
SIM-kortin asennus tai vaihto tarvittaessa
SIM-korttipaikka löytyy reitittimen oikealta sivulta. Jos laitteessa on sisällä vanha SIM-kortti, se irtoaa kun painat korttia hiukan.
Reitittimeen menee normaalikokoinen SIM-kortti, joka on SIM-korteista suurin. Tunnistat sen violetista väristä korttikehyksessä.
Aseta SIM-kortti reitittimeen oikein päin, eli kortin viisto kulma ylöspäin ja sen vieressä oleva lyhyt sivu kohti laitetta (A). Väärin asetettu tai liian pieni kortti voi rikkoa reitittimen korttipaikan.
Reitittimen käyttöönotto
- Kytke verkkokaapeli (B) tietokoneen ja reitittimen väliin tai muodosta langaton yhteys laitteiden välille (katso tämän ohjeen kohta Langattoman verkon suojaus).
- Kytke virtajohto (C) ja laita virta päälle.
- Yhteys on nyt valmis käytettäväksi.
Lisäantennilla voi vahvistaa matkapuhelinverkon signaalia reitittimelle, jos signaali uhkaa jäädä heikoksi esimerkiksi katveen tai heikon sisäkuuluvuuden vuoksi. Reitittimessä on kaksi lisäantenniliitintä (SMA). Kun saat laitteen, liittimet ovat suojattu kumisilla suojuksilla, jotka saa vetämällä irti.
Jos käytät vain yhtä antennikaapelia, kytke se laitteen takaa katsottuna vasemmanpuoleiseen antenniliittimeen, koska se on laitteen pääliitin. Kaksoisantennin kanssa käytetään molempia liittimiä.
Kauttamme ei ole saatavilla antennin asennuspalvelua, mutta antennin asennus ei ole vaikeaa. Jos tarvitset apua asennukseen, suosittelemme kääntymään paikallisen urakoitsijan puoleen. Meiltä voit hankkia antennin verkkokaupastamme.
Wifillä (langaton lähiverkko, WLAN) voit jakaa netin reitittimeltä laitteillesi langattomasti.
Wifin suojauksesta vastaa käyttäjä. Tässä laitteessa wifi on oletuksena suojattu. Suojaamattomassa wifissä kaikki liikenne siirretään salaamattomana ja verkkoon pääsee kuka vain verkon alueella oleva.
Wifi-verkoon kirjautuminen
Wifin nimi (Wi-Fi Name) ja salausavain (Wi-Fi Password) löytyvät laitteen takana olevasta tarrasta. Muodostaaksesi langattoman yhteyden, valitse omalta päätelaitteeltasi (esim. puhelin, tabletti, läppäri) wifin nimeä vastaava verkko. Syötä salausavain, kun laite kysyy wifin salasanaa.
Avaa selain ja kirjoita osoitekenttään 192.168.1.1, jolloin hallintasivu avautuu. Käyttäjätunnus laitteen hallintaan on Administrator. Laitteen takana olevasta tarrasta löytyy Web Access Key, joka syötetään Password-kohtaan.
Hallintasivu
Internet Connectivity – Tietoa laitteen internetyhteydestä, ohjelmistoversiosta ja muuta tietoa laitteesta. Voit myös käynnistää tai palauttaa laitteen tehdasasetukset.
My Telia Wi-Fi Router – Laitteen tiedot, LAN 4 portin siltaus, ylläpito
Access Control – Lapsilukon, porttiohjauksen ja palomuurin asetukset sekä käyttäjäasetukset
Ethernet – Lähiverkon hallinnointi ja tarkastelu
Wi-Fi – Wifi-verkon hallinnointi
USB – Tietoa kytketystä ulkoisesta muistista
Wifi-asetusten muuttaminen
Pääset muokkaamaan wifin asetuksia klikkaamalla valikosta kohtaa Wi-Fi. Muutoksia wifin asetuksiin pääset tekemään Basic-välilehdeltä:
Basic-välilehti
- Verkkojen SSID
- 2,4 GHz verkon SSID on muotoa Telia2.4GHz-ABCDE
- 5 GHz verkon SSID on muotoa Telia-ABCDE
- Enable Wireless – Langattoman verkon ON/OFF-nappi
- Status – Kertoo langattoman verkon tilan
- SSID – Langattoman verkon nimi
- Visible – Näytetäänkö SSID vai ei
Security
- Security – Salaustekniikan valinta
- Password – Salasana, Show Password -valinnalla näet salasanan
- Confirm Password – Vahvista salasana
- Cancel/Apply – Peru tai hyväksy muutokset
Steering
Steering-asetus on oletuksena päällä, jolloin yhteyttä käyttäville laitteille näkyy vain yksi langaton verkko, josta laitteet valitsevat automaattisesti 2,4 GHz tai 5 GHz taajuuden. Valinta perustuu signaalin voimakkuuteen ja toimivuuteen. Jos 5 GHz taajuudella netti pätkii, voi päätelaitteesi vaihtaa 2,4 GHz taajuudelle, jolloin yhteys paranee mutta nopeus voi hidastua.
Voit halutessasi ottaa Steering-asetuksen pois päältä, jolloin voit määrittää käytettäväksi erilliset langattomat verkot, joista toinen käyttää 2,4 GHz taajuutta ja toinen 5 GHz taajuutta. Tämän jälkeen omat laitteet tulee kytkeä haluttuun taajuuteen. Huomioithan, että vanhemmat laitteet eivät tue 5 GHz taajuutta.
Näin saat Steering-asetuksen pois päältä ja 2,4 GHz ja 5 GHz taajuudet erilleen:
- Avaa hallintasivulta Wi-Fi-valikko.
- Valitse Steering-välilehti ja paina Steering-valinta Off-asentoon, eli pois päältä. Tallenna muutokset Apply-painikkeesta.
- Palaa Basic-välilehdelle, jossa voit nyt vaihtaa 2,4 GHz ja 5 GHz verkkojen nimet ja salasanat. Kirjoita SSID-kohtaan haluamasi verkon nimi ja Password-kohtaan salasana. Show Password -valinnalla voit katsoa kirjoittamasi salasanan.
- Tallenna muutokset Apply-painikkeella.
- Yhdistä tarvittaessa omat laitteesi uudelleen nimettyyn verkkoon.
Verkkolukitus
Verkko- eli taajuuslukitus on hyödyllinen, jos haluat lukita yhteyden tiettyyn 4G-taajuuteen esim. yhteyden pätkiessä, tai jos haluat siirtyä käyttämään eri taajuuden tukiasemaa. Huomioithan, että kun verkkolukitus on päällä, käyttämäsi taajuuden ruuhkautuminen tai vikaantuminen voi aiheuttaa haasteita, joita ei esiintyisi normaalisti.
Huom! Verkkolukituksessa luovut Carrier Aggregationin (CA) hyödyntämisestä, josta on merkittävästi apua datanopeuksiin, kun mobiilidatansiirtoon voidaan yhtäaikaisesti hyödyntää esim. LTE1800 ja LTE2600 tai LTE800 ja LTE1800-taajuuksien tarjoamaa suorituskykyä. CA:n tuki vaihtelee sijainnin mukaan.
Näin verkkotyyppi ja -taajuus valitaan:
- Mene Internet Connectivity -valikkoon ja valitse siellä Mobile Configuration.
- Preferred mode -valikosta voit tehdä pakotuksen vain 3G:lle, vain 4G:lle tai ainoastaan 4G:n tietylle taajuudelle. 4G-taajuudet vaihtelevat alueittain joten on normaalia, ettei reititin löydä jokaisella taajuudella yhteyttä.
- Hyväksy muutokset painamalla Apply-painiketta.
Ongelmatilanteissa laitteen tehdasasetusten palautus eli resetointi voi auttaa. Huomaathan, että tehdasasetusten palauttamisen myötä laitteen asetuksiin tekemäsi muutokset nollaantuvat.
Palauta tehdasasetukset painamalla Reset-nappia yhtäjaksoisesti noin 10 sekuntia. Jos resetointi onnistui, reitittimen takana olevien LAN-porttien valot välähtävät keltaisina ja edessä Status-valo menee oranssiksi, punaiseksi ja lopulta vihreäksi, kun yhteys on toiminnassa. Jos näin ei tapahdu, resetointi ei onnistunut.
Reitittimen ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä. Ne korjaavat ja tehostavat laitteen toimintaa ja niiden avulla laitteen tietoturva pysyy ajan tasalla. Joskus päivitykset tuovat reitittimen hallintasivustolle uusia ominaisuuksia tai ulkoasumuutoksia.
Meiltä hankittu Sagemcom Router Fast 5370 Air -reititin hakee automaattisesti tarjolla olevat päivitykset, ellei tätä asetusta ole muutettu laitteen hallintasivulla. Suosittelemme pitämään automaattiset päivitykset aina päällä. Ohjelmistopäivityksiä tulee reitittimelle yöaikaan, joten laitetta ei kannata sammuttaa aina yöksi.
Varmista ensin reitittimen etupaneelista, että merkkivalot palavat oikein. Merkkivalojen kuvaukset löydät tämän ohjeen kohdasta Merkkivalot ja liitännät.
Yhteys pätkii
Yhteyden pätkimisen voi aiheuttaa moni tekijä. Varmista ensin omien laitteittesi toimivuus ja tarkista häiriötiedotteet. Jos niistä ei löydy selitystä, selvitä vikaa seuraavilla ohjeilla.
- Käynnistä tietokone ja reititin uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita reitittimen lisäksi (esim. WLAN-tukiasema), käynnistä myös ne uudelleen pidettyäsi niitä ensin noin 30 sekuntia virratta. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla reitittimeen ilman muita verkkolaitteita.
- Tarkista, että tietokoneen ja reitittimen välillä oleva verkkokaapeli on kunnolla kiinni ja ehjä. Testaa yhteyttä toisella verkkokaapelilla.
- Testaa yhteyttä toisella tietokoneella.
Jos ongelmia esiintyy ainoastaan wifi-yhteydessä, lue lisää wifin ongelmatilanteista.
Yhteys hidastelee
Jos nettiyhteyden nopeus tuntuu hidastelevan, tarkista ensin liittymäsi nopeus nopeustestillä. Käy läpi alla olevat ohjeet, jos saat selvästi alhaisemman latausnopeuden kuin liittymässä pitäisi olla.
- Käynnistä tietokone ja reititin uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita (esim. reititin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös ne uudelleen pidettyäsi niitä ensin noin 30 sekuntia virratta. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla reitittimeen ilman muita verkkolaitteita.
- Tietokoneelle päässeet virukset tai madot saattavat kuormittaa yhteyttä, jolloin normaalit sovellukset kuten sähköposti- tai selainohjelmat toimivat hitaasti. Varmista, etteivät haittaohjelmat aiheuta hitautta yhteyteesi tarkistamalla tietokone virusten varalta.
- Tarkista omien laitteiden toimivuus. Testaa yhteyttä toisella tietokoneella ja toisella verkkokaapelilla.
Jos ongelmia esiintyy ainoastaan wifi-yhteydessä, lue lisää wifin ongelmatilanteista.
Testattua ja varmistettuasi, ettei häiriö johdu kytkennöistä, omista laitteista tai johdoista, tee meille häiriöilmoitus.
Wifi ei toimi tai se toimii huonosti
Wifin vakautta voidaan parantaa muuttamalla wifi-asetuksia reitittimen hallinnasta.
- Reitittimen asetuksissa paina kohdasta Wi-Fi.
- Valitse Steering ja varmista että se on OFF-asennossa
- Kun Steering on pois päältä, voit nimetä 2,4 GHz sekä 5 GHz verkot erillisiksi.
Wifi-yhteyden muodostaminen ei onnistu
Jos sinulla on ongelmia wifin muodostamisessa, voit koittaa muokata WLAN-asetuksia. Huom! Ethän muuta asetuksia, jos et ole varma siitä mitä teet.
- Lyhennä SSID-tunnistetta alkuperäisestä Telia-1234g2 -tyyppisestä nimestä esim. muotoon telia34.
- Vaihda Channel selection -valinta johonkin muuhun kanavaan.
- Muuta salausmuotoa, ota WPA+WPA2 pois ja vaihda tilalle pelkkä WPA tai WPA2 -salaus.
- Sagemcom Router Fast 5370 Air -reititin
- Virtajohto
- Puhelinjohto (valkoinen, 2 m)
- Verkkokaapeli
- Puhelinpistoke
- Pikaopas
Laitteessa on sisäänrakennettuna reititin, ADSL- ja VDSL2 -modeemi, 4G-modeemi sekä WLAN-toiminto. Huomioithan kuitenkin, että meidän verkossamme ADSL- ja VDSL2-toiminnot eivät ole käytössä.
- WLAN-ominaisuudet
- 4 x 4 MIMO 2.4 GHz (n) Wi-Fi
- 4 x 4 MIMO 5 GHz (ac) Wi-Fi
- Laitteessa käytettävät WLAN-standardit ovat 802.11b/g/n (2,4 GHz) ja 802.11ac (5 GHz).
- Yhteys valmiiksi suojattuna
- Verkkonimen (SSID) ja suojausavaimen löydät laitteen takana olevasta tarrasta
- WPS-toiminto
- 4 x 1 Gb Ehternet LAN -portti
- USB 3.0
Etkö vielä löytänyt etsimääsi?
Ota yhteyttä
Telia Helppi
Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.
0600 10 100
(2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava min + mpm/pvm)
Chat
Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
Telia somessa
Tavoitat meidät Facebookissa ja X:ssä (entinen Twitter).
Telia Facebookissa
Telia X:ssä
Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.
Yhteisöön